Cumnatul primarului şi datornicii de la Orange Moldova

3431
0

Mai mulţi locuitori ai Capitalei au ajuns „clienţii” companiei de colectare a datoriilor PfB Collection după ce nu au achitat o lună sau două facturile pentru serviciile oferite de Orange Moldova. Oamenii susţin că le-au fost sistate contractele, iar datele lor au fost transmise la PfB Collection fără ca să fie anunţaţi şi fără a li se oferi posibilitatea de a plăti în rate şi a beneficia în continuare de serviciile de telefonie sau televiziune prestate de Orange Moldova.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Mai mult, pretinşii datornici sunt puşi în situaţia de a achita de zece ori mai mult, fiindu-le impuse taxe de conectare, penalităţi sau achitarea tehnicii speciale pusă la dispoziţie de Orange Moldova. Cei care au nimerit în această plasă, care pare a fi o schemă bine pusă la punct, spun că sunt şantajaţi aproape în fiecare zi la telefon de către angajaţii de la PfB Collection, al cărui administrator şi coproprietar este Victor Ţaulean, cumnatul primarului general al Chişinăului, Ion Ceban.

1960 de lei pentru o datorie de 160 de lei

Eugenia S. din Chişinău a fost sunată la începutul lunii martie de către un bărbat care s-a prezentat Denis de PfB Collection, care a anunţat-o că are o datorie către Orange Moldova. Nedumerită, femeia, care tocmai se externase din spital după câteva săptămâni de tratament de Covid-19 şi se afla în pragul unei perioade costisitoare de recuperare, a întrebat despre ce fel de datorie este vorba. Bărbatul pe nume Denis i-a răspuns că este vorba de o datorie pentru servicii de internet în baza unui contract pe care l-a semnat încă în 2019. Eugenia i-a spus că de ani buni beneficiază de internet de la o altă companie şi nu a semnat niciun contract cu Orange Moldova pentru internet.

Crezând că este vorba de vreo greşeală, Eugenia nu a acordat mare atenţie apelului. Însă până în seară i-au telefonat alte două persoane care s-au prezentat de la PfB Collection.

Din acea zi femeia era sunată cel puţin de trei ori pe zi de către cineva de la PfB Collection ca să i se spună că trebuie să achite imediat datoria şi că va fi acţionată în judecată. Uneori, era întrebată dacă nu cunoaște anumite persoane. Odată a închis telefonul imediat ce interlocutorul a anunţat-o că este de la PfB Collection. Acesta însă a sunat-o de la alt telefon şi a început să strige la ea pentru că i-a închis şi a ameninţat-o din nou cu judecata şi că va trebui să plătească cu mult mai mult.

Eugenia S. a sunat în cele din urmă la Orange Moldova, de unde i s-a comunicat că datoria a fost acumulată în urma neachitării serviciilor de televiziune de 160 de lei pentru două luni.

Cum s-a ajuns la 1960 de lei

Eugenia S. a fost pe parcursul mai multor ani clienta companiei de distribuire a semnalelor de televiziune SUN TV. Ulterior, proprietarii SUN TV au vândut afacerea companiei Orange Moldova. Într-o zi, Eugenia a sunat pe numărul vechi de la SUN TV ca să reclame calitatea semnalului. De la celălalt capăt al telefonului i s-a răspuns că pentru a beneficia în continuare de servicii de televiziune este necesar să semneze un nou contract, că va fi schimbat echipamentul pentru preluarea semnalului, că totul se face gratuit, iar în continuare va achita doar taxa lunară pentru servicii. Părţile au convenit asupra unui pachet care costă 80 de lei lunar.

A doua zi, acasă la Eugenia au venit doi angajaţi de la Orange Moldova, care au ridicat echipamentul de la SUN TV, l-au înlocuit cu unul nou, au programat canalele de televiziune, apoi i-au dat să semneze un contract. Bucuroasă, femeia nu a acordat atenţie faptului că este obligată să nu rezilieze timp de doi ani contractul, iar în caz de reziliere va trebui să achite serviciile de conectare şi utilajul oferit.

Timp de mai bine de un an Eugenia nu a avut probleme. Anul 2020 însă i-a adus provocări mari. Fiind angajată în sectorul HoReCa, mai întâi a fost nevoită să stea două luni în concediu forţat din cauza pandemiei. Neavând alte surse de existenţă în afară de salariu, Eugenia a fost nevoită să se împrumute pentru a supravieţui.

După ridicarea restricţiilor, situaţia economică a femeii nu s-a ameliorat prea mult. Salariile se dădeau cu întârziere, veniturile firmei unde lucra scăzuseră simţitor, patronul fiind pus în situaţia să dea prioritate achitării datoriilor către furnizor şi fisc. Astfel, din lipsă de bani, Eugenia nu a putut plăti serviciile pentru televiziune pentru luna noiembrie şi decembrie.

Patronul i-a promis că îi va plăti salariul pentru două luni şi femeia era în aşteptarea banilor ca să achite facturile. De vreo două ori i s-a telefonat de la Compania Orange şi i s-a amintit că are datorii de 160 de lei şi Eugenia le-a dat asigurări că va achita în timpul apropiat. Apoi a urmat infectarea şi calvarul din spital.

Când a sunat la Orange Moldova să întrebe de unde au luat aşa o sumă, i s-a răspuns că 1200 de lei constituie taxa pentru conectare, 600 de lei pentru utilaj, iar restul reprezintă datoria de 160 de lei. Femeia a mai fost anunţată că contractul i-a fost reziliat din cauza datoriilor, iar la 2 februarie 2021 dosarul ei a fost transmis la colectori.

Interesele firmei, mai presus de dreptul consumatorului

Eugenia S. a sunat de mai multe ori la Orange Moldova ca să i se permită să achite datoria la ei şi să continue contractul. De fiecare dată, operatorii i-au spus că este imposibil, deoarece contractul este reziliat şi nu se mai poate reveni la el după ce a fost trimis colectorilor. Unica şansă pentru diminuarea datoriei e să restituie utilajul de 600 de lei. Iar pentru a beneficia în continuare de serviciile de televiziune, urmează să achite integral datoria şi să semneze un alt contract pentru o anumită perioadă.

Doar unul din operatori i-a spus Eugeniei să meargă la un magazin Orange Moldova şi să încerce să-şi rezolve problema acolo. Acum femeia aşteaptă să se facă mai bine ca să se poată deplasa şi să-i convingă pe cei de la Orange Moldova ca să revină la contract şi să scape de datoria impusă, o sumă enormă pentru dânsa.

Eugenia a apelat la Agenţia pentru Protecţia Consumatorului, de unde i s-a răspuns că problema nu ţine de competenţa lor, dar de a celor de la Agenţia Naţională pentru Reglementări în Telecomunicaţii. De la linia fierbinte a instituţiei, o femeie care s-a prezentat ca „specialist” i-a zis Eugeniei, fără să o asculte prea mult, că trebuie să achite datoria, că aceasta este strategia Orange Moldova.

Am încercat să obţinem o reacţie de la Compania Orange Moldova. Am telefonat la recepţie şi, după ce ne-am prezentat, am solicitat să ne facă legătura cu ofiţerul de presă al companiei. Fata de la recepţie a insistat să-i spunem ce întrebări avem, după care a promis că vom fi contactaţi la telefon de o persoană competentă. Până la momentul predării materialul nimeni de la Compania Orange Moldova nu ne-a contactat.

Legătura dintre cumnatul primarului şi Orange Moldova

PfB Collection a fost fondată în 2011 de către PfB Consulting, deţinută de Alexandru Russu, şi Victor Ţaulean, fratele Tatianei Ceban, soţia primarului de Chişinău, Ion Ceban. Victor Ţaulean este şi administratorul companiei. Cei doi afacerişti mai deţin împreună o afacere, PfB Legal Consulting, pe care au fondat-o în 2009. Toate cele trei firme, inclusiv cea de recuperare a datoriilor, îşi au oficiul şi adresa juridică la Albă Iulia 75, în aceeaşi clădire cu compania Orange Moldova.

În campania electorală de anul trecut Victor Ţaulean s-a remarcat într-un scandal de agitaţie electorală camuflată în favoarea lui Igor Dodon. Operatorii de la call centrul lui Ţaulean sunau alegătorii şi se prezentau ca angajaţi ai unui centru de investigare a opiniei publice, apoi întrebau interlocutorii dacă „îl susțin în continuare pe președintele Igor Dodon” și dacă cunosc că acesta „este cel mai bine cotat” dintre candidații înscriși în cursa electorală pentru prezidențiale. Ulterior, PSRM a raportat la CEC cheltuieli de 36 de mii de lei pentru acest serviciu.

De pe portalul PfB Collection aflâm că firma are peste 200 de clienţi, printre care Orange Moldova, două bănci comerciale şi câteva companii de microfinanţare. Întreprinderea numără cel puţin 80 de angajaţi şi este în căutare de lucrători noi, cu studii în drept sau economie.

Am telefonat la numărul de telefon publicat într-un anunţ de angajare, la care o femeie pe nume Liubov ne-a spus că PfB Collection are nevoie de operatori pentru call centru. Regimul de lucru al unui operator este de șase ore pe zi, pentru care este remunerat cu un salariu de 4 mii de lei şi un procent din suma achitată de debitorii pe care i-a convins să plătească datoria. „Totul depinde de operator, de puterea lui de a convinge. Unii primesc în medie câte 6-7 mii de lei lunar, alţii de la 15 mii de lei în sus”, ne-a declarat interlocutoarea.

Doamna Liubov a precizat că PfB Collection urmăreşte debitorii din momentul apariţiei datoriei până la executarea silită şi că în acest sens se colaborează cu câţiva executori judecătoreşti licenţiaţi.

Am încercat să obţinem o reacţie şi de la Victor Ţaulean. La telefon, o angajată de la PfB Collection ne-a promis că va transmite mesajul şefului său şi vom fi sunaţi, dar nu am mai fost contactaţi de nimeni.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE