Din ce bani sunt plătite postările lui Dodon?

672
1
Screenshot la o postare sponsorizată pe rețeaua de socializare FACEBOOK, de pe pagina Președintelui Igor Dodon
Screenshot la o postare sponsorizată pe rețeaua de socializare FACEBOOK, de pe pagina Președintelui Igor Dodon

În ultimii ani, tot mai mulți politicieni din R. Moldova se autopromovează pe rețelele de socializare. Unii mai profesionist, alții mai amatoricește. În funcție de cât le permite portofelul. Când e vorba însă despre o persoană care deține o funcție publică, interesul privind cheltuielile sale este foarte mare, iar cetățenii au tot dreptul să le fie satisfăcut.

Pentru că președintele Igor Dodon este foarte activ pe rețelele de socializare, ne-am propus să aflăm care sunt cheltuielile pentru administrarea paginilor sale de Facebook, Odnoklassniki și Youtube.

În luna iunie, am expediat o solicitare de informație către președinte. În scrisoare am solicitat informații despre mai multe lucruri, cum ar fi rapoartele financiare pentru administrarea reclamelor și postărilor sponsorizate din toată perioada mandatului, prezentarea documentelor confirmative cu referire la sumele de bani și persoanele angajate pentru a-i administra paginile de pe rețelele de socializare.

Totodată, am dorit să informăm cititorii și despre cheltuielile suportate pentru crearea conținutului video publicat pe canalul de Youtube „Președintele Igor Dodon”.

Ping-pong sau răspunsuri evazive de la Aparatul Președinției R. Moldova

Răspunsul nu s-a lăsat mult așteptat. Însă fost evaziv, fără a conține date concrete. În scrisoarea semnată de secretarul general al Aparatului Președinției Republicii Moldova (APRM), Nicolae Posturusu, este menționat că „Cheltuielile destinate asigurării activității Președintelui sunt parte componentă a bugetului APRM, aprobat prin Legea bugetului de stat”.

Pe pagina oficială web www.presedinte.md, compartimentul „Transparența în procesul decizional”, am verificat rapoartele și bugetul planificat pentru anul 2020. Suma destinată pentru Aparatul Președintelui R. Moldova în acest an este de peste 31 de milioane de lei. Informația publicată pe site-ul președinției este generală și nu conține detalii despre cheltuielile care se ascund în spatele liniilor de buget din acea singură pagină cu bugetul APRM pentru anul 2020.

În lipsa explicațiilor care ar fi trebuit anexate, este greu de înțeles cărei linii de buget îi pot fi atribuite cheltuielile pentru administrarea rețelelor de socializare și postărilor sponsorizate. De exemplu, există liniile de buget „Servicii informaționale, 653 mii de lei” și „Servicii de telecomunicații, de 240 mii de lei”.

Putem presupune că banii plătiți pentru reclama de pe Facebook (care rulează din 19 iunie, adică mai mult de 30 de zile) cu mesajul „Urmărește pagina mea oficială pentru a fi la curent cu activitatea președintelui R. Moldova” sunt din liniile de buget menționate mai sus sau din linia de 817800 de lei pentru „Servicii neatribuite altor alineate”?

Deocamdată, nu cunoaștem răspunsul la această întrebare, pentru că APRM nu a oferit informațiile solicitate și nici pe pagina oficială a președintelui nu sunt publicate rapoarte despre astfel de cheltuieli. În același timp, în scrisoare este menționat că „instituția prezidențială nu are relații contractuale sau acorduri încheiate cu o persoană fizică sau juridică în vederea administrării paginilor de pe rețelele de socializare utilizate de șeful statului”. Înseamnă asta că paginile sunt gestionate de APRM? Nu este clar. Un lucru pe care l-am descoperit analizând datele despre pagina de facebook a lui Igor Dodon este că aceasta are nouă administratori din Republica Moldova.

Apar tot mai multe semne de întrebare. „Cât privește solicitarea de a prezenta rapoartele financiare și a indica cheltuielile pentru administrarea reclamelor și postărilor sponsorizate, precum și pentru crearea conținutului video publicat pe canalul de Youtube «Președintele Igor Dodon», menționăm că din bugetul instituției nu au fost suportate cheltuieli în acest scop”, a răspuns secretarul general, Nicolae Posturusu, la solicitarea de informație. De aici reiese că președintele Igor Dodon suportă aceste cheltuieli din alte surse financiare. Nu se știe nimic despre proveniența acestor bani.

Raspuns APRM

Prețuri la serviciile de marketing online și la producția video

Dacă instituția publică centrală nu prezintă informațiile de interes public, am încercat să aflăm care sunt prețurile aproximative pentru administrarea unei pagini de facebook și cât ar costa o postare sponsorizată care ar putea fi văzută de toți moldovenii înregistrați pe Facebook.

Vadim Cușnir, expert în social media marketing, a explicat pentru GAZETA de Chișinău că „în R. Moldova, prețul mediu ar fi de circa 2$ per 1000 de afișări. Luând în calcul că există circa 1,1 milion de moldoveni pe Facebook, pentru a acoperi întreaga republică cu un mesaj (o postare) sunt necesari circa 2200$. Cu condiția că absolut toate afișările sunt plătite și nu vine nimic firesc din distribuiri.”

Totodată, prețurile pentru administrarea unei pagini variază de la 100 de euro pe lună (freelanceri începători) până la câteva mii de euro lunar. Sunt agenții care te taxează lunar, altele iau bani pentru o campanie sau pentru niște obiective atinse. Prețul pe oră ar varia de la 5 euro/ora (începători), la 10-20 de euro ora (freelanceri cu experiență) sau la 50-70 de euro ora (agenții serioase)”, spune expertul.

Ne-am interesat și care sunt costurile pentru producția unor emisiuni video de tip „Președintele răspunde”. Profesioniști din domeniul producției video ne-au comunicat că un operator video cu experiență ar costa în jur de 400 de euro pe zi. Astfel, prețul pentru o emisiune variază în funcție de complexitatea acesteia. Un video de aproximativ 30 de minute gen „Președintele răspunde” ar costa circa 500-600 de euro.

„Accesul la informație este dreptul fiecărui cetățean”

Juristul Anatolie Albin, expert la A.O. Comunități Active pentru Democrație Participativă, spune că „nu ar exista vreo interdicție de a posta mesaje pe rețelele de socializare, dar  depinde mult de scopul urmărit de președinte”.

În privința unor astfel de cheltuieli ar trebui să se pronunțe Curtea de Conturi pentru că aceasta e autoritatea care verifică corectitudinea cheltuirii banilor publici, relevă expertul. Însă situația este mai complicată în cazul când au fost folosite alte surse decât cele publice, aici în afară de Curtea de Conturi ar trebui să se implice Inspecția Financiară, Agenția Națională pentru Integritate.

„Președinția este o autoritate de stat care este obligată să raporteze orice cheltuială a banilor publici, inclusiv proveniența lor. În ce privește accesul la informație, este dreptul fiecărui cetățean să afle cum sunt cheltuiți banii publici. Suntem plătitori de impozite, suntem cetățeni ai acestei țări, iar lipsirea de dreptul de acces la informație contravine valorilor statului de drept. Este o funcție vitală atunci când vorbim despre democrație și responsabilități în acest stat”, conchide Anatolie Albin.

Vineri, 24 iulie 2020, la conferința de presă organizată de Președintele Republicii Moldova, Victoria Popa, directoarea GAZETEI de Chișinău, a adresat întrebarea  „Din ce resurse financiare sunt suportate cheltuielile pentru administrarea paginilor oficiale și a postărilor sponsorizate de pe rețelele de socializare ale președintelui Igor Dodon?”. Răspunsul lui Igor Dodon a fost în contradicție cu cel al Aparatului Președintelui Republicii Moldova. Vedeți secvența video. 

Redacția GAZETEI de Chișinău va expedia interpelări repetate la instituțiile publice competente, în vederea publicării informațiilor de interes public și respectării transparenței bugetare.

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here