Cum a adoptat Chișinăul decizia de a solicita Kievului să schimbe data-limită pentru circulația mașinilor transnistrene în Ucraina

845
0

După vizita lui Dmitri Kozak la Chișinău, reporterul GAZETEI de Chișinău a întrebat Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene și Biroul Politici de Reintegrare dacă angajamentul asumat în cadrul discuției cu adjunctul Administrației Președintelui Federației Ruse nu afectează acordurile semnate cu Ucraina privind circulația mașinilor transnistrene în Ucraina. Cele două instituții au tăcut mâlc. Pe 30 august, Biroul Politici de Reintegrare a anunțat că a solicitat Ucrainei extinderea regimului care a funcționat până la 1 septembrie curent.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Ucraina a interzis începând cu 1 septembrie accesul mașinilor cu numere transnistrene pe teritoriul său. Această decizie a provocat, după cum era de așteptat, o reacție violentă din partea Kremlinului.

Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei a calificat decizia autorităților ucrainene drept „revoltătoare”. Moscova a acuzat Kievul că acționează în detrimentul intereselor sale și ale propriilor cetățeni, îndeplinind „indicațiile curatorilor săi”.

Acțiunile de blocadă ale Kievului față de Transnistria vor avea un impact negativ asupra procesului de reglementare a conflictului de pe Nistru, vor anula toate eforturile pentru restabilirea dinamicii pozitive a acestuia”, a amenințat Ministerul Afacerilor Externe al Federației Ruse.

De asemenea, Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei a făcut apel către UE să reacționeze la acțiunile Ucrainei și „să îi dea o apreciere adecvată comportamentului acesteia”.

Pesemne că lupta cu propria populație și cu cetățenii ucraineni, care locuiesc în teritoriile apropiate, este un semn distinctiv al politicii actualei conduceri a Ucrainei, în detrimentul propriilor interese, îndeplinind indicațiile curatorilor străini. În urma blocadei inumane de apă a Crimeii și izolării social-economice a Donbasului, politicienii ucraineni au procedat la înăbușirea locuitorilor Transnistriei”, a mai subliniat Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei.

Speranțele Chișinăului și ale Tiraspolului

Pe 31 august, Serviciul de Grăniceri al Ucrainei a anunțat că începând cu 1 septembrie va admite în traficul internațional doar mijloacele de transport din Transnistria care vor avea numere de înmatriculare neutre.

Deși Chișinăul și-a asumat repetat decizia convenită cu Kievul, de la sfârșitul lui august, autoritățile moldovenești au insistat pe lângă cele ucrainene să extindă regimul existent de traversare a frontierei de stat moldo-ucrainene până pe 10 ianuarie 2022.

Chișinăul își explică solicitarea prin faptul că decizia cu pricina prevede mecanismul de înmatriculare cu plăci de model neutru doar pentru autovehiculele care nu desfășoară activități comerciale și pentru cele ale unor persoane juridice înregistrate la autoritățile competente moldovenești, și nu acoperă operatorii ce prestează servicii de transport de mărfuri și călători.

În eventualitatea aplicării noului regim, mulți dintre aceștia nu vor mai avea acces în traficul rutier extern, precizează un comunicat al Biroului Politici de Reintegrare emis pe 30 august 2021.

Prin urmare, „Guvernul a solicitat repetat părții ucrainene neaplicarea acestor restricții pentru categoria de mijloace de transport pentru care Decizia protocolară din 2018 nu a determinat un mecanism distinct de înmatriculare”.

În paralel, Biroul a menționat că va intensifica în perioada următoare eforturile în vederea accelerării funcționalității punctelor de înmatriculare a mijloacelor de transport din Tiraspol și Râbnița pentru a asigura activitatea acestora la potențialul lor deplin și în corespundere cu solicitările parvenite. Trebuie menționat că, până în prezent, doar 5% din numărul total al autovehiculelor din regiunea transnistreană au fost înmatriculate cu plăci neutre.

Cu toate acestea, pe 31 august, Serviciul de Grăniceri al Ucrainei a anunțat că mașinile din regiunea transnistreană au interdicție fără plăci de înmatriculare cu numere neutre în Ucraina de pe 1 septembrie.

Krasnoselski lovește în Dodon

Tiraspolul și Chișinăul sperau, cel puțin din cele declarate, că Kievul va accepta să păstreze regimul de circulație al automobilelor cu numere transnistrene pe teritoriul său la fel ca până la 1 septembrie, numai că acest lucru nu s-a întâmplat.

După spusele lui Vadim Krasnoselski, problema legată de circulația mașinilor transnistrene în traficul internațional a fost moștenită de actuala guvernare de la fostul guvern controlat de fostul președinte Igor Dodon și PSRM.

Liderul secesionist de la Tiraspol a afirmat că Transnistria a propus să li se permită mașinilor cu numere transnistrene să circule în Ucraina până în ianuarie 2022.

În urma unor negocieri dificile, am reușit să convingem partea moldovenească. Proiectul acestei decizii a fost întărit și de adjunctul Administrației Președintelui Federației Ruse, Dmitri Kozak. După asta, partea moldovenească, pe 25 august, a demarat negocieri cu Ucraina și a solicitat schimbarea termenului-limită de pe 1 septembrie 2021 pe 10 ianuarie 2022. O asemenea variantă convenea Transnistriei”, a precizat șeful grupării separatiste de la Tiraspol.

Pe 11 august, oficialul rus s-a declarat îngrijorat de o eventuală „blocadă” la care ar putea să fie supusă Transnistria în urma acordurilor dintre Ucraina și Republica Moldova care intră în vigoare la 1 septembrie.

Aici s-au întâmplat lucruri ciudate”

Potrivit TASS, Maia Sandu l-ar fi asigurat pe Kozak că Transnistria nu va fi supusă niciunei blocade.

Ei vor face totul ca aceasta să nu se întâmple la 1 septembrie, când vor intra în vigoare anumite limitări. Aceasta nu se va întâmpla deoarece în Transnistria locuiesc cetățeni moldoveni”, a spus Kozak despre asigurările date de Maia Sandu. 

După declarațiile făcute de Kozak, GAZETA de Chișinău a solicitat Biroului Politici de Reintegrare și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene să spună dacă după întrevederea dintre Maia Sandu și Dmitri Kozak mai rămâne în vigoare acordul cu Ucraina privind circulația mașinilor transnistrene.

După încercări repetate, reporterul GAZETEI de Chișinău nu a obținut un răspuns referitor la această problemă. Numai că poziția Chișinăului a fost limpede în momentul în care a solicitat Ucrainei schimbarea termenului limită pe 10 ianuarie 2022.

Aici s-au întâmplat lucruri ciudate. Partea moldovenească era convinsă că nu vor fi probleme, cu atât mai mult cu cât Ucraina este participantă a formatului de negocieri 5+2. Numai că partea ucraineană a refuzat categoric să schimbe termenul-limită. Este alegerea Ucrainei. Eu am impresia că Ucraina se teme că Transnistria și Moldova vor începe să se înțeleagă”, a spus Krasnoselski.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE