Conținutul și politica editorială de la TV6 și Orhei TV a migrat la Orizont TV. Amenzi în sumă de 75 000 de lei pentru Orizont TV care a difuzat publicitate cu conținut mascat în favoarea lui Ilan Șor

397
0

Orizont TV a fost sancționat, în ședința de azi a Consiliului Audiovizualului, cu 75 000 de lei pentru difuzarea comunicărilor comerciale cu conținut mascat în buletinele de știri în materiale referitoare la Festivalul Chitarelor de la Orhei, protestele împotriva închiderii magazinelor „Merișor” și concertul interpretului Misha Marvin la OrheiLand.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Pe 31 iulie 2023, Orizont TV a difuzat un subiect intitulat „Interpretul, compozitorul și muzicianul Misha Marvin a evoluat sâmbătă, la OrheiLand” în cadrul a trei programe informative (buletinul principal de știri, în reluare și buletinul principal de știri în limba rusă).

Deși, subiectul materialului a fost concertul susținut de interpretul Misha Marvin, pe parcursul știrii, atât la început, cât și la final au fost prezentate elemente caracteristice comunicării comerciale cu conținut mascat despre parcul de distracții „OrheiLand”. Denumirea parcului a fost prezentă în titlul subiectului, de șase ori în imagini și menținută pe burtieră pe tot parcursul știrii. Timpul dedicat concertului lui Misha Marvin a fost de 54 sec., iar timpul în care a fost prezentată informația despre parcul de distracții – de 1 min. 12 sec.

 Atât prezentatoarea, în capul știrii, cât și vocea de după cadru, la începutul reportajului, a precizat că, în fiecare sâmbătă, a fost oferită înghețată gratuită copiilor la inițiativa lui Ilan Șor, ceea ce amplifică gradul de implicare a acestei persoane în organizarea evenimentelor. Știrea conține elemente de publicitate, fiind menționat anul inaugurării, numărul de vizitatori, programul de activitate, cum se repartizează înghețată pe fundalul bannerului cu inscripția „Înghețată Gratuită”, iar numele lui Ilan Șor se menționează atât la începutul știrii, cât și la final. Denumirea parcului este rostită și de un interpret în interviul acestuia.

Astfel, conținutul editorial prezintă în mod favorabil actorul politic, Ilan Șor, care este inițiator al Blocului politic „Ș.O.R”, și se încadrează în noțiunea de publicitate politică.

Materialul nu a fost marcat drept unul publicitar și nu a fost delimitat corespunzător, fapt ce contravine prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale (CSMA). Separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar este obligatorie.

Pe 3 august 2023, Orizont TV a difuzat un subiect despre protestul mai multor susținători ai Blocului politic „Ș.O.R.” care s-au arătat nemulțumiți de închiderea magazinelor sociale „Merișor”, în trei buletine de știri (buletinul principal de știri în reluare și buletinul principal de știri în limba rusă).

La începutul reportajului sunt prezentate secvențe de la protest, iar la final – informații, cu caracter comercial mascat referitor la numărul și anul lansării magazinelor, precum și menționarea la inițiativa cui au fost create.

Pe durata prezentării informației, pe ecran au apărut secvențe video din „Arhivă” cu elemente ale magazinului „Merișor” și secvențe de la inaugurarea unui astfel de magazin, cu tăierea panglicii, opiniile protestatarilor referitor la faptul că „economisesc în acest magazin” și imaginea fondatorului acestora, Ilan Șor. Alte exemple sunt interviul cu mai multe persoane care spun că și cei care sunt împotriva partidului „Şor” merg la aceste magazine, şi că Ilan Șor a fost cel care le-a deschis. Este difuzată și imaginea unui banner pe care se compară prețul la hrișca de la magazinul social cu celelalte magazine.

Numele lui Ilan Șor a fost menționat pe parcursul reportajului de vocea de după cadru. Astfel, conținutul editorial prezintă un caracter de favorizare pentru actorul politic, Ilan Șor.

 Pe 7 august 2023, a fost prezentat subiectul „La Orhei, s-a desfășurat Festivalul Chitarelor, în memoria lui Iurie Sadovnic”, cu intervievarea mai multor artiști și participanți. Pe parcursul reportajului, vocea de după cadru menționează că evenimentul a fost și de această dată organizat de Consiliul raional Orhei, cu suportul și susținerea personală a lui Ilan Șor. În continuare, președintele raionului, Dinu Țurcanu, a adus mulțumiri consilierilor raionali și sponsorilor – Ilan Șor La eveniment a fost prezentă și fosta primăriță a comunei Jora de Mijloc, Marina Tauber, deputată în Parlament. Textul știrii difuzate de Orizont TV se regăsește integral pe site-ul TV6.md. Reportajul a fost realizat cu intenția de a pune în evidență imaginea politică, dar și aportul financiar al politicianului Ilan Șor.

 Referindu-se la constatările raportului de monitorizare, membrul CA, Ruslan Mihalevschi, autorul autosesizării, s-a arătat îngrijorat de modul și contextul știrilor difuzate. Conținutul și politica editorială de la TV6 și Orhei TV a migrat la Orizont TV, a declarat el. Timp de o săptămână apar trei reportaje foarte asemănătoare, în care este menționat Ilan Șor. „Festivalul chitarelor a fost sponsorizat de agenți economici, însă în știri este menționat ca sponsor Ilan Șor, care nu are vreo legătură cu acest eveniment. Insistent se face promovarea unor proiecte cu implicarea lui Ilan Șor, iar misiunea jurnalistului este de a investiga din ce surse provin mijloacele pentru aceste proiecte și dacă nu este vorba de coruperea alegătorilor”, a afirmat Ruslan Mihalevschi.

Vicepreședinta CA, Aneta Gonța, a remarcat că în toate cele trei materiale s-au folosit tehnici de manipulare, care prind foarte bine când același mesaj este repetat de mai multe ori. Deși postul TV declară că nu a urmărit scopul să facă publicitate magazinelor, a urmărit, în mod sigur, scopul să facă publicitate lui Ilan Șor, fiind folosite OrheiLand, Merișor, mai nou Festivalul chitarelor, în opinia ei. „Menționarea numelui lui Iurie Sadovnic și a Consiliului raional Orhei este utilizată ca acoperire pentru materialele difuzate. Prezența interviului Marinei Tauber face legătură directă cu imaginea lui Ilan Șor. Au fost prezente elemente cu caracter de publicitate comercială unde apare imaginea OrheiLand, logou-ul parcului de mai multe ori și sloganului OrheiLand unește”, a mai spus vicepreședinta CA.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE