Despre cheltuielile neraportate pentru publicitatea candidatului Igor Dodon

1450
0

În perioada campaniei electorale candidații au desfășurat diverse activități de promovare a imaginii, cum ar fi întâlniri cu alegătorii, publicitate TV, radio, internet, ziare, pliante, bannere etc. Cheltuielile suportate de către fiecare candidat sunt acoperite din donațiile primite de la persoanele fizice din țară și de peste hotare și de la agenți economici.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Deși pentru campania electorală la alegerile prezidențiale nu sunt prevăzute cheltuieli din subvențiile primite de către partide de la stat, în rapoartele prezentate săptămânal la Comisia Electorală Centrală (CEC) candidații trebuie să indice cheltuielile din sumele de bani și servicii sau bunuri materiale primite din donații.

Având în vedere că transparența și integritatea unor actori politici din Republica Moldova este cam șubredă, am decis să verificăm din sursele publice accesibile oricărui cetățean cheltuielile oficiale și neoficiale ale candidaților la funcția de președinte.

Am analizat liniile de buget destinate pentru cheltuielile de publicitate, mai exact pentru publicitatea prin intermediul mijloacelor electronice de informare, indicate în rapoartele financiare prezentate la CEC de cei doi candidați electorali din turul doi la alegerile prezidențiale. Comparând sumele publicate de rețeaua de socializare Facebook cu cifrele prezentate în rapoartele CEC, am identificat că unul din candidați a uitat să raporteze toți banii cheltuiți.

Bani neraportați în cea de-a șasea săptămână de alegeri prezidențiale

Dacă în primul tur, pe pagina oficială de facebook a candidatului Igor Dodon, nu a rulat nici o publicitate, atunci în cel de-al doilea tur al campaniei au apărut reclame și pe această platformă de socializare. În perioada 3-6 noiembrie, au rulat opt publicități active, al căror cost per bucată este de 100 de euro. În total, ar fi în jur de 16600 de lei, adică cu 11600 de lei mai mult decât suma de 5000 de lei raportată la CEC pentru această perioadă, pe linia de buget destinată publicității online a candidatului Igor Dodon.

Am încercat să obținem o reacție de la cineva din echipa actualului președinte și am apelat la trezoriera candidatului Igor Dodon, Olga Rață, însă aceasta nu a oferit un comentariu despre cheltuielile respective, solicitând să-i fie adresată întrebarea printr-o scrisoare oficială. „Eu pot nici să nu vă cred că dumneavoastră sunteți de la ziar”, a comentat Olga Rață și ne-a recomandat să luăm legătura cu purtătorul de cuvânt. Am apelat și la Nicolae Fomov, reprezentantul cu drept de vot consultativ la CEC, din partea candidatului Igor Dodon, dar acesta nu a răspuns la telefon.

Pe pagina candidatei Maia Sandu, în perioada 4-6 noiembrie, au rulat 25 de campanii sponsorizate cu câte 100 de euro, în total, 2500 de euro sau aproximativ 50.500 de lei.

Totodată, au mai fost pornite 25 de campanii sponsorizate cu începere de pe 5 noiembrie și încheierea pe 10 și 11 noiembrie, pentru care au fost extrase cheltuielile doar parțial și urmează să se regăsească în raportul din 13 noiembrie.

În raportul prezentat pe 6 noiembrie la CEC pentru săptămâna a șasea de campanie electorală, cu privire la cheltuielile pentru publicitatea pe Facebook sunt indicate două transferuri, unul de 30 de mii și altul de 50 de mii de lei, ceea ce corespunde cu sumele prezentate de rețeaua de socializare Facebook care pot fi accesate transparent de orice persoană.

Trezorierul candidatei Maia Sandu, Artur Mija, a explicat că în anexele la rapoartele săptămânale prezentate la CEC „se reflectă mai multe cheltuieli precum Google, Facebook, plasarea de bannere online și transmisiunile live de la privesc.eu. Pentru fiecare sumă există descifrare. În anexele la raportul de cheltuieli sunt indicate detalii referitor la sumele pentru fiecare săptămână, companiile spre care au fost transferate și alte descifrări.”

CEC-ul, în rol de colector de informații

Codul penal conține sancțiuni și prevederi legate de finanțarea ilegală a partidelor. Punctul (1) din art. 181 din Codul penal spune că „Falsificarea rapoartelor privind gestiunea financiară a partidelor politice şi/sau a rapoartelor privind finanţarea campaniilor electorale în intenţia de a substitui sau a ascunde identitatea donatorilor, volumul mijloacelor acumulate ori destinaţia sau volumul mijloacelor utilizate se pedepseşte cu amendă în mărime de la 550 la 8500 de unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 3 ani, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita anumite activităţi pe un termen de până la 5 ani”.

Elena Prohnițchi, directoarea adjunctă a Asociației „ADEPT”, relevă că „inclusiv  Codul contravențional spune că utilizarea fondurilor nedeclarate, neconforme sau venite din străinătate se sancționează cu amendă aplicată persoanelor fizice și celor cu funcții de răspundere. De fapt, în Codul electoral este prevăzut că CEC doar colectează datele, verifică dacă sunt conforme cu modelul de raportare pe care îl au ei, apoi le publică pe pagina web și la asta se reduce totul.

Pentru a fi aplicate sancțiunile, fiecare cetățean este în drept să vină cu o sesizare către Comisia Electorală Centrală. Ulterior CEC-ul este obligat să vină cu un răspuns. Dacă este în perioada electorală, atunci răspunsul trebuie să vină până în ziua alegerilor.”

Ținem să menționăm că analiza prezentată în acest articol a fost elaborată în baza rapoartelor financiare ale candidaților din turul doi la alegerile prezidențiale, prezentate la CEC pe 6 noiembrie. Cheltuielile totale de publicitate pentru cea de-a șasea săptămână din campania electorală sunt de 391.572,65 lei la Igor Dodon și 237.635,56 lei la Maia Sandu.

Pe de altă parte, fostul candidat la președinție, Renato Usatîi, spune că se va adresa Comisiei Electorale Centrale (CEC) cu solicitarea de a exclude candidatul susținut de PSRM la alegerile prezidențiale, Igor Dodon, din cursa electorală. Se întâmplă după ce la tipografia de stat Universul din centrul Capitalei au fost depistate mai multe ziare electorale care ar fi fost tipărite aici într-un tiraj mult peste cel declarat de Dodon, scrie „Ziarul de Gardă”.

La o emisiune de la Jurnal TV, Renato Usatîi acuză că Igor Dodon ar fi tipărit peste 2 milioane de ziare, iar cheltuielile pentru aceste servicii nu au fost incluse în rapoartele financiare depuse la CEC, ceea ce reprezintă o încălcare a legislației.

Relevăm că, în cazul folosirii de către concurentul electoral a fondurilor financiare şi a materialelor nedeclarate sau al depășirii cheltuielilor peste plafonul mijloacelor din fondul electoral, sau al utilizării de către concurentul electoral a mijloacelor financiare din străinătate, CEC poate solicita excluderea unui candidat din cursă, prin hotărâre judecătorească.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE