Cum a fost privatizat fraudulos AIR Moldova

545
0

O anchetă parlamentară, condusă de vicepreședintele Partidului Demnitate și Adevăr, Igor Munteanu, a identificat în urma unei investigații ample cum a fost privatizat în mod fraudulos în toamna lui 2018 operatorul aerian național moldovenesc AIR Moldova.

În august 2018, AIR Moldova, care era și cel mai mare operator de pe piața moldovenească a transportului aerian de pasageri, cu o cotă de 44%, a fost scos la mezat de către Agenția Proprietății Publice (APP) la prețul de doar 48 de milioane de lei.

Pierderi financiare artificiale pentru a reduce prețul companiei

Explicația prețului exagerat de mic, oferită de directorul de atunci al APP, Vladimir Baldovici, a constat în faptul că acesta acumulase în ultimii ani datorii imense de circa 1,2 miliarde lei moldovenești din cauza lipsei mijloacelor pentru investiții și incapacității de a face față competiției tot mai crâncene de pe piața de profil.

Ca să facă față schimbărilor de pe piața internațională, Air Moldova trebuia să atragă investitori cu ani în urmă. Cu părere de rău, acest lucru nu a fost făcut. Cauza principală o regăsim pe segmentul politic și în instabilitatea instituțională din jurul acestei întreprinderi”, spunea directorul APP.

În 2017, pe fundalul unei creșteri a cifrei de afaceri până la 2,9 miliarde de lei, compania suporta pierderi de 190 de milioane de lei. În prima jumătate a anului 2018, pierderile au mai crescut cu alte 152 de milioane.

Referitor la datorii, comisia de anchetă a constatat că, în 2013-2017, cheltuielile AIR Moldova au crescut artificial în raport cu veniturile, fiind compromisă în totalitate viabilitatea întreprinderii. În total, în urma gestionării ineficiente a întreprinderii, aceasta a înregistrat în cinci ani pierderi de 1,283 miliarde de lei.

Licitația de privatizare a fost trucată

Din cauza stării financiare precare compania a fost scoasă la mezat la un preț derizoriu de doar 48,23 milioane de lei. Ulterior, Curtea de Conturi a estimat că prețul real al companiei aeriene, chiar în condițiile unor pierderi enorme, era de șase ori mai mare, depășind suma de 300 de milioane de lei. Totodată, comisia parlamentară a constatat că așa-zisul concurs a fost aranjat pentru compania SRL Civil Aviation Group, înregistrată cu doar 12 zile înainte de depunerea ofertei de participare.

Comisia de concurs a admis neregulamentar oferta Civil Aviation Group, deși aceasta nu a avut până la acel moment experiență de activitate nici în domeniu și nici o altă experiență antreprenorială. În legătură cu concursul trucat Procuratura a pornit cu un an în urmă o cauza penală, însă până în prezent nimeni din fosta conducere a APP nu a fost pus sub acuzare.

Privatizare cu bani împrumutați

Comisia de anchetă a constatat că, la 28 septembrie 2018, compania de asigurări Moldasig a efectuat două transferuri în valoare totală de 59,22 milioane de lei către SRL Style Design Imobil chipurile pentru procurarea a 55% din acțiunile altei companii – Style Design Company SA. Companiile au fost fondate pe 12 și 13 septembrie 2018 de către doi cetățeni ruși – Roman Mishchenkov și Igor Duliga, despre care vicepreședintele parlamentului moldovean, Alexandr Slusari, crede că sunt persoane interpuse ale oligarhului Vladimir Plahotniuc, cel care conducea, de facto, la acea oră Republica Moldova.

Tot pe 28 septembrie, Style Design Imobil a transferat ca împrumut suma menționată de 59,2 milioane de lei persoanei fizice Olga Evdochimova, care nu a avut venituri salariale pe parcursul ultimilor ani. La rândul său, aceasta a retras în numerar de la Moldova-Agroindbank 2,3 milioane de euro şi 13,25 milioane de lei (în total, 58,7 milioane de lei). Tranzacțiile respective au avut loc după încheierea zilei operaționale – contrar cerințelor de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului.

În continuare, la 1 octombrie 2018, sume bănești similare au fost integrate în circuitul financiar de către Andrei Ianovici, persoană din anturajul lui Ilan Șor, care a completat contul său deținut la MAIB cu suma de 2,26 milioane de euro şi, respectiv, 300 de mii de euro (în total, 50,2 milioane de lei). Ulterior, Andrei Ianovici a acordat ca împrumut de la fondator suma de 50,05 milioane de lei către Civil Aviation Group. În aceeași zi, compania a transferat 49,8 milioane de lei către Trezoreria de Stat în calitate de plată pentru privatizarea AIR Moldova.

La data de 26 iulie 2019, la o lună după ce Plahotniuc a fost debarcat de la putere și a fugit din Republica Moldova, Centrul Național Anticorupție a pornit o cauză penală privind această tranzacție cu elemente de spălare de bani. Șase persoane sunt puse sub învinuire, iar Andrei Ianovici este fugar, fiind anunțat în urmărire.

Peste un an de la privatizare, au fost rambursate 83% din datorii

Despre faptul că pierderile acumulate până la privatizare au fost create artificial, iar compania nu trebuia neapărat privatizată, vorbește un audit al Curții de Conturi care arată că în decursul unui an, noul management al Air Moldova a asigurat achitarea a 83% din datoriile de 1,122 miliarde de lei pe care le avea la momentul privatizării doar din profitul obținut de companie. Apărea astfel, întrebarea firească: de ce a fost necesară privatizarea la un preț derizoriu dacă compania era în puteri să întoarcă datoriile?

Totuși, problemele financiare ale companiei nu au fost soluționate în întregime. Pe data de 10 februarie curent, o aeronavă AIR Moldova a fost blocată pe aeroportul din Dublin. Compania Air Moldova susține că motivul este „datoria acumulată în urma încheierii unui contract dubios de către conducerea anterioară a companiei aeriene”, declinându-și răspunderea.

Ce urmează

Viitorul companiei rămâne incert. Deși investitorii sunt dispuși să-și apere până la capăt proprietatea, detaliile scoase la iveală de Comisia parlamentară de anchetă pun sub semnul întrebării legalitatea privatizării din 2018, fapt ce ar putea declanșa rezilierea contractului de privatizare.

Unica soluţie pertinentă de moment în cazul AIR Moldova, recomandată de experţi, ar fi revenirea la situaţia anterioară privatizării. În acest sens, experții susţin că este necesar de a distinge două opţiuni – anularea contractului de vânzare-cumpărare sau rezilierea lui.

Totodată, ei recomandă ca, în cazul rezilierii sau anulării contractului, cea mai pertinentă opţiune să fie privatizarea veritabilă a companiei aeriene de către un cumpărător de bună-credinţă, cu capacitatea de a dezvolta afacerea.

În acest context, legislatia permite instituirea unei administrări speciale în cazul unor circumstanţe excepţionale, privatizarea prin proiect individual şi atragerea unui consultant financiar.

La Air Moldova administraţia specială ar putea fi instituită pe termen de doi ani, cu condiţia desemnării unui administrator internaţional, preferabil o companie specializată în tranzacţii de privatizare, cu experienţă în aviaţia comercială.

Obiectivul administratorului special ar fi stabilizarea financiară a companiei, organizarea auditului şi evaluării după standardele internaţionale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here