Uneltiri la Aeroportul Internațional Chișinău

759
0

Cu riscul de a rămâne fără sute de milioane de euro în buget

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Acționarii concesionarului de la Aeroportul Internațional Chișinău, care au atacat Guvernul Republicii Moldova pentru pretinse încălcări ale drepturilor lor investiționale, deși nu au investit aproape nimic din ce erau obligați, dar despre asta vorbim mai jos, au cerut statului care a concesionat în 2013 aeroportul prejudicii de 900 milioane de euro. Vom fi buni de plată dacă Curtea de Arbitraj de la Stockholm va scoate o decizie favorabilă pretențiilor UK Komaks, o companie din Federația Rusă, care deține în acest moment controlul asupra acțiunilor Avia Invest.

Curtea Internațională de Arbitraj de la Stockholm urmează să se pronunțe în lunile august-septembrie pe marginea acestei solicitări, având acest caz litigios în derulare din ianuarie 2020. Riscurile sunt foarte mari ca aceste pretinse prejudicii reclamate de șmecherii de la UK Komaks să ne usture mult. Paradoxul este că, în timp ce așa-zișii investitori hărțuiesc în instanțe de arbitraj statul Republica Moldova, Guvernul nu a reușit să obțină în instanțele naționale nicio decizie favorabilă, care ar fi condus la anularea, suspendarea ori rezilierea contractului de concesionare. Pare incredibil, dar procurorii moldoveni nu au fost capabili să probeze în instanță zecile de încălcări flagrante ale obligațiilor concesionale după decizia de rezoluțiune emisă de APP în 2021, în timp ce inițierea procedurii de arbitraj la Stockholm a înghețat practic toate deciziile pe care Guvernul și agențiile sale aveau de gând să le aplice concesionarului. În acest fel, spune Igor Munteanu, fostul președinte al Comisiei parlamentare de anchetă parlamentară privind cazul Aeroportului, astăzi expert de politici publice afiliat IDIS Viitorul, clauzele de reziliere prevăzute la art. 24, 25,2, 25,3, 26.1, 21,1, 22,2 au fost în mare parte ignorate de concedent (autoritățile naționale responsabile de monitorizarea implementării obligațiilor investiționale ale concesionarului).

A intrat „pe ușa din spate” și a tot muls pretinzând că face investiții

Aeroportul Internațional Chișinău a fost pregătit pentru a fi preluat de grupuri infracționale cu complicitatea documentată a guvernelor din 2013-2014. Decizia de concesionare a fost luată în lipsa avizelor mai multor ministere, inclusiv ale transporturilor și infrastructurii, Internelor și SIS. După asta, părțile complice din Guvernul RM au anunțat concesionarea AIC prin concurs închis, deși art. 5 alin 1 din Legea privind parteneriatul public-privat obligă selectarea obiectivă printr-un cadru cât mai transparent și deschis pentru public. Comisia de concurs a selectat 7 companii care gestionează aeroporturi internaționale, iar contractul a fost oferit unei companii care nici măcar nu a participat la concurs.

Din 2013, după ce a intrat în posesia Aeroportului Internațional Chișinău, în baza unui contract de concesionare pentru următorii 49 de ani, Compania Avia Invest nu și-ar fi onorat obligațiile contractuale și nu ar fi făcut nicio investiție din sursele proprii. Potrivit expertului în politici economice și fostului deputat, Igor Munteanu, transmiterea Aeroportului în concesiune companiei Avia Invest a fost frauduloasă de la bun început.  În condițiile în care activele în valoare de sute de milioane de lei ale Aeroportului au fost transmise unei companii care avea 5 400 de lei în cont, fără garanții bancare și fără experiență de gestionare a unor asemenea obiective.

„A fost viciat caracterul concursului de privatizare. Această companie a fost introdusă în calitate de companie eligibilă deși nu a participat la licitație. Aceasta este, probabil, cea mai flagrantă încălcare. Inițial au fost selectate 7 companii internaționale cu renume, iar printre aceste companii nu s-a numărat Avia Invest. Compania a fost introdusă ulterior în baza unui acord care nici măcar nu era legal conform legislației RM. Respectiv, a fost viciat tot efortul autorităților de atunci de a căuta o companie care să aibă capacitatea să gestioneze aeroportul”, a menționat Igor Munteanu, care a specificat că această fărădelege nu a fost posibilă fără complicitatea factorilor responsabili din cadrul structurilor statului, care au acționat la comanda și în interesul grupurilor oligarhice.

Conform contractului, compania se obliga să facă investiții de 244,2 milioane de lei în trei etape, și Agenția Proprietăți Publice urma să monitorizeze acest lucru. Însă niciuna dintre părți nu și-a onorat obligațiile. Potrivit fostului deputat, toate așa-numitele „investiții” raportate de Avia Invest au fost făcute din contul taxelor aeroportuare, care, în general, urmau să fie excluse.

„Taxa aeroportuară a apărut după 1999 pentru restituirea unui împrumut BERD. Cele 40 de milioane care s-au luat atunci au fost restituite integral în următorii cinci ani. Respectiv, taxa aeroportuară nu avea niciun sens să fie aplicată în continuare”, a explicat fostul deputat. Mai mult, nu doar că nu a făcut investiții din surse proprii dar a activat în calitate de „bancă nedeclarată” pentru structurile oligarhice și transferuri în offshore, de altfel, tot din contul taxelor aeroportuare. „Echipe de fotbal, companii afiliate grupului Șor, companii care se ocupau cu tot felul de prostii pe lume – export, import și care primeau surse din banii colectați din taxa aeroportuară”, a menționat Munteanu.

După ani de zile, autoritățile de la Chișinău, mai exact Ministerul Finanțelor, a încercat să preia, printr-o decizie a Guvernului, o parte din taxa aeroportuară de 9 euro per pasager. În consecință, Avia Invest a fost obligată să verse în bugetul statului 50% din această taxă, iar noua companie care preluase între timp acțiunile Avia Invest, fiind vorba de UK Komaks, a contestat decizia Guvernului la Curtea de Arbitraj de la Stockholm și pretinde prejudicii de 900 de milioane de euro. Asta, în ciuda faptului că potrivit art. 33 Rezolvarea litigiilor, pct. 33.2, denumit „procedura în instanța de judecată” din Contractul de concesiune, „litigiile apărute între părți pe parcursul derulării contractului de concesiune, și nerezolvate pe cale amiabilă, vor fi examinate de instanțele judecătorești competente ale Republicii Moldova”. Părțile au convenit astfel să nu apeleze la alte instanțe decât cele din Republica Moldova, or transmiterea drepturilor concesionale Avia Invest către UK Komaks s-a făcut fără consimțământul explicit al guvernului Republicii Moldova.

„Din punctul meu de vedere, aceasta înseamnă complicitate și neprofesionalism al guvernelor din 2020 și 2021 care au condus la faptul că noi nu avem nici în acest moment o linie de apărare clară la Curtea de Arbitraj de la Stockholm, iar profitând de deschiderea acestui litigiu, cei care stau în spatele concesionării aeroportului au obținut un fel de înghețare a procesului de rezoluțiune, inițiată în 2020 de către APP. Mă surprinde faptul că, deși dețin sute de dovezi clare de încălcare a contractului de concesionare, de fraudare a fluxurilor financiare primite de concesionar prin taxele aeroportuare prelevate, rapoarte de audit exacte ale Curții de Conturi, care descriu explicit gravitatea încălcărilor săvârșite, cazul acestei escrocherii trenează în instanțele de judecată, și nu există nici un progres de rezoluțiune cu luarea unei decizii definitive și satisfăcătoare interesului public”, a specificat Munteanu.

Un milion de motive și niciun rezultat 

La rândul său, Agenția Proprietăți Publice (APP) menționează că are câteva dosare judiciare contra Avia Invest SRL, care au fost inițiate începând cu anul 2019. Potrivit factorilor responsabili din cadrul APP, unul dintre ele, care se referă la nulitatea contractului, este blocat din cauza că judecătorul căruia i-a fost repartizată cauza respectivă nu a fost confirmat în funcție.

„Alte dosare vizează rezoluțiunea contractului pe diverse motive de neexecutarea a acestuia. La 8 iulie 2020, Agenția Proprietăți Publice a notificat Avia Invest SRL pe rezilierea contractului de concesionare a Aeroportului Chișinău, iar prin hotărârea din 21 februarie 2022, Judecătoria Chișinău a respins pretențiile concesionarului față de APP, care și-a exprimat dezacordul.

Într-un alt proces la fel pe rezoluțiune, recent, Curtea de Apel Chișinău a restituit în prima instanță la reexaminare acțiunea APP contra Avia Invest. Dosarul vizează încasarea penalităților, anterior prima instanță dând câștig de cauză Agenției. Zilele trecute, APP a notificat din nou Avia Invest SRL, fapt ce poate duce la inițierea unui nou proces”, menționează cei de la APP pentru „Gazeta de Chișinău”.

Comisia de monitorizare a concesiunii Aeroportului Chișinău a solicitat SRL Avia Invest raportul pentru anul trecut și auditul, însă concesionarii nu se grăbesc să-l prezinte.

Decizia finală în cazul procesului în Curtea de Arbitraj de la Stockholm este preconizată pentru următoarele două luni după ce în luna mai au avut loc audieri. „La Stockholm se va decide dacă acționarii Avia Invest SRL au sau nu calitate de investitori”, ne-a declarat directorul general al APP, Eugeniu Cozonac, optimist că statul va avea câștig de cauză.

 

 

 

 

 

 

 

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT