Turnurile de la Maiak au picat, dar propaganda rămâne în picioare

563
0

Chiar dacă cele două antene radio de la centrul Maiak, din regiunea transnistreană, au fost distruse în urma exploziilor de la 26 aprilie a.c., activitatea posturilor de radio propagandistice rusești, recepționate și la Chișinău, nu a avut de suferit. Radio Rossii, Vesti FM și chiar Radio pmr pot fi audiate nu doar în stânga Nistrului, ci și pe malul drept, cu o calitate a sunetului mai bună ca a multor posturi de radio locale. Oamenilor li se spune că în Ucraina are loc, nu un război, ci o „operațiune specială” și la fiecare oră, sunt distribuite buletinele oficiale de știri trecute prin sita cenzurii de la Kremlin.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

În timp ce unii experți spun că Republica Moldova nu are mijloacele tehnice necesare pentru a bruia activitatea acestora, alții spun că autoritățile nici măcar nu au încercat în cei 30 de ani de independență să facă acest lucru. Iar propaganda este extrem de dăunătoare din moment ce ține o bună parte a populației legată de spațiul informațional rusesc.

 Supuși războiului informațional

Un cititor al „Gazetei de Chișinău” din capitală s-a arătat extrem de deranjat că la Chișinău sunt recepționate cu ușurință, mai ales în contextul războiului din Ucraina, posturile de radio care propagă politicile regimului de la Moscova, și anume Radio Rosii și Vesti FM. Zilnic, în buletinele de știri ale acestora apar declarațiile purtătorului de cuvânt al ministerului rus al apărării, Igor Konașenkov, care informează auditoriul despre derularea așa-numitei „operațiuni speciale ruse” în Ucraina, dar și alte narative oficioase rusești. Cititorul ne-a întrebat cât de legal este acest lucru și de ce autoritățile de la Chișinău nu intervin pentru a pune capăt surselor de dezinformare.

Am adresat aceste întrebări operatorului național în domeniul difuzării programelor de radio „Radiocomunicații”. Responsabilii de acolo ne-au informat că nu cunosc situația și nu ne pot oferi detalii și ne-au direcționat la Centrul Național de Frecvențe Radio.

Oleg Leașoc, șeful Direcției de radiomonitoring din cadrul acestei instituții, ne-a confirmat că atât Vesti FM, cât și Radio Rosii sunt recepționate, și nu doar pe teritoriul Republicii Moldova, ci și în Ucraina și în multe state europene.

„Aceste două posturi emit pe unde scurte care pot fi transmise pe o mare distanță. Sunt recepționate de o bună parte din statele europene și chiar de o jumătate a teritoriului ucrainean. Turnurile de la Maiak au picat, dar probabil ei au schimbat pe alt turn emițătoarele și antenele”, a spus expertul.

„RM nu are echipamentul necesar pentru a le bruia”

Lângă orășelul Maiak e cea mai mare stație de radio din perioada sovietică. Aceasta e amplasată pe un teren mare din preajma localității, de pe turnurile căruia sunt transmise posturile rusești, inclusiv „radio pmr”.

Potrivit lui Oleg Leașoc, emițătoarele respective sunt foarte puternice, iar R. Moldova nu deține echipamentul necesar pentru a le bruia.

Pentru comparație, Radio Moldova are în prezent trei emițătoare, în localitățile Codru, Edineț și Cahul, dar acestea sunt de o putere mult mai slabă ca cele de la Maiak, spune expertul.

„Ar fi bine ca Vesti FM și Radio Rosii să nu mai fie distribuite pe teritoriul Republicii Moldova, dar, din punct de vedere tehnic, nu putem întreprinde nimic. Înainte de anii 90, pe timpul sovietic, Chișinăul avea două stații tehnice puternice care perturbau posturile de radio occidentale, interzise de sovietici, cum ar fi Radio Libertatea și altele. Acele stații au ieșit demult din uz, iar altele nu avem”, a mai spus șeful Direcției de radiomonitoring.

Ieri – Radio Luceafărul, azi – propagandă de război

Jurnalistul Arcadie Gherasim, președinte al Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare al TRM, își amintește că, până în 1992, pe frecvențele acestor două posturi de radio erau transmise Radio Luceafărul și Radio Maiak. Ulterior, acestea au fost confiscate. „În condițiile democrației nu ar fi grav că ele există, dar în contextul războiului hibrid și al războiului din țara vecină, dacă se confirmă că ele sunt antrenate în acestea, atât Radio Rosii, cât și Vesti FM trebuie interzise pe teritoriul RM”, a spus jurnalistul.

„Avem toate motivele de a stopa propaganda țării agresor”

Și fostul parlamentar Valeriu Saharneanu consideră că posturile de radio care difuzează propaganda Kremlinului trebuie interzise.

„Din păcate, autoritățile de la Chișinău nu au manifestat de-a lungul anilor de independență nici un interes de a le stopa. Noi încă din anii 90, pe timpul războiului de la Nistru, am solicitat să fie oprite, mai ales că ele distribuiau propaganda unei părți beligerante. Nu s-a dorit atunci acest lucru, iar acum, în legătură cu războiul din Ucraina, ar trebui să intervină o schimbare. Peste 140 de state au recunoscut Rusia drept stat agresor. Parlamentul Lituaniei a calificat-o drept „stat terorist”. Noi avem și o parte din teritoriu ocupată de Rusia, deci, avem toate motivele pentru a opri difuzarea propagandei acestei țări agresor”, a spus Valeriu Saharneanu.

„Trădătorii fac politică din acest reziduu mental”

Jurnalistul a mai precizat că daunele provocate de propaganda rusă sunt enorme. În timp ce țările baltice au mers înainte, o bună parte a populației noastre continuă să rătăcească cu mentalitatea în alte zone. „Din păcate, noi suntem în continuare dependenți de Rusia. Oamenii care merg la vot nu aparțin mediului nostru informațional, ci ascultă propaganda de acolo. De acest aspect, din păcate, profită clasa noastră politică, trădătorii, Dodon și alții care fac politică din acest reziduu mental”, a spus Valeriu Saharneanu.

El a mai adăugat că la 26 aprilie, atunci când au fost aruncate în aer cele două turnuri de la Maiak, nu a fost o diversiune, ci „o provocare de toată frumusețea”, dintre proprietarii Sheriff-ului, care nu ar fi interesați să aibă loc un război, și agenții KGB-ului. „Centrul Maiak este păzit mai ceva ca o unitate militară. Nu oricine poate intra pe teritoriul lui și, mai ales, cu dinamită pe care să o plaseze în voie. Cei de la Sheriff nu vor război, o duc ca în Paradis pe teritoriul enclavei separatiste, beneficiind de relațiile comerciale atât cu Europa, cât și cu Ucraina, și alte state din spațiul ex-sovietic. Acolo, în condițiile create pot ascunde orice crimă, nu le trebuie lor escaladarea situației”, a mai spus Saharneanu.

Expertul în problematica transnistreană, Ion Leahu, la fel, evocă existența a două stații de bruiere instalate în perioada sovietică pe teritoriul Academiei. Bruiau  „Vocea Americii”, „Libertatea”, „Unda Germaniei”. Dar chiar și în acele condiții, oamenii care aveau aparate de radio mai sofisticate puteau recepționa acele posturi. „Eu personal nu mi-aș dori ca în sec. XXI să existe astfel de restricții. Dar îmi dau seama că ar fi nevoie de o armată de reporteri, jurnaliști, care ar trebui să combată falsurile difuzate de instituțiile media care propagă agresiunea rusă. Din păcate, nu avem astfel de resurse. În acest caz, autoritățile ar trebui să intervină, acolo unde se încalcă flagrant drepturile consumatorilor la informație. Emițătoarele sunt instalate pe dealurile din stânga Nistrului, dar sunt afectați nu doar oamenii din regiunea transnistreană ori din UTA Găgăuzia, ci și mulți cetățeni din RM, care, din păcate, cad în plasa propagandei lui Putin. Acest lucru mi se pare grav. Autoritățile, mai ales în actualul context, când avem un război în preajmă, ar trebui să reacționeze. Daunele provocate de războiul informațional atrag după sine imense riscuri de securitate”, a spus expertul.

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT