Ce fac șoferii cu anvelopele uzate și ce soluții au pentru a proteja mediul

1467
0
Andrei

Anvelopele uzate se reutilizează pe larg în Republica Moldova. Din cauciucuri vechi, la grădinițe s-au amenajat terenuri de joacă pentru copii, iar în unele curți de bloc, locatarii au confecționat răzoare pentru flori, lebede și alte obiecte de amenajare. Majoritatea șoferilor le lasă la stațiile de vulcanizare.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

În anul 2020, au fost generate peste 402 tone de deșeuri de la anvelopele uzate. Potrivit datelor raportate de agenții economici, prin Sistemul Informațional Automatizat „Managementul Deșeurilor”, în 2020 au fost colectate doar 29 de tone de deșeuri de anvelope uzate. Aceste date reflectă doar parțial situația din domeniu, deoarece e foarte dificil să estimezi cantitatea reală de anvelope uzate generate anual în Republica Moldova, conform informațiilor prezentate de Ministerul Mediului.

Din cauza numărului mare de anvelope, a lipsei unor locuri autorizate de colectare a acestora și a insuficienței fabricilor de reciclare a cauciucurilor, cetățenii le lasă la stațiile de vulcanizare sau le utilizează în propriile grădini. Ce fac oamenii cu anvelopele uzate, când le schimbă o dată la cinci ani? – am întrebat mai mulți șoferi din Soroca, unde ne-am deplasat pe 12 aprilie cu echipa „Gazetei de Chișinău”.

Anvelopele uzate nu se ard la Soroca. Nici măcar tinerii nu le mai dau foc în perioada sărbătorilor de Paști. Oamenii știu că legea privind deșeurile interzice orice tip de incinerare și co-incinerare a acestora, fiind aplicate amenzi de la 600 la 1.200 de lei pentru persoanele fizice și de până la 9.000 de lei pentru persoanele juridice.

Amenzi pentru arderea anvelopelor de Paști

Oprim la stația de vulcanizare din Soroca, în preajma căreia sunt mai mulți automobiliști. Marin spune că păstrează anvelopele acasă, poate i-or trebui. O femeie din satul Țepilova mi-a mărturisit că le utilizează în gospodărie: confecționează răzoare, lebede.

„Nu le dăm foc. Era înainte un obicei de Paști, dar acum nu prea văd tradiția, deoarece vine poliția și îi amendează cu 600 de lei pentru că dau foc la anvelope”, zice Marin din satul Hristici, r-l Soroca. Bărbatul susține că ar fi bine să fie organizate puncte de colectare a anvelopelor, iar populația să fie informată despre aceste locuri de depozitare a cauciucurilor vechi.

Alt bărbat spune că ține anvelopele vechi acasă, iar când va veni vremea le va arunca. Iar altul lasă anvelopele la vulcanizare, dar ce fac cu ele șoferii nu știe. Conducătorul auto le-ar duce la un punct de colectare, dar unde-i, că nu-i?! Lilian nu și-a schimbat niciodată anvelopele la mașină. „Eu nu le-am schimbat niciodată pentru că eu vând repede mașina și nu mai schimb anvelopele”, zice el.

Ne deplasăm la piața din Soroca. La intrarea în târg discut cu doi bărbați. Unul are mașină nouă și, respectiv, nu și-a schimbat anvelopele la autoturism, iar altul îmi spune că lasă roțile la stația de vulcanizare. „La fiecare stație de vulcanizare stau grămezi de cauciucuri: nu știu ce fac cu ele, unde le duc sau dacă le utilizează. Nu le colectează nimeni la noi. De Paști nu mai face nimeni Denie”, menționează el.

Bani în schimbul anvelopelor

Tot în piață, discut cu un lemnar. Acesta consideră că moldoveanului îi lipsește educația ecologică, iar dacă ar fi stimulat economic, omul ar duce anvelopele la un punct autorizat de colectare. „Dacă vor organiza puncte de colectare și îi vor motiva pe oameni cu bani, măcar cu 5-10 lei pentru o anvelopă, atunci aceștia le vor aduna și le vor duce la fabrica de reciclare”, propune bărbatul.

La stația peco de la marginea orașului Soroca, l-am întâlnit pe Andrei. La fel, ca majoritatea șoferilor, Andrei lasă anvelopele la stația de vulcanizare. Andrei menționează că reciclarea e soluția pentru a scăpa de anvelopele uzate, așa cum se reciclează plasticul. Totodată, tânărul susține că ar duce benevol anvelopele la un punct de colectare, special amenajat. „E mai bine decât să stea pe drumuri, dar băieții de la vulcanizare nu se folosesc de ele, nu au unde le duce”, afirmă Andrei.

Și Vlad ar merge gratuit să-și ducă anvelopele uzate la un depozit special de colectare a lor, fără niciun interes economic. Ca și mulți alți șoferi, Vlad vede soluționarea problemei anvelopelor vechi în reciclarea acestora.

Anvelopele uzate reprezintă o sursă de materie secundară prețioasă, datorită compoziției și proprietăților sale. Rezolvarea problemei reciclării anvelopelor constă nu în eliminarea lor din ciclul economic, dar în prelucrare, în urma căreia materialul prețios să fie returnat în procesul de producere, potrivit Ministerului Mediului.

Acțiunea are loc în cadrul Proiectului „Modernizarea Serviciilor Publice Locale în Republica Moldova” (MSPL), implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) în parteneriat cu Ministerul Mediului al Republicii Moldova și sprijinit financiar de Ministerul German pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (BMZ), Uniunea Europeană, Guvernul României, Guvernul Suediei și Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC).

Conținutul acestui articol este responsabilitatea exclusivă a autorului și nu reflectă neapărat opiniile finanțatorului.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here