Realități paralele ale procesului de asigurare cu manuale

136
0

„Raportul de monitorizare a cheltuielilor pentru asigurarea cu manuale a elevilor din învățământul general” prezentat de către A.O. „Părinți Solidari”, la 3 iulie 2024, a scos în evidență mai multe probleme, inclusiv insuficiența de manuale școlare și starea fizică nesatisfăcătoare și cu conținuturi care nu corespund curricumului actualizat în anii 2018-2019. Drept consecință, manualele vechi influențează calitatea procesului educațional, susțin profesorii, părinții, care au reacționat prin comentarii pe rețelele de socializare. Și ex-avocata Poporului pentru Drepturile Copilului, Maia Bănărescu, este de părerea că manualele vechi și conținutul unora au o influență nefastă asupra procesului educațional. În prezent, MEC și Fondul special pentru manuale se află într-un proces asiduu de editare a manualelor noi. Printr-un ordin semnat la MEC, pe 2 iulie curent, 52 de titluri de manuale au primit avizul „Bun de tipar” și sunt în proces de editare.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

 „Susțin aceasta părere – manualele vechi influențează calitatea procesului educațional. Încă la prima ședință a Forumului Național al Copiilor, pe care l-am organizat în 2016, unde au participat și autoritățile publice: deputați, miniștri. Copiii au abordat conținutul manualelor care nu corespund unui sistem de educație modern și de calitate. De exemplu, au vorbit despre subiecte de la literatura română, care, în opinia lor, influențează negativ starea psihică și nu prezintă exemplu de urmat. Majoritatea eroilor se sinucid, omoruri, etc. Sper că noile manuale vor ține cont de opiniile copiilor”, a conchis ex-Avocata Poporului pentru Drepturile Copilului, Maia Bănărescu.

Profesoara Olga Verdeș scrie că „de fiecare dată se cere părerea cadrelor didactice referitor la conținuturile acestor manuale și noi ne expunem, cu asta rămânem. Căci până se editează manualele ce ar trebui să corespundă curriculumului, se schimbă curriculumul.

Și profesorul Vitali Condraticov susține că „autorii curriculumului nou ne asigură că până în 2025 vor fi elaborate și editate manuale noi conform acestui curriculum! Cum, în timp de un an, vor sa rezolve problema manualelor, dacă până în prezent ne folosim de manuale din 2013 pentru Curriculumul aprobat în 2019?! Iarăși minciuni din partea ministerului.”

Un părinte, Elena Andronachi, crede că e timpul ca ministerul de resort să atragă atenția și la calitatea manualelor. „Să faceti copertele mai grosuțe, care nu se vor rupe la jumătate de an.”

Internauta Ala Boimastriuc se întreabă: „Cum puteți să afirmați, că dacă nu ajung manuale la școală e vinovat directorul. Nu e corect. Este comanda de manuale, care se face conform contingentului pentru cinci ani și care nu este respectată. Dacă se îndeplinește comanda, atunci toți elevii ar avea manuale!”

Menționăm că, la sfârșitul lunii februarie curent, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a lansat programul de consultare publică a manualelor școlare pentru îmbunătățirea calității manualelor din care învață elevii. 96 de persoane, majoritatea cadre didactice, și-au exprimat părerea pe marginea calității manualelor care vor fi achiziționate începând cu anul de studii 2024-2025.

Recomandările de la consultările publice sunt remise evaluatorilor pentru analiză. Cele relevante, în opinia evaluatorilor, sunt remise editurii. Editura realizează redactarea. Avizul „Bun de tipar” se acordă doar după clarificarea tuturor neconcordanțelor, ne-a comunicat directorul Fondului special pentru manuale, Lucia Castraveț.

Potrivit ei, exercițiul de consultare publică a fost activ înainte de obținerea avizului „Bun de tipar”.

Prin consultarea publică a manualelor MEC își dorește o ultimă acțiune repetată de analiză a acestora de către toate persoanele interesate, inclusiv cele cu competențe în domeniu, astfel încât să se excludă orice potențială eroare științifică, gramaticală sau eventuale răspunsuri greșite care sunt de regulă prezentate în proiectele de manuale și, sigur, cu alte potențiale carențe.

Într-o conferință de presă, secretara de stat, MEC, Galina Rusu, a declarat că pentru anul de studii 2024-2025 se pregătesc pentru achiziții 40 de titluri de manuale. „Spre sfârșitul anului de studii și respectiv începutul următorului an să propunem elevilor manualele noi redactate și ajustate”, a spus Rusu.

Conform noilor prevederi ale Legii privind achizițiile publice este indicat că, în procesul de selectare a manualelor, prețul acestora va conta în proporție de 30%, iar calitatea conținutului manualelor şcolare în proporție de 70%.

Directoarea Fondului special pentru manuale, Lucia Castraveț, a mai spus pentru GAZETA de Chișinău că în prezent are loc un proces activ de editare în comparație cu doi ani în urmă, când s-a creat acel vid de manuale școlare. Potrivit ei, MEC și Fondul special pentru manuale acum lucrează pentru a remedia problema care persista în 2021.

Cu referire la calitatea manualelor, directoarea Fondului ne-a spus că sarcina îi revine Consiliului Național de Aprobare a Manualelor (CNAM), format din reprezentanți din mai multe instituții, care are misiunea de a acorda avizul „Bun de tipar”, pe care îl primesc după evaluarea minuțioasă a manualelor.

„Există grupuri de evaluatori, format din cinci persoane, care pe parcursul unei perioade evaluează calitatea manualelor, oferite de autori și editură. Este o procedură lungă, care durează, pentru că sunt multe discuții între CNAM, autor, editură și grupul de evaluatori. Nu se obține ușor avizul „Bun de tipar”. Niciun manual nu trece ușor de prima etapă. Calitatea manualelor este foarte minuțios evaluată. CNAM a analizat viziunile și opiniile venite după consultările publice”.

Am întrebat-o pe Lucia Castraveț despre numărul de titluri de manuale care vor fi editate pentru noul an școlar. „CNAM este în proces de lucru. Nu se cunoaște exact câte titluri de manuale  vor fi editate în anul curent. Dar, printr-un ordin (974), semnat la MEC, pe 2 iulie curent, 52 de titluri de manuale (pentru toate trei cicluri – primar, gimnazial, liceal), cu tot cu traduceri, au primit avizul „Bun de tipar” și sunt în proces de editare.”

Totuși, toate declarațiile autorităților privind calitatea manualelor se referă la conținutul acestora, dar nu și la parametrii fizici ai manualelor, precum calitatea și grosimea hârtiei, a copertei, rezistența la uzură, etc.

Conform Hotărârii de Guvern nr.876 din 22 decembrie 2015 „Cu privire la asigurarea cu manuale a elevilor” Ministerul Educației și Cercetării a stabilit că durata de utilizare a manualelor pentru elevii claselor I-IX constituie patru ani (cu dreptul de a modifica această durată la cinci ani). Pentru elevii claselor X-XII durata de utilizare se aprobă la fel de MEC şi, de regulă, constituie cinci ani.

Modul în care au fost determinate aceste termene (de patru și cinci ani) nu sunt clare, deoarece lipsesc documente normative, standarde, etc, care să stabilească parametrii tehnici minimi pentru manuale.

CASETĂ (Răspunsul MEC nr.03/1-09/2951 din 02.05.2024)

Într-un răspuns oferit A.O. „Părinți Solidari”, MEC informează că parametrii tehnici pentru achizițiile de manuale au fost ajustate și discutate în colaborare cu editurile. Totodată, menționează că, la sfârșitul lunii februarie curent, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a lansat programul de consultare publică a manualelor pentru îmbunătățirea calității manualelor din care învață elevii. Obiecții sau sesizări cu referire la parametrii tehnici ai manualelor nu au fost. Verificarea corespunderii parametrilor tehnici ai manualelor achiziționate se verifică la deschiderea ofertelor, public, în prezența tuturor editurilor. Conform contractului, responsabilitatea prezentării manualelor editate, conform cerințelor, este a editurii.

Observăm că există două realități paralele – una este a părinților, elevilor și cadrelor didactice, care semnalează probleme privind calitatea conținutului, dar și aspectul fizic al manualelor. Pe de altă parte, autoritățile responsabile – Ministerul Educației și Cercetării și Fondul special pentru manuale raportează doar progrese și nu recunosc drept o problemă îngrijorările utilizatorilor de manuale.

 

Acest material a fost produs cu suportul financiar al Uniunii Europene și Fundației „Friedrich Ebert”. Conținutul acestuia reprezintă responsabilitatea exclusivă a proiectului „Societatea Civilă pentru Integrare Europeană”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Fundația „Friedrich Ebert”, implementat de Centrul Analitic Independent Expert-Grup, în calitate de partener principal, în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), AO Institutum Virtutes Civilis (IVC) și Fundația „Friedrich Ebert”. Conținutul materialului aparține autorilor și nu reflectă în mod neapărat viziunea Uniunii Europene și Fundației „Friedrich Ebert” (FES). Responsabilitatea exclusivă pentru concluziile și informațiile incluse în acest material o poartă AO ,,Părinți Solidari”. 

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE