Îngrijorări la Chișinău în legătură cu survolarea spațiului aerian al Belarusului. Cum ar putea afecta R.Moldova sancțiunile UE împotriva Minskului

1112
0
Autoritățile belaruse au verificat cu ajutorul câinilor special dresați bagajele călătorilor din cursa Ryanair deturnată la Minsk sub falsul pretext al unei presupuse amenințări cu bombă / Sursa FOTO: Profimedia

Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) din R.Moldova a convocat într-o ședință companiile avia naționale, transportatoare de pasageri, pentru a le cere să efectueze o analiză a riscurilor cu privire la survolarea spațiului aerian al Belarusului, după ce regimul Lukașenko a deturnat o cursă civilă Ryanair, doar pentru a-l putea aresta pe jurnalistul de opoziție Roman Protasevici. Se întâmplă după ce șefii de state și guverne ai UE au decis în seara zilei de luni, 24 mai, să închidă propriul spațiu aerian pentru navele belaruse și au recomandat companiilor europene să evite spațiul aerian al Belarusului. Prin ricoșeu, însă, aceste sancțiuni ar putea afecta puternic veniturile Aeroportului Internațional Chișinău și ale operatorului național de servicii de navigare aeriană, Î.S. MoldATSA, conform unor estimări ale blogului specializat în aviație Runway09.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Încă până a fi anunțată decizia UE cu privire la sancțiunile la adresa Belarusului, mai multe companii aeriene importante au anunțat că își suspendă cursele la Minsk și renunță la survolul acestei țări. Exemplul acestora a fost urmat la scurt timp de alți operatori ai zborurilor internaționale și nu doar din UE.

În acest context, Runway 09 menționează că sancțiunile UE vor afecta în primul rând compania belarusă Belavia. Aceasta însă efectuează zboruri regulate la Chișinău și, respectiv, aduce venituri Aeroportului Internațional Chișinău, prin taxele aeroportuare pe care le plătește.

„De asemenea, compania reprezintă o sursă importantă de venit și pentru compania de stat MoldATSA. Belavia are un număr impunător de zboruri tranzit deasupra Moldovei, pentru care plătește bani providerului de servicii de navigație – MoldATSA. Conform calculelor noastre, contribuția Belavia – Belarusian Airlines la încasările MoldATSA pe anul 2020 ar fi de aproximativ 30%. În cazul închiderii spațiului aerian belorus, există o mare probabilitate că toate charterele din țările Baltice și nordul Europei către Egipt și Turcia vor ocoli Moldova”, se arată în analiza realizată de Runway 09.

De altfel, efectele nu au întârziat să apară, observă sursa citată, care a analizat noua traiectorie a unei curse Ryanair care survola de obicei R.Moldova.

Amintim că jurnalistul belarus Roman Protasevici, unul dintre fondatorii și fost redactor-șef al canalului NEXTA, în opoziție dură cu regimul lui Lukașenko, a fost arestat abuziv duminică, 23 mai, după ce avionul cu care urma să ajungă la Vilnius, unde are azil politic, a fost interceptat de un MIG-29 al forțelor aeriene belaruse, deturnat sub pretextul unei false alerte cu bombă și forțat să aterizeze la Minsk. În Belarus, Protasevici este trecut pe o listă a persoanelor căutate pentru „acțiuni teroriste”, ca și mulți alți opozanți ai regimului, și acum riscă pedeapsa cu moartea.

Acțiunile regimului Lukașenko au provocat neîntârziat reacții dure la nivel internațional, liderii europeni calificându-le fără echivoc ca pe un act de piraterie.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE