În lipsa unui cadru legislativ în municipiul Chișinău circulă circa o mie de trotinete electrice

900
0

Pe parcursul lunilor mai – iulie ale anului 2022, pe teritoriul Republicii Moldova au avut loc 37 de accidente rutiere cu implicarea trotinetelor electrice. În consecință, 36 de persoane au suferit diferite traumatisme, iar una a decedat

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

 

În ultima perioadă, pe străzile din Chișinău, tot mai mulți maturi, dar și tineri circulă cu trotinetele electrice. Deși pe unele străzi ale capitalei există benzi marcate cu roșu, pe care acestea ar trebui să circule, participanții la trafic de la ghidonul trotinetelor electrice nu se conformează. Aceștia merg haotic pe partea pietonală fără respectarea anumitor reguli. Potrivit Inspectoratului General de Poliție (IGP), mărirea numărului trotinetelor electrice care circulă pe străzile municipiului a dus la creșterea numărului de accidente și persoane rănite. În comparație cu anul trecut, numărul accidentelor cu implicarea acestui tip de transport s-a majorat de patru ori.

 Participanții la traficul rutier, şi anume conducătorii de trotinete electrice care nu respectă regulile de circulație rutieră, sunt sancționați conform art. 245 alin.1 din Codul contravențional cu amenzi de la 300 la 450 de lei.

Conform datelor statistice oferite pentru „Gazeta de Chișinău” de către IGP, pe parcursul lunilor mai, iunie, iulie ale anului 2022, pe teritoriul R. Moldova, au avut loc 37 de accidente rutiere cu implicarea trotinetelor electrice. În consecinţă, 36 de persoane au suferit diferite traumatisme, iar o persoană a decedat.

Mai mult decât atât, la începutul lunii iunie (07.06.2022), a devenit viral faptul că un carabinier a decedat, după ce două săptămâni mai devreme căzuse de pe o trotinetă electrică, se lovise la cap şi încercase să se trateze ambulator.

Deși odată cu primul deces corelat direct cu trotinetele electrice, poliţia Republicii Moldova a decis să dea un semnal de alarmă, anunţând totodată statistici şi oferind sfaturi pentru cei ce vor să folosească acest tip de transport, regulile de circulație continuă să fie neglijate de către conducătorii acestui tip de transport.

Și la redacția „Gazetei de Chșinău” am primit informații și plângeri ale chișinăuienilor stresați din cauza mersului haotic al celor care se deplasează cu trotinetele electrice. Unii au spus că au fost expuși riscului de a fi loviți. Alții au fost martori cum a fost lovit un adolescent de o trotinetă electrică.

Am discutat cu antreprenori care gestionează afaceri cu trotinete electrice pentru a înțelege care sunt regulile după care se ghidează companiile.

Trotinetelor nu li se atribuie o clasificare – nu sunt nici mijloc de transport, nici pieton

Ecaterina Carauș este administratoarea unui magazin de trotinete electrice. Aceasta ne-a spus că activează de aproape doi ani pe piața din R. Moldova. Importă acest tip de transport din China.

„Inițial, în primul an de activitate, ofeream în chirie trotinete electrice. Am vrut să le oferim clienților posibilitatea de a încerca trotinetele și modul lor de funcționare. Trotinetele electrice erau date în chirie pentru 24 de ore, pentru ca persoana care conduce acest tip de vehicul să-și facă o părere generală despre compania noastră. Din păcate, nu le mai dăm cu chirie, pentru că o trotinetă a fost sustrasă, alta a fost găsită în stare deteriorată, persoana care o conducea fiind în stare de ebrietate”, ne-a relatat administratoarea.

După ce a încetat să ofere cu chirie trotinete electrice, a început să le vândă. Potrivit spuselor Ecaterinei Carauș, după ce a înregistrat compania, a început activitatea de comercializare a trotinetelor.

„Acest tip de transport încă nu este clasificat nici ca mijloc de transport, nici ca pieton, de aceea nu este reglementat. Așteptăm și noi să se aprobe reglementările și să fie ordine. Compania noastră, în momentul când vindem o trotinetă, oferă cadou o vestă reflectorizantă, îndemnăm oamenii să-și cumpere o cască, le spunem minim cinci reguli de bază pe care persoana care conduce trotineta să le respecte. Trotinetele puse în vânzare sunt într-un asortiment vast ca tip și preț. Acestea costă de la 7 mii de lei până la 18 mii de lei”, ne-a mărturisit Ecaterina Carauș.

 Un tip ecologic de transport

Ecaterina urmărește tot ceea ce se scrie despre trotinetele electrice. E la curent cu plângerile care s-au îndesit în ultima perioadă. „Nu este de vină vânzătorul de trotinete, ci persoanele care urcă la ghidonul acestora. Este exact ca în cazul conducerii unei mașini sau a unei biciclete, sau a oricărui alt tip de transport. Este un tip de transport pe care noi continuăm să-l promovăm pentru că  este ecologic, emisiile de gaze sunt la zero, ambuteiajele se reduc. Problemele apar din cauza unor persoane care urcă neinstruite pe aceste trotinete și nu respectă anumite reguli.

Ideea acestei afaceri este bună. Folosind trotineta electrică ca mijloc de transport, se economisesc bani, doar că oamenii care urcă pe aceste vehicule nu citesc regulile aferente de circulație, sunt și din cei care consumă alcool, apoi urcă la volanul trotinetei. Sunt de acord că nu avem infrastructura necesară. Totuși, în multe țări europene, care, la fel, nu au infrastructură pentru acest tip de transport, persoanele instruite și responsabile nu incomodează pietonii și nu creează incomodități celorlalți participanți la trafic”, conchide administratoarea.

 Trotinetele electrice se vând, se dau cu chirie, dar legislația R. Moldova nu le reglementează modul de utilizare

Ecaterina Carauș ne-a spus că va reveni la darea cu chirie a trotinetelor atunci când va fi reglementat acest tip de transport. „Odată ce va fi reglementat, vom reîncepe să oferim trotinete în chirie. Mai mult decât atât, vom continua promovarea acestui tip de transport. Societatea va fi mereu sceptică față de schimbări, dar, în pofida lacunelor, schimbările trebuie acceptate, cadrul legislativ trebuie modificat, iar lacunele omise”.

Am discutat și cu un specialist în marketing, Dumitrița, de la o companie care oferă cu chirie trotinete electrice. Ea susține că acest tip de transport funcționează conform Regulamentului circulației rutiere.

„Circa o mie de trotinete sunt doar în orașul Chișinău. Acest tip de transport funcționează conform Regulamentului circulației rutiere. Sunt câteva reguli pentru a închiria o trotinetă: persoana care închiriază trotineta să aibă card bancar, vârsta de 18 ani și un număr de telefon valabil lăsat la administrator. Trotinetele pot fi luate (închiriate) din punctele în care noi le amplasăm”.

În timp ce documentam subiectul, am fost martoră la o situație în trafic. Un tânăr de aproximativ 18 ani conducea o trotinetă electrică și a fost oprit de către un echipaj de poliție pentru că nu purta cască. M-am apropiat de tânăr și l-am întrebat ce s-a întâmplat.

În Regulamentul circulației rutiere nu este introdusă noțiunea de „trotinetă electrică”

Totodată, am solicitat și de la CMC, Direcția Generală Economie, Comerț și Turism (DGECT) informații cu privire la activitatea trotinetelor electrice pe străzile municipiului Chișinău.

DGECT ne-a informat că, în prezent, în Regulamentul circulației rutiere al Republicii Moldova nu este introdusă noțiunea de ,„trotinetă electrică”. De asemenea, legislația Republicii Moldova nu reglementează modul de utilizare a trotinetelor electrice.

„Astfel, DGECT, în calitate de instituție responsabilă de recepționarea notificărilor privind inițierea activității de comerț pe teritoriul or. Chișinău, nu a recepționat notificări privind inițierea activității de prestări servicii de închiriere a trotinetelor electrice pe străzile orașului Chișinău.”

Responsabilii au precizat că este imperativ necesară elaborarea și aprobarea unor norme în acest sens de către instituțiile centrale de profil ale statului.

Am solicitat de la IGP o informație privind legislația în vigoare cu referire la circulația trotinetelor electrice.

 CASETĂ

Cerințele privind circulația trotinetelor electrice

Potrivit IGP, „la etapa actuală, Inspectoratul Național de Securitate Publică a elaborat un proiect de modificare și completare a Regulamentului circulației rutiere, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 357/2009, care urmează să fie supus consultărilor publice, în care vor fi reglementate cerințele privind circulația trotinetelor electrice, după cum urmează:

  1. Viteza maximă de deplasare a bicicletelor și trotinetelor electrice cu puterea motorului de până la 500 W va fi de 25 km/h, iar a celor cu puterea de până la 4 kW va fi de 40 km/h, cu deţinerea permisului de conducere cu categoria AM;
  2. Este interzisă deplasarea pe trotuare și în parcuri, acestea vor putea circula doar pe pistele special amenajate, iar în afara lor doar pe drumurile publice unde limita de viteză stabilită nu depășește 50 km/h, iar vârsta minimă pentru conducerea acestor mijloace de transport este de 16 ani;
  3. Este interzisă virarea la stânga pe drumurile cu mai mult de o bandă pe sens. Traversarea intersecției se va efectua pe trecerea de pietoni coborând de pe vehicul si transportându-l de ghidon;
  4. Atunci când este amenajată banda rezervată bicicliştilor, delimitată de partea carosabilă prin marcajul 1.2 și semnalizată cu indicatorul 5.42.3, conducătorii de biciclete, trotinete, biciclete și trotinete electrice, precum și ciclomotoare vor circula doar pe această bandă. Deplasarea pe banda rezervată bicicliștilor sau pe pista pentru bicicliști trebuie să se efectueze doar pe partea dreaptă a acestora, în sensul de mers;
  5. Conducătorilor de biciclete, trotinete, trotinete electrice şi ciclomotoare li se interzice să circule pe drumurile publice cu sens unic contra sensului de circulaţie a autovehiculelor;
  6. La intersecțiile cu circulația dirijată, precum și în cazul intersectării cu drumul, în afara intersecțiilor, a pistei pentru bicicliști cu circulaţia dirijată, conducătorii de biciclete, trotinete și trotinete electrice, precum și ciclomotoare, trebuie să respecte semnificația semnalelor semaforului pentru biciclişti, iar în lipsa acestuia ale semaforului general, atunci când se deplasează pe banda rezervată bicicliştilor;
  7. Bicicletele și trotinetele electrice trebuie să fie dotate cu far de iluminare și semnal sonor;
  8. Dimensiunile de gabarit ale trotinetei electrice trebuie să nu depășească în lungime – 2 m; lățime 0,7 m; înălțime – 1,4 m; masa proprie – 55 kg; 9. Este interzisă circulația acestora pe partea carosabilă sau pe pistă pentru biciclişti atunci când este acoperită cu zăpadă, gheață sau polei.”

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE