Cât cheltuiesc liderii politici pentru reclame pe Facebook?

1247
0

Într-un an electoral, apar tot mai des pe rețelele de socializare postări plătite ale liderilor politici. Igor Dodon, la fel și serviciul de presă al președinției, nu știu cât cheltuiesc pentru administrarea postărilor sponsorizate. Aflați cât plătesc pentru postările online sponsorizate alți lideri politici de la noi. Legislația nu reglementează publicitatea de pe internet.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

„Nimeni nu verifică de pe ce conturi bancare sunt plătite anumite reclame de pe facebook”, susține experta în monitorizare a finanțării partidelor politice și a concurenților electorali din cadrul Asociației Promo-LEX, Cornelia Călin.

În ediția trecută a ziarului, am publicat un material prin care am încercat să explicăm cât cheltuiește Igor Dodon pentru administrarea postărilor promovate pe Facebook.

Am decis să informăm cititorii despre cât de transparenți sunt și cât de dispuși să investească pentru mesajele și postările plătite de pe rețeaua de socializare Facebook Maia Sandu, Andrei Năstase, Andrian Candu, Pavel Filip, Octavian Țîcu, Renato Usatîi. Politicienii au fost contactați prin intermediul paginilor lor oficiale. Nu toți au fost receptivi.

Artur Mija, trezorierul PAS, a comunicat pentru GAZETA de Chișinău că, până la data de 23 iulie 2020, pentru Maia Sandu nu au fost făcute postări plătite.

 

Plătită din surse legale și raportată conform legislației

Maia Sandu, sursa foto: facebook.com
Maia Sandu, sursa foto: facebook.com

„Singurele sponsorizări au fost cele din 2019 în campania electorală. De atunci până acum postări sponsorizate de pe pagina Maiei Sandu nu au fost. Au existat postări sponsorizate doar de pe pagina partidului. Postarea plătită, lansată la data de 23 iulie, este la prețul de 30 euro. Pagina este administrată intern și nu avem costuri suplimentare legate de administrare.

Publicitatea o facem in house, dacă o să doriți să aflați peste o săptămână cât am cheltuit săptămâna precedentă pentru postări sponsorizate, noi vă vom putea oferi informația. Ea este plătită din surse legale și raportată conform legislației. Putem să o facem publică”, a explicat trezorierul PAS.

Din informațiile oficiale prezentate de facebook, în istoricul de administrare a paginii Maia Sandu sunt  patru administratori din R. Moldova.

Andrei Nastase, sursa foto: facebook.comAndrei Năstase ne-a comunicat că pentru postările sponsorizate pe pagina personală de facebook cheltuiește în jur de 100 euro lunar, bani personali. Iar cât privește cheltuielile pentru postările promovate de pe pagina Partidului „Platformei Demnitate și Adevăr”, acestea sunt din conturile partidului și sunt raportate conform legislației.

În istoricul de administrare a paginii sale oficiale arată patru administratori din R. Moldova, doi din România și unul din Marea Britanie. În momentul verificării rulau două publicități sponsorizate, dintre care una e despre aplicația Andrei Năstase, a cărei elaborare, din spusele acestuia, este plătită și donată de Alexandru Machedon.

Pro Moldova, limitată în bani

Andrian Candu, sursa foto: facebook.com
Andrian Candu, sursa foto: facebook.com

Andrian Candu, Partidul Pro Moldova, spune că în ultima jumătate de an a avut o singură postare sponsorizată la prețul de 10$ din cont propriu.

„Este pagina mea, respectiv dacă e o sponsorizare o plătesc de pe cardul personal”, a precizat ex-președintele parlamentului.

Deși printre administratorii paginii, nouă în total, opt sunt din R. Moldova, se regăsește și un cont din Irlanda, Candu spune că asta a fost anterior, atunci când era la PD și se afla în calitatea de Președinte al Parlamentului R. Moldova.

 „Acum de mai mult de un an de zile nu mai există sponsorizări și promovări, sunt doar eu și doi colegi de-ai mei. Nu avem un buget planificat pentru publicitate pe facebook, noi nu avem nici subvenții de la stat, suntem limitați în resurse, nu ne-am gândit și nici nu avem nevoie de sponsorizări. Vom merge pe promovare organică”, a explicat liderul Partidului Pro Moldova.

Publicitate plătită de pe cardul salarial de parlamentar

Pavel Filip, președintele PD, nu a răspuns la telefon și la mesajele noastre pentru a oferi un răspuns. Pagina oficială a lui Filip arată că în istoricul de administrare a avut sau are doi administratori din R. Moldova și unul din Irlanda. În momentul verificării, nu rulează nici o postare plătită.

Octavian Țîcu, sursa foto: facebook.com
Octavian Țîcu, sursa foto: facebook.com

Octavian Țîcu, liderul Partidului Unității Naționale (PUN), scoate din propriul buzunar pentru promovarea pe online între 200 și 300 de dolari.

„Asta presupune câteva cheltuieli, nu e vorba numai de pagina personală, dar și de PUNTV, adică televiziunea virtuală a PUN. Publicitatea de pe pagina mea oficială este plătită de pe cardul meu salarial de parlamentar.

„Totodată deputatul spune că toate rapoartele privind cheltuielile de pe facebook le poate face publice. Cât privește publicitatea pentru partid, aceste cheltuieli sunt raportate conform legislației electorale. Pagina oficială a lui Octavian Țîcu este administrată de o singură persoană.

Renato Usatîi, liderul Partidului Nostru, nu a răspuns la mesajele noastre. Pe moment, de pe pagina sa rulează patru reclame plătite.

„Legislația nu reglementează publicitatea din internet”

Experta în monitorizare a finanțării partidelor politice și a concurenților electorali din cadrul Asociației Promo-LEX, Cornelia Călin, spune că liderii politici sunt liberi să nu publice rapoartele detaliate referitor la cheltuielile pe online și nimeni nu verifică de pe ce conturi bancare sunt plătite anumite reclame de pe facebook.

„Aici avem o lacună și legislația, în general, nu reglementează publicitatea de pe internet. Acest lucru a fost recunoscut inclusiv de legiuitori atunci când au vorbit despre reforma finanțării partidelor”, explică experta.

Sistemul de plăți pentru publicitatea de pe facebook presupune că pentru o reclamă se poate plăti de pe un cont bancar, iar pentru alta, de pe alt cont. Acest lucru înseamnă că liderii și partidele politice pot prezenta la Comisia Electorală Centrală (CEC) doar rapoartele cu sumele plătite de pe contul electoral, dacă e vorba de campanie electorală, iar celelalte publicități plătite de pe alte conturi bancare nu pot fi verificate.

Categoria de cheltuieli destinată pentru publicitate pe internet acoperă totul, cum ar fi bannere online, pagini și postări sponsorizate pe facebook, bannere online care direcționează spre canalul de youtube. Însă toate aceste detalii nu sunt prezentate.

Candidații pot utiliza bani inclusiv de la stat

„Există doar categoria generală de publicitate pe internet și acolo se trec sumele. Totuși în partea în care partidele trebuie să includă facturile, pentru că ele sunt obligate să le includă în campania electorală, sunt obligate să dea toate datele financiare, cum ar fi factura și numărul contractului, în acele cazuri se poate identifica pentru ce au fost efectuate cheltuielile. Doar că politicienii încearcă să evite aceste detalieri și indică numărul general al contractului încheiat cu o companie care face publicitate prin bannere online, facebook, conferințe de presă etc.”, explică experta.

Candidații pot utiliza bani inclusiv de la stat pentru a-și finanța pe internet publicitatea din campania electorală. La partide este aceeași situație, banii pot fi utilizați atât pentru activitatea partidelor, cât și pentru campanii. Nu există limite pentru această linie de buget.

„Sursele de venit ale partidelor ar putea fi donații financiare de la persoane fizice și juridice, subvențiile de la stat, donațiile materiale, aici ar putea fi de la obiecte precum echipamentul tehnic până la servicii de promovare cum ar fi postările sponsorizate. O a treia persoană poate să cumpere aceste postări pentru candidatul X. Reiese că legea este redactată în așa fel încât conturile de pe care sunt făcute aceste plăți pentru reclame pe internet nu pot fi monitorizate”, a precizat Călin pentru GAZETA de Chișinău.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE