Cât costă călătoriile din 1 martie?

2217
0

Tarife mai mari pentru transportul public raional și interraional, dar condiții pentru călători, nu prea

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

De la 1 martie, tarifele pentru transportul rutier raional și interraional se vor majora, la fel se vor schimba și condițiile de călătorie, anunță Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR). De exemplu, o călătorie de tipul confort I pe ruta Chișinău-Criuleni care până acum a costat 30 de lei și 80 de bani, după 1 martie costă 35 de lei și 20 de bani. Transportatorii sunt nemulțumiți de noile tarife aprobate de către ministerul de resort, menționând că lucrează deja în pierdere. Pasagerii însă se arată sceptici referitor la confortul călătoriilor în condițiile lipsei de unități de transport public.

Luni, 21 februarie, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a publicat pe pagina sa oficială Ordinul privind noile tarife pentru transportul rutier raional și interraional. Potrivit documentului, au fost introduse două tipuri de tarife, în funcție de categoria transportului. Ordinul MIDR arată că la transportul interraional, pentru categoria de confort II prețul va fi de 0,70 lei per kilometru, iar pentru categoria de confort I prețul va fi de 0,80 lei per kilometru.

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a explicat pentru „Gazeta de Chișinău” că clasificarea pe categoriile I și II de confort presupune o diferențiere a tipului de autovehicul antrenat în prestarea de servicii de transport rutier de pasageri. Astfel, există o serie de criterii tehnice și de vârstă la care autovehiculele ar trebui să corespundă pentru a primi această clasificare.

Transportul din categoriile de confort I, conform Ordinului ministerului nr. 17 din 16.02.2022, au o vechime de până la 20 de ani, fiind dotate cu scaune moi, aer condiționat, dispozitive parasolare, încălzire salon. Cele din categoria II au o vechime de peste 20 de ani și nu dispun de condițiile enumerate mai sus.

Câte unități de transport public pentru categoriile de confort I și II există în R. Moldova?

Conform informației deținute de către Agenția Națională Transport Auto pentru anul 2020, din totalul de 2.060 de autobuze/autocare care au fost clasificate, 1941 sunt de categoria II, iar 119 unități de transport, de categoria I, în timp ce pentru anul 2021, din totalul de 718 unități, au fost clasificate pentru categoria a II-a 677 de autobuze/ autocare, iar pentru categoria I-a – 41 de unități, menționează MIDR.

Conform noilor calcule, tariful pentru călătorii s-a majorat începând cu 1 martie conform noilor ajustări cu circa 5 lei pentru ambele categorii de confort.

Spre exemplu, până la 1 martie, o călătorie de 50 km costa 30 de lei. Tariful fiind de 0,60 lei/km. Cu noile tarife de 0,70 lei o călătorie la 50 km va costa 35 de lei, iar cu tariful de 0,80 lei va costa 40 de lei. Dacă până la 1 martie o călătorie pe cursa Chișinău–Cahul a costat pentru categoria I – 110 lei 60 de bani și pentru categoria II-a – 94 de lei 80 de bani, după majorarea acesteia vor fi 126 de lei 40 de bani și respectiv – 110 lei 60 de bani.

Transportatorii sunt nemulțumiți de noile tarife aprobate/ Precizările MIDR

Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, a declarat pentru „Gazeta de Chișinău” că transportatorii nu sunt mulțumiți de noile tarife aprobate.

„Cât privește tariful, noi, transportatorii, nu suntem de acord în privința tarifelor interraionale, care s-au stabilit la prețul de 70 de bani per kilometru. Ultima noastră solicitare a fost de 80 de bani, noi am avut calculele noastre și obiecții la calculele ministerului. Din păcate, ministerul a decis să facă diferență dintre calculul raional și cel interraional și a pus 70 de bani și acești bani nu acoperă practic nici creșterea prețului la motorină care s-a produs, nemaivorbind de alte creșteri de prețuri”, subliniază Alexa.

Ca răspuns, MIDR menționează că operatorii de transport, cu avizul pozitiv al consiliilor locale din cadrul autorităților administrației publice locale de nivelul I, în scopul asigurării accesului locuitorilor la servicii de transport rutier, pot aplica următoarele tarife:

  1. a) la serviciile regulate în trafic interraional până la 1 leu /km pentru un pasager;
  2. b) la serviciile regulate în trafic raional până la 1.10 leu /km pentru un pasager.

„Tariful va crește cu 10 bănuți pentru rutele interraionale, am spus treptat. Dacă vă amintiți, solicitările inițiale au fost chiar de dublare a tarifului. Mă bucur că noi am ajuns la acest consens cu transportatorii. Și al doilea mecanism este pentru rutele raionale, cele din interiorul unui raion, în care tariful ar crește cu maxim 20 de bănuți. Suplimentar, am dat dreptul administrației locale, împreună cu transportatorii, să găsească anumite soluții în anumite localități mai îndepărtate, pentru a discuta și a stabili un alt tarif decât cel stabilit expres de ordinul despre care am vorbit”, a menționat vicepremierul responsabil de Infrastructură, Andrei Spânu.

 Care confort când e lipsă de transport?

Ministerul de resort promovează și aprobă noi reguli, tarife, Asociația transportatorilor enumeră multiple probleme, nemulțumiri, iar călătorii susțin că, deși vor fi nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunare, de confort nici vorbă.

„Lucrez la Fălești, circul zilnic de la Albinețul Vechi într-un microbuz din care poate să cadă ușa din mers. Care confort, oameni buni? Uneori e atât de aglomerat că nu te poți răsufla, dar plătim toți același bilet!”, ne spune Maria.

„Condițiile de călătorie nu se vor schimba”, ne spune Oleg Alexa, în contextul majorării prețului la combustibil, chiar dacă în ordin acest fapt este indicat expres.

„Calculele care ne-au fost prezentate de către minister arată că ei au luat în considerație această decizie, noi aveam deja 20 de lei și 60 de bani la motorină. Și dacă mai luăm și această diferență de motorină care există acum și calculele ministerului, vedem că lucrăm astăzi deja în pierdere și cu acești 70 de bani. Astfel, noi nu putem să reînnoim mașinile și să majorăm salariile. Această măsură de majorare cred că este temporară, sunt necesare alte măsuri, compensarea accizei, TVA ș.a.”, menționează președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa.

Acesta a mai specificat că problema nu este în numărul de unități de transport, unele rute au fost abandonate de către agenții economici din lipsă de venituri. Și din acest motiv, unele localități rămân fără rute, problema e una economică. Parcurile de transport nu se reînnoiesc de mai bine de doi ani, a punctat Alexa.

Scumpirea prețurilor la bilete se înscrie în prevederile noului Program național „Transport modern”

Programul prevede standarde mai înalte pentru serviciile de transport rutier de pasageri și conține mai multe măsuri care vor pune bazele unui parteneriat între autorități și operatorii de transport, în beneficiul direct al oamenilor. Printre acțiunile incluse în plan se regăsesc: dezvoltarea unui program național de susținere a transportatorilor pentru înnoirea parcului auto; modificarea metodologiei de calcul al tarifelor pentru pasageri și serviciile de autogară; combaterea transportului ilicit de pasageri; optimizarea rutelor; elaborarea strategiei de mobilitate.

Totodată, MIDR a specificat pentru ziarul nostru că de verificarea adaptării transportului public la noile condiții și stabilirea noilor prețuri la călătorii se va ocupa, conform prevederilor articolului 147 al Codului transporturilor rutiere nr. 150/2014, Agenţia Națională Transport Auto. ANTA este autoritatea care asigură efectuarea monitorizării şi controlului asupra îndeplinirii şi respectării reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere.

Autoare: Carolina Chirilescu

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE