RAPORT// Alocarea banilor publici pentru reparațiile capitale în grădinițele din mun. Chișinău are loc inegal și pe principii netransparente

349
0
Foto: Victoria Popa

La 1 februarie, A.O. Părinți Solidari” a prezentat în cadrul unei mese rotunde „Raportul de monitorizare a cheltuielilor în domeniul reparațiilor capitale a instituțiilor de educație timpurie din mun. Chișinău”, care a scos în evidență lacune și deficiențe în distribuirea resurselor financiare publice pentru reparațiile capitale în grădinițe.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Documentul relevă faptul că nu există informații cu referire la starea tehnică a imobilelor grădinițelor, care ar permite prognozarea corectă a banilor publici care vor fi investiți în reparații capitale, precum și construcția noilor clădiri. Lipsesc informațiile publice despre necesitățile de lucrări de reparații capitale a fiecărei instituții în parte, cât și nivelul de acoperire a acestor necesități din bani publici. Pentru anul 2023, lipsește informația completă despre banii publici alocați pentru reparații capitale a fiecărei instituții de educație timpurie din capitală.  

Potrivit autorilor raportului, acesta a fost elaborat cu scopul de a analiza și documenta modul în care sunt aprobate și executate mijloacele financiare pentru reparații capitale în grădinițele din subordinea Direcției Generale Educație Tineret și Sport (DGETS) a mun. Chișinău și de a elabora recomandări pentru eficientizarea procesului dat, precum și pentru utilizarea banilor publici conform priorităților, astfel încât instituțiile de educație timpurie să ofere condiții mai bune copiilor.

De menționat că pentru grădinițe, care prestează servicii complexe de educare, învățare, alimentație, îngrijire și în care copiii se află până la 12 ore pe zi, cheltuielile suportate de către stat, pentru întreținerea unui copil, sunt mult mai mari decât cheltuielile medii anuale pentru un elev din învățământul general.

Pentru anul 2023, conform Bugetului Public Național, la nivel național, au fost aprobate cheltuieli medii anuale în valoare de 35,7 mii lei pentru un copil din grădiniță, ceea ce reprezintă cu 46% mai mult decât cheltuielile medii pentru un elev, care sunt în valoare de 24,4 mii lei. 

Ala Revenco: „Chiar dacă statul alocă sume considerabile pentru copiii din grădinițe, părinții continuă să se confrunte cu colectări de taxe, inclusiv pentru reparații”

La începutul evenimentului, directorul executiv al A.O. „Părinți Solidari”, Ala Revenco, a menționat că, în pofida importanței incontestabile a sectorului educației timpurii și alocării resurselor financiare considerabile din bugetul public, părinții confirmă și scot în evidență mai multe probleme și deficiențe în asigurarea  de către grădinițe a condițiilor adecvate pentru siguranța și dezvoltarea armonioasă a copiilor de vârstă mică.

„Cauzele de la care am pornit și au servit drept imbold pentru elaborarea acestui raport au fost strângerea taxelor informale de la părinți, care, în principiu, se colectează în continuare, dar sper că într-o mărime mai mică. Foarte des ni se spunea că statul nimic nu dă, de aceea strângem bani de la părinți. Și implicarea A.O. „Părinți Solidari” a fost să vedem ce dă statul pentru instituțiile de învățământ. Chiar dacă statul alocă sume considerabile pentru instituțiile de învățământ, părinții continuă să se confrunte cu colectări de taxe, inclusiv pentru reparații. Am mai constatat din mesajele primite de la părinți și discuțiile cu ei că instituțiile de educație timpurie primesc de la stat sume diferite pentru reparații. În unele instituții se fac reparații an de an, în altele nu, într-o grădiniță se schimbă gardul, iar în alta se fac reparații de renovare a exteriorului. Pornind de la aceste situații ne-am propus să facem o inventariere a informațiilor ca să înțelegem ce se întâmplă, care sunt principiile de distribuire a banilor în grădinițe, de cine depinde câți bani și cui se dau ”, a motivat Ala Revenco, referindu-se la premisele care au stat la baza elaborării raportului prezentat.

În urma analizării datelor și informațiilor existente, cât și a celor primite de la autorități, s-a constatat o discrepanță mare în sumele alocate anual pentru reparații capitale pentru diferite instituții de educație timpurie. Această distribuție a resurselor financiare ar putea duce la crearea condițiilor neechitabile pentru copiii din diferite grădinițe din mun. Chișinău.

Finanțarea lucrărilor de reparații capitale în cadrul instituțiilor de educație timpurie în mun. Chișinău nu este detaliat reglementată în documentele și politicile bugetare ale mun. Chișinău, rubrica „Politici și Strategii”, nu conține documente de reglementare, planificare și alocare a banilor pentru reparații capitale a instituțiilor de învățământ din mun. Chișinău, inclusiv a grădinițelor.

Victor Chironda: „Investițiile în grădinițe sunt haotice”

Consilierul municipal, Victor Chironda, prezent la eveniment, a apreciat raportul ca fiind unul binevenit.

„În fiecare an autoritățile publice locale alocă sume considerabile pentru renovarea instituțiilor de educație și trebuie să ne asigurăm că acești bani sunt cheltuiți și repartizați eficient. Din păcate, și așa cum a constatat raportul, sunt carențe pe acest subiect, în mare parte, aceste alocații și investiții sunt haotice, nu soluționează problemele, nu întotdeauna sunt valorificate, nu este clar care este strategia sau metodologia alocării acestor bani. De aceea nu este clară nici perspectiva, adică unde vrem să ajungem. Nu avem puncte de reper, indicatori de performanță și practic în fiecare an se alocă acești bani, dar condițiile nu, neapărat, devin mai bune în instituțiile de învățământ. Banii se cheltuie și nu avem un impact benefic pe termen lung”.

Potrivit consilierului municipal, astfel de rapoarte contribuie mult la asigurarea transparenței cheltuielilor banilor publici și la monitorizarea eficienței instituțiilor municipale, instituțiilor de stat, care sunt responsabile de gestionarea domeniului educației, în general.

Victor Chironda susține că „este nevoie de o pașaportizare, o evaluare a stării tehnice a tuturor clădirilor și o prioritizare a celor instituții care necesită prioritar alocare de resurse financiare. Și atunci în fiecare an să fie distribuite sumele de bani la instituțiile care necesită reparații capitale pentru a asigura acele necesități de o bună funcționare pe un termen lung. Și, în perspectivă, să se cunoască că numărul de instituții de acest gen, care au condiții bune, crește calitatea acestor instituții.”

Menționăm că pentru realizarea raportului a fost aplicată metoda cantitativă, cu ajutorul căreia au fost colectate și analizate datele despre mijloacele financiare aprobate, precizate și executate pentru reparații capitale în instituțiile  de educație timpurie din mun. Chișinău în perioada anilor 2020-2023.

Potrivit directoarei A.O. „Părinți Solidari” a fost dificil de adunat și de primit informația, deoarece la solicitările de informație, adresate Direcțiilor educație, tineret și sport din  mun. Chișinău, s-a răspuns parțial, de exemplu, Direcțiile de educație din sectoarele Botanica, Buiucani și Râșcani ar răspuns la solicitări, pe când cele din sectoarele Centru și Ciocana nu au răspuns la solicitările de informații.

Informații pentru Raport au fost selectate și din surse deschise, de pe paginile web ale Direcțiile de educație, ale Primăriei mun. Chișinău, și din informații de pe pagina Agenției Achiziții Publice și platforma MTender.

Raportul a fost prezentat de către directorul executiv al A. O. „Părinți Solidari”, Ala Revenco.

La eveniment au participat reprezentanți ai societății civile, părinți, consilieri municipali.

Raportul a fost produs cu suportul financiar al Uniunii Europene și Fundației „Friedrich Ebert”. Conținutul acestuia reprezintă responsabilitatea exclusivă a proiectului „Societatea Civilă pentru Integrarea Europeană”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Fundația „Friedrich Ebert”, implementat de Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în calitate de partener principal, în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene, A.O. Institutum Virtutes Civilis (IVC) și Fundația „Friedrich Ebert” Moldova (Friedrich Ebert Stiftung Moldova).Conținutul raportului aparține autorilor și nu reflectă în mod neapărat viziunea Uniunii Europene și Fundației „Friedrich Ebert” (FES). Responsabilitatea exclusivă pentru concluziile și informațiile incluse în acest raport o poartă AO ,,Părinți Solidari”.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE