Aeroportul Internațional Chișinău după decizia Curții de Arbitraj din Stockholm

841
0

Guvernul Republicii Moldova a obținut o decizie importantă la nivel internațional în litigiul cu concesionarul Aeroportului Internațional Chișinău, Komaksavia Airport Invest Ltd (un offshore din Cipru), dar nu poate să preia pe moment administrația acestei întreprinderi de stat din cauza litigiilor pe care le are cu Avia Invest în instanțele naționale.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

 Tribunalul arbitral al Institutului de Arbitraj al Camerei de Comerț din Stockholm (Suedia) a emis pe 3 august hotărârea definitivă în cauza pornită la cererea de arbitrare din 15 mai 2020 a societății comerciale Komaksavia Airport Invest Ltd (un offshore din Cipru) împotriva Republicii Moldova.

Curtea de Arbitraj a respins cererea Komaksavia Airport Invest Ltd și a stabilit că firma cipriotă nu are investiții în Avia Invest SRL în temeiul dreptului internațional. Totodată, Tribunalul arbitral a obligat Komaksavia Airport Invest Ltd să achite Republicii Moldova 216.678 de euro pentru cheltuielile de reprezentare juridică.

Komaksavia Airport Invest Ltd a cerut Tribunalului arbitral să oblige Republica Moldova să continue executarea Contractului de Concesiune a activelor aflate în gestiunea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău” și a terenului aferent acestora din 30 august 2013.

În caz contrar, să oblige Republica Moldova să-i plătească o despăgubire de 883,7 milioane de euro pentru pretinsa expropriere a investiției alegate în legătură cu contractul de concesiune.

Mai mult, Komaksavia Airport Invest Ltd ceruse, de asemenea, despăgubiri pentru pretinsele veniturile ratate.

Toate aceste pretenții ale offshorului cipriot au fost respinse. Tribunalul arbitral a statuat că Komaksavia Airport Invest Ltd n-a făcut nicio investiție calificată ca atare în dreptul internațional în activele Aeroportului Internațional Chișinău.

Tribunalul arbitral a obligat Komaksavia Airport Invest Ltd să achite toate taxele arbitrale, care îi reveneau Republicii Moldova, în valoare de 422.500 de euro, precum și să întoarcă cheltuielile de reprezentare juridică a Republicii Moldova, în valoare de 216.678 de euro.

Pe 4 august 2020, Ministerul Justiției a selectat Biroul asociat de avocați „Buruiana & Partners” pentru a reprezenta R. Moldova în fața Institutului de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț din Stockholm în cauza inițiată la cererea lui Komaksavia Airoport Invest Ltd.

Șeful adjunct al Direcției contencios, Daniel Pantel, a declarat atunci că biroul urmează să încaseze un onorariu în valoare de 154.500 de euro, la care se adaugă cheltuieli și costuri suplimentare de 15.440 de euro, cea mai mică ofertă dintre cele 14.

Pe 3 august 2020, Curtea Internațională de Arbitraj de la Stockholm a interzis Republicii Moldova să rezilieze contractul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău până la decizia finală.

Litigiul dintre Agenția Proprietății Publice și Avia Invest în instanțele naționale

 Deși a obținut un succes important în acest litigiu, Agenția Proprietății Publice nu poate să preia în acest moment activele Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internațional Chișinău” din cauza unui litigiu pe care îl are cu SRL Avia Invest.

Procedura de rezoluțiune a contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău a fost suspedantă de o instanța națională din Republica Moldova.

„Dosarul examinat în instanța națională pentru rezoluțiunea contractului de concesiune a fost finalizat în primă instanță. Agenția Proprietății Publice a obținut câștig de cauză pe 23 februarie curent. Hotărârea a fost contestată la Curtea de Apel Chișinău de către Avia Invest și dosarul se află în proces de examinare la această instanță. Următoarea ședință nu este stabilită, însă noi avem deja o decizie precedentă prin care Curtea de Arbitraj de la Stockhom spune că investitorul nu a făcut absolut nicio investiție”, a declarat director general adjunct al Agenției Proprietății Publice, Tatiana Sava.

După spusele acesteia, preluarea activelor Aeroportului Internațional Chișinău, în acest moment, nu este posibilă pentru că procedura de rezoluțiune a fost suspendată de instanța de judecată din Republica Moldova.

„Această decizie ar putea să fie abrogată odată cu examinarea cauzei în cadrul Curții de Apel Chișinău pe care noi o așteptăm să fie stabilită”, a relatat reprezentanta Agenției Proprietății Publice, precizănd că următoarele acțiuni vor fi stabilite în funcție de decizia instanței de apel.

Fostul președinte al Comisiei de control al finanțelor publice din legislativ, Igor Munteanu, a felicitat Guvernul Republicii Moldova pentru acest succes important.

„Acum procuratura urmează să ducă la capăt dosarele deschise în cazul acestei afaceri păguboase pentru statul Republica Moldova”, a declarat fostul parlamentar, care a avut un rol activ în investigarea fraudei cu pricina.

Contractul păgubos și procesul anevoios de recuperare a Aeroportului Chișinău

La 10 iulie 2020, Agenția Proprietății Publice a anunțat că „a rezoluționat” contractul de concesionare a Aeroportului internațional Chișinău, încheiat cu compania Avia-Invest, întrucât agentul economic nu a executat obligațiile contractuale.

De partea cealaltă, reprezentanții Avia Invest au calificat aceste acțiuni drept presiuni, care „au la bază interesele economice personale ale lui Igor Dodon”.

Acordul de concesiune a Aeroportului Chișinău a fost semnat în condiții netransparente, pe 30 august 2013, între Agenția Proprietății Publice și compania Avia Invest, fondată pe 2 august 2013, cu un capital social de 85,1 milioane de lei, divizat în părți egale între firmele rusești Habarovski Aeroport și Kolomenski Zavod.

La 19 august 2019, compania NR Investment Limited a anunțat, printr-un comunicat, că a achiziționat 95 la sută din acțiunile companiei Avia Invest, care deține dreptul de concesiune pentru Aeroportul Internațional Chișinău.

La 29 august, în presă au apărut informații precum că NR Investments Ltd a finalizat procesul de cumpărare a cotei de 95% din compania Avia Invest. Guvernul a precizat însă că „nu a fost informat despre încheierea procesului de cumpărare”.

La începutul lunii septembrie 2019, Guvernul condus de Maia Sandu a abrogat patru hotărâri cu privire la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău luate în perioada 2012-2013.

Este vorba despre hotărârile privind inițierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Aeroportului Chișinău, aprobarea concesionării activelor Aeroportului, aprobarea Raportului privind derularea și rezultatele concursului pentru selectarea concesionarului activelor, precum și reconfirmarea aprobării concesionării activelor Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău.

Ulterior, Agenția Proprietății Publice a depus o cerere de chemare în judecată împotriva Societății Comerciale Avia Invest SRL prin care a solicitat recunoașterea nulității contractului, din 30 august 2013, de concesiune a activelor aflate în gestiunea Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău și a terenului aferent acestora.

 

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT