În Slovacia cetățenii plătesc abonamente și pentru presa online

855
0

Locuitorii Slovaciei plătesc de ani buni abonamente pentru instituțiile de presă online, bineînțeles inclusiv pentru formatul print. Astfel slovacii contribuie direct la menținerea și dezvoltarea instituțiilor de presă din țară. Instituțiile mass-media din Slovacia sunt lideri la plățile Paywall. Deși ar putea activa doar online, mass-media din Slovacia continuă să editeze cotidiene și săptămânale. Ziarele rămân a fi la mare căutare printre locuitorii Slovaciei cu vârsta de peste 50 de ani. Important de menționat faptul că majoritatea instituțiilor de presă editează cărți. Autorii cărților editate sunt jurnaliști. Slovacia are o populație de 5 milioane de locuitori.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

În perioada 5-8 iunie curent, împreună cu alți manageri ai instituțiilor media cu acoperire națională și regională din R. Moldova, redacții membre ale API, ne-am aflat la Bratislava, Slovacia.

În timpul celor câteva zile, am vizitat instituții media cu acoperire națională, regională și locală din Slovacia, cu sediul la Bratislava.

În cadrul vizitelor planificate la instituțiile media din Bratislava am discutat cu managerii și redactorii-șefi de la care am aflat de-a fir-a păr cum funcționează, se dezvoltă și se finanțează o instituție de presă din Slovacia, nu în ultimul rând și despre importanța și menirea mass-mediei în Slovacia.

Voi enumera în continuare câteva dintre instituțiile de presă pe care le-am vizitat și ce informații utile am aflat, în timpul discuțiilor, de la managerii instituțiilor de presă.

Pe 6 iunie am fost în redacția publicației periodice SME, pagina web: sme.sk, fiind una dintre cele mai populare instituții media din Slovacia. SME este avansată de „ACTUALITY”. Ziarul SME a fost fondat în 1993, iar pagina web a fost creată în 1996.

 

Redacția din Slovacia are 85 de angajați, iar, cu redacțiile regionale, ajunge la 300 de angajați.

Instituția are 100 de mii de abonați pentru formatul ONLINE și de patru ori mai puțin pentru formatul PRINT – 20-30 de mii de ziare se editează pe zi, dintre care 10 mii sunt pentru abonații la ziar, iar 20 de mii sunt pentru vânzare, ne-a informat Tomas Prokopcak, directorul redacției online SME. Tot el ne-a spus că SME are 2,5 milioane de cititori online permanenți.

Tomas Prokopcak ne-a informat că pentru trecerea pe online a unei redacții jurnaliștilor le-ar trebui circa 18 luni de acomodare.

Directorul SME este de părerea că PRINTUL nu va dispărea nici peste un deceniu, doar că va apărea mai rar decât acum, adică vor exista mai multe săptămânale, decât ziare cotidiene, și se vor printa chiar sub o altă formă.

Instituțiile mass-media din Slovacia sunt lideri la plățile Paywall. SME.sk propune cititorilor abonamente lunare pentru ONLINE de tip STANDARD – 4 euro (anual – 39 de euro), PREMIUM – 8 euro (60 de euro). Abonamentul pentru ziarul PRINT pe an este de 200 de euro. 30% de cititori achită abonamentul fără publicitate.

 

„Online-ul nu este gratuit”

În Slovacia cetățenii sunt deprinși, educați să-și achite abonamentele pentru conținuturile publicate de mediile online.

„Da, oamenii cu vârsta de peste 70 de ani citesc ziarul în format print”, ne-a spus directorul departamentului online SME, dar a accentuat că profilul cititorului SME este „un bărbat, în vârstă de 40 de ani, care face parte din clasa medie și are un venit mediu”.

Tomas Prokopcak este de părerea că mediile care se finanțează doar din publicitate vor dispărea, deoarece Facebook și alte rețele de socializare  le iau reclama și redacțiile nu vor putea să le întreacă.

Tematica redacției SME se bazează pe politică, sport și informație locală.

Publicația SME este și pe Facebook, Instagram, mai puțin pe Twitter. Cea mai populară rețea de socializare în Slovacia rămâne încă Facebook. Doar 4-5% dintre cititorii online intră pe site prin Facebook, ceilalți intră direct pe site.

„Convinși prin conținut”

Pe 7 iunie am vizitat instituția media „DENNIK N”, fondat în 2014 (40 de fondatori – jurnaliști de meserie), are 120 de angajați, 72 de mii de abonați online. Instituția publică preponderent informație economică.

Cei de la „DENNIK N” (web:dennikn.sk) au creat propriul sistem Paywall. O parte din conținutul publicat zilnic online poate fi citit fără plată de către locuitorii Slovaciei. Site-ul are 1,5 milioane de vizualizări lunar, iar pe zi acestea ajung la 250 de mii. Instituția apare și în format de revistă, print, zilnic. Mai editează și o publicație săptămânală și 25 de cărți pe an. Cărțile sunt ale autorilor care scriu pentru „DENNIK N” în domeniile politică, istorie, subiecte sociale. Se disting de alte instituții media prin faptul că au creat propriul sistem Paywall. Și au ajutat și alte instituții media.

Merită menționat faptul că fondatorii instituției media sunt o echipă de jurnaliști care au plecat de la o instituție de presă cumpărată de un oligarh din Slovacia. Astfel au creat „DENNIK N” care de la începutul lansării pe piața media din Slovacia a avut 7000 de abonați. În cazul dat cititorii au plecat pe urmele jurnaliștilor, ne-a spus Lukas Fila, directorul instituției media.

„DENNIK N” are un site original, alcătuit din două compartimente: partea dreaptă – informația este gratuită pentru toți cititorii, și partea stângă – informația este cu plată. Partea cu plată aduce și noi cititori zilnic. În partea cu plată zilnic sunt plasate 20-30 de articole de autor. În partea gratuită sunt plasate zilnic circa 150 de știri pe zi. Știrile scurte sunt plasate zilnic de către doi reporteri, rubrica respectivă se numește „Minut la minut”. Rubrica de știri are și o aplicație pentru telefoanele mobile. Fiecare articol publicat online este redactat de editor. Cinci reporteri sunt subordonați unui editor.

„Abonații caută informație de calitate”

Cititorii noi care intră pe pagina web a „DENNIK N” și citesc gratuit știrile au posibilitatea de a citi și puțină informație despre articolele autorilor, care sunt cu plată, unde sunt incluse link-urile. După patru-cinci accesări cititorii se abonează și la informația cu plată.

Abonamentele pot fi perfectate pentru o lună sau pentru un an de zile. „DENNIK N” propune cititorilor trei tipuri de abonamente: STANDARD – 6.99 euro lunar, MINI – 4,99 și KLUB N – 8,99. Instituția de presă are și o publicație lunară – 60 de pagini, format A4.

Redacția „DENNIK N” este una inventivă. Încearcă întotdeauna să creeze noi structuri în redacție ca să o facă mai vizibilă și atractivă pentru cititori. Ei nu au frică să încerce să implementeze noi proiecte. Orice campanie sau produs lansat necesită resurse financiare. Pentru aceasta redacția lansează crowfunding prin care anunță și suma de bani care ar fi necesară pentru noul proiect.

„Numai așa poți mișca lucrurile”, ne-a spus Lukas Fila. Recent „DENNIK N” a lansat un site pentru slovacii din Ungaria, care are propriul sistem de Paywall. După aceasta au format un grup de jurnaliști care fac Podcasturi. Se experimentează.

Lukas Fila ne-a spus că nu are deficit de jurnaliști în redacție. „În general, noi avem jurnaliști buni și datorită lor creăm noi produse mediatice. Implicăm angajații.”

La formatul print al „DENNIK N” sunt câteva mii de cititori. Aceștia sunt la vârsta a treia, după 70, ei adoră să citească un ziar în timp ce-și savurează cafeaua. Ziarul se găsește și în vânzare. Comercializarea ziarului „DENNIK N” este de fapt o formă de promovare și o publicitate pentru ziar, ne-a explicat directorul publicației.

„Ziarul chiar dacă nu se vinde, slovacii știu unde își pot promova produsele pentru publicitate”.

Din 5-7 mii de ziare printate zilnic, doar 50% se vând.

Am remarcat faptul că pe pagina web a publicației „DENNIK N”, mai bine zis pe logo-ul ziarului, este și drapelul Ucrainei.

„Este un semn de solidaritate cu poporul ucrainean. Publicăm multă informație despre războiul ruso-ucrainean.”

Publicația are și pagini pe Facebook, Instagram, Twitter. Cel mai popular printre cititori este încă Facebook.

70% din populația Slovaciei intră o dată pe lună pe actuality.sk

Pe 7 iunie am mers și în redacția „Actuality.sk”, lansat în 2005, de către un cetățean al Elveției. Redactorul-șef al instituției media care este în această funcție din 2008 ne-a informat că redacția este una mică, dar are un impact mare în Slovacia, 70% din populația Slovaciei intră o dată pe lună pe portal. Portalul are 1 milion 200 de mii de utilizatori pe zi. Instituția de presă pune la dispoziția cititorilor trei domenii: investigații, comentarii și subiecte politice. Redacția are în palmares multe premii naționale și internaționale, mai ales, pe investigații. Investigații scriu circa 35 de jurnaliști, dar șapte dintre ei lucrează sistematic doar la investigații.

Redacția are propriul sistem de plată Paywall. Cititorii intră și citesc gratuit articolele, apoi decid dacă să plătească pentru informație. Lumea plătește. Este o practică preluată de la theguardian.com.

„Era important pentru noi ca instituția noastră media să fie deschisă pentru toată populația Slovaciei. Avem și multe persoane care donează bani pentru ceea ce facem noi, de aceea am limitat suma pentru donații, ca pentru un an de zile să nu depășească 5000 de euro. De exemplu, abonamentul de 3,60 euro lunar este achitat de 99,6% de cititori. Locuitorii din Slovacia sunt deprinși cu ideea că informația bună ONLINE trebuie plătită. Bugetul instituției este format din 70% de publicitate, 20% – donații de la sponsori și 5% vânzări de carte. Avem cititori cărora le plac cărțile. Autorii cărților sunt angajați ai actuality.sk. Cartea care urmează să fie editată în timpul apropiat va fi una cu reportajele scrise din Ucraina, realizate de reporterii care au fost în Ucraina”, ne-a spus redactorul-șef al actuality.sk.

Tot el ne-a spus că banii alocați din granturi îi vor direcționa în educație, anume pentru studenții de la universitățile din Slovacia.

După decesul jurnalistului de investigație din Slovacia, angajat al Actuality.sk, Ján Kuciak, în vârstă de 27 de ani, şi al logodnicei sale Martina Kusnírová, care au fost asasinaţi în casa lor din satul Velká Maca, la 60 kilometri est de capitala Bratislava, mulți jurnaliști sunt interesați de domeniul investigațiilor. La fel și populația a început a citi mai mult investigațiile jurnaliștilor.

„Politicienii din Slovacia nici azi nu înțeleg menirea presei, care este de a reflecta activitatea deputaților, dar nu de a le face PR”, ne-a spus redactorul-șef al Actuality.sk.

Actuality.sk colaborează cu agențiile de presă Reuters și Thomson. La aceste instituții de presă merg jurnaliștii la diverse cursuri de calificare.

Actuality.sk nu are fluctuație de cadre. Doar femeile însărcinate merg în concedii de îngrijire a copiilor. În prezent, 80% din angajați lucrează în redacție, dar 20% de acasă.

Vizita de studiu a fost organizată în cadrul proiectului „Instruiri și transfer de bune practici pentru profesionalizarea mass-media independente”, implementat de Asociaţia Presei Independente (API) şi finanţat de Ambasada SUA în Republica Moldova.

 

 

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE