Un nou program cu FMI e necesar indiferent de culoarea guvernului

348
0
Veaceslav Negruța, expert Transparency International Moldova
Veaceslav Negruța, expert Transparency International Moldova

Deși anterior premierul Ion Chicu spunea că R. Moldova ar putea lua o pauză în relația cu Fondul Monetar Internațional (FMI), săptămâna trecută, acesta a anunțat că intenţionează să solicite un nou program. Despre finalizarea programului FMI și probabilitatea de a avea un nou program GAZETA de Chișinău a discutat cu Veaceslav Negruța, expert Transparency International Moldova.

– Stimate domnule Negruta, pe 20 martie curent, se finalizează programul FMI. Luarea deciziei consiliului director al FMI este programată pentru 16 martie. Ultima tranșă (20 de milioane de dolari) ar putea fi transferată imediat în cazul unei decizii favorabile a consiliului. Aceasta se va întâmpla dacă autoritățile R. Moldova vor realiza câteva condiții convenite cu misiunea FMI. Care ar fi acestea?

 După 5 februarie curent s-a ajuns la o înțelegere la nivel de echipe – cea de negociatori de la FMI și echipa de negociatori de la guvern. Înțelegerea trebuie aprobată de consiliul director pe data de 16 martie. În cazul unei decizii favorabile, debursarea ar putea să se întâmple pe 17-18 martie. Înțelegerea respectivă, a echipei, constată anumite lucruri și tendințe. Totodată stabilește o foaie de parcurs din câteva acțiuni prioritare, care urmează a fi făcute în următoarele 30 de zile, cu două săptămâni până pe data de 16 martie. Până la 1 martie, guvernul ar trebui să raporteze că a adoptat anumite modificări sau legi convenite cu FMI. Care sunt acestea? Este o întrebare prea delicată pentru a avea un răspuns cert. Pentru că publicarea lor se va întâmpla doar după ce consiliul director al FMI va avea o decizie, fie pozitivă, fie negativă.

 – Ce domenii vizează aceste condiții ale FMI?

Se referă la câteva domenii sensibile. E vorba de sectorul bancar și, respectiv, una dintre acțiuni vizează expres Banca Națională a Moldovei (BNM) și anumite lucruri legate de instituția BNM ca regulator. Alta vizează domeniul de protecție socială. E vorba de reforme care au fost tărăgănate. În consecință, avem mai multe poveri generate de aceste întârzieri. Și voi risca să spun, e vorba de sistemul de pensii. Ulterior vom vedea deja în ce a constat înțelegerea dintre guvern și FMI. Și cum s-a rezolvat această problemă în 30 de zile. Și mai sunt câteva lucruri ce țin de finanțele publice și de piața financiară nebancară. Respectiv, prin acțiunile pe care urmează să le întreprindă guvernul în următoarele zile ne vom da bine seama despre ce a fost vorba, ca să le confirmăm ulterior, văzându-le în documentele aprobate de către FMI.

– Programul cu FMI a fost aprobat la 7 noiembrie 2016. El a fost finanțat printr-un credit în valoare totală de 182 de milioane de dolari, dintre care 160 de milioane de dolari SUA au fost deja primite. Cui se datorează finalizarea acestui program cu posibila debursare a ultimei tranșe?

Programul FMI a fost salvat odată cu demisia guvernului Filip. Pentru că atunci am avut suspendarea programului, începând cu iulie 2018 până în iunie 2019, din cauza unor decizii care erau contrare programului convenit cu FMI. Era vorba de unele inițiative fiscale, plus amnistia capitularilor, votată în iulie 2018, peste noapte, fără discuții publice și fără a lua în considerare părerea FMI. Iar odată cu instaurarea Guvernului Sandu dialogul cu acest program a fost reluat, inclusiv prin debursarea de tranșe în favoarea R. Moldova. Asta de fapt a fost semnalul necesar pentru Uniunea Europeană, Banca Mondială, ca să vină cu finanțările ulterioare pentru R. Moldova.

Din păcate, anumite evenimente din noiembrie 2019 din nou au lăsat o incertitudine privind continuitatea dialogului. Și tranșa de la UE se așteaptă a fi debursată și nu sunt întrunite toate condiționalitățile. Iar FMI și-ar dori totuși să aibă această finalitate de program. Pe de altă parte, și executivul RM ar trebui să înțeleagă că statul are nevoie de acest program, poate mai mult decât guvernul. În primul rând, pentru a avea anumite repere de politici economice, sociale, financiare coerente în care societatea să-și poată controla guvernul. Din păcate, alt document economic nu există în RM, nici măcar programul guvernului, care ar fi atât de bine ancorat, precum programul cu FMI.

– Domnule Negruța, anterior premierul Chicu spunea că R. Moldova ar putea lua o pauză în relația cu FMI, săptămâna trecută, acesta a anunțat că intenţionează să solicite un nou program. Are nevoie R. Moldova de un nou program?

  1. Moldova are nevoie de un nou program. Odată cu finalizarea acestui program e nevoie de o mobilizare pentru negocierea altuia și de a avea certitudinea că pentru următorii trei ani există o țintă spre care se mișcă R. Moldova. Un nou program este necesar indiferent de culoarea guvernului.

Să-i lăsăm cu astfel de mesaje să-și facă PR. Societatea are nevoie de acest program. Mesajele transmise de premieri și președinți sunt confuze, conectate la procesul electoral din 2020.

– Fosta ministră Natalia Gavriliță este sceptică în privința încheierii unui nou program cu FMI până la alegerile din toamnă, deoarece suntem în an electoral. Dvs. ce părere aveți?

Anul electoral lasă anumite amprente în eventualitatea unor negocieri, pentru că  guvernele, alianțele de guvernare sunt preocupate de capitalul politic, electoral, în loc de politici coerente. Din acest punct de vedere, va fi mai greu de a fixa și purta aceste negocieri. FMI a avut mereu capacitatea de a discuta și în astfel de situații cu diverse guverne în diferite țări. Da, este riscul să nu avem un program până la alegeri, dar nu elimin posibilitatea de a-l avea, pentru că nimeni nu exclude faptul că guvernele se mai schimbă chiar și înainte de alegeri.

Interviu realizat de Victoria Popa

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here