Până unde funcționează sistemul automatizat „Egradinita” și când intervine corupția. MEC pasează responsabilitatea, iar DGETS nu raportează probleme

915
0
Foto: Sandu Tarlev

Platforma „Egradinita.md” a fost creată pentru a facilita înmatricularea copiilor la grădinițele din mun. Chișinău și a contracara taxele informale achitate de părinți. După șase ani de la lansarea sistemului (2017), deși acesta funcționează perfect la etapa inițială de înregistrare pe platformă, taxele informale se mai achită, chiar și în plicuri, dacă vrei ca în unele din grădinițele municipale să fie înmatriculat copilul tău. Ministerul de resort susține că problema elucidării actelor de corupție în instituțiile de învățământ nu ține de competența MEC. Societatea civilă propune ca soluție revenirea la etapa inițială de funcționare a platformei, când toate procesele presupuneau mai multă transparență, iar Șeful direcției municipale Educație, Andrei Păvăloi, susține că la DGETS nu sunt, în ultimii doi ani, plângeri cu referire la înmatricularea copiilor la grădinițele din mun. Chișinău. 

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Anastasia V. din Chișinău a depus cerere prin platforma Egradinita.md pentru o grădiniță din sectorul Buiucani al capitalei, după nașterea copilului, și în câteva zile a primit mesajul că cererea a fost acceptată. Dar nu a fost contactată de directoare pe parcursul a trei ani.

„Eram la curent cu faptul că dumneaei ia mită și presupun că a așteptat ca eu s-o contactez și să merg la ea. În discuție cu mămicile din curtea blocurilor care au copii mai mici cu un an decât al meu, am aflat că ele au fost contactate de către administrația grădiniței. Părinții au fost chemați la o întâlnire cu șefa grădiniței unde li s-a arătat grupa, pe care trebuiau s-o repare, să încleie tapete. Acolo chiar și mucegai era”, a povestit Maria. Un părinte a refuzat să încleie tapete și și-a dus copilul în altă grupă, după o „înțelegere” cu șefa grădiniței. Anastasia a  depus cererea prin sistem la altă grădiniță, după ce a refuzat-o pe prima, care are recenzii mai pozitive, la fel, din regiune.

„Nu voi spune numărul grădiniței unde mi-am dus copilul din motive lesne de înțeles. Am mers prin relații, apoi personal cu un plic, în care erau 50 de euro. Și copilul merge la o grădiniță bună. Cred că a meritat. Lunar, simbolic, achităm câte 150 de lei ca să asigurăm copilașii cu șervețele și cu alte lucruri necesare”, a mărturisit ea, zicând că alți părinți au cheltuieli mai mari. Acestora li se dă o listă cu ce trebuie să cumpere – rechizite, șervețele.

Grădinița renovată pentru cei de nivelul ministerial

Elena B. a depus cererea prin „Egradinita.md” pentru o grădinița-creșă îndată ce s-a născut copilul, în septembrie, iar grădinița s-a deschis în noiembrie, după ce a fost renovată capital.

„Răspunsul mi-a venit imediat pe email că avem un loc asigurat, dar, din păcate, când am vrut să-l dau la creșă, la 2 ani, din cauza că grădinița este nouă, sunt multe blocuri locative noi prin preajmă, mi-au spus că locuri nu sunt. Am fost la vreo patru grădinițe din sectorul Botanica să întreb dacă sunt locuri la creșă. Nu am găsit. Mi-am retras cererea și am depus-o pentru altă grădiniță în centrul Chișinăului, mai aproape de serviciu. Mi-a reușit și a doua oară înregistrarea pe platformă”, ne-a spus chișinăueanca.

„Sistemul lucrează rapid, a doua zi am primit răspuns. Nu mi s-au cerut niciun fel de taxe informale. Sunt la curent cu la grădinița respectivă se merge doar prin relațiile sus-puse, adică prin minister, nu mai jos de minister, deoarece am încercat să discut, să convin cu instituția respectivă. Nu mi-a reușit”, a mărturisit ea.

„Copilul vecinilor merge la grădinița respectivă. Mi-au spus că sunt copii care nu locuiesc în sectorul respectiv. Aceștia sunt aduși de părinți, cu mașini scumpe. Grădinița este renovată complet. Este de stat. Nu sunt sume mari de achitat ca la grădinițele private, de aceea este foarte solicitată. Cei care stau în rând pe sector nu ajung să meargă la această grădiniță.”

„Părintele este pus față în față cu sistemul”

„Platforma a fost creată pentru a exclude comunicarea directă a părinților cu administrația grădinițelor sau cu responsabilii de la Direcție. Și pentru ca să se vadă cum funcționează aceasta: câți copii au fost acceptați, vârstele copiilor, ce număr e pe listă. Dar, în ultimii ani, modul de lucru cu acest sistem a fost schimonosit în așa fel încât el practic a adus părinții față în față cu administrația instituției, la etapa, cea mai importantă, când se formează grupele. Nu există transparență deloc. Părinții nu știu cine a fost acceptat din lista de așteptare, cine nu a fost acceptat. Și ei pot fi purtați pe drumuri și sunt purtați, că li se spune că nu sunt locuri. Și se caută soluții, dar la noi soluția este că dacă nu există alte căi, atunci se rezolvă cu plicul”, opinează Ala Revenco, co-fondatoarea A. O. „Părinți solidari”.

Potrivit ei, transparență există la etapa de înscriere a copiilor, când se depun actele, dar nu există transparență la formarea grupelor.

Ala Revenco susține că părinții care-și retrag cererile de pe platformă o fac după ce verbal sunt refuzați.

„Pentru a remedia problema, autoritățile responsabile trebuie să readucă în funcțiune varianta inițială de funcționare a platformei, astfel ca la momentul când se formează grupele, părintele să primească automat înștiințare că copilul a fost înmatriculat, fiind informat să prezinte actele într-un anumit termen. Atunci copiii vor fi luați la rând, dar nu arbitrar, care au dat plicuri, care au avut înțelegeri. Așa a funcționat sistemul inițial”, opinează Revenco.

„Verificările aduceau rezultate”

Fosta șefa a DGETS, Rodica Guțu, care a activat în perioada 2018 – 2020, a spus că „platforma a funcționat bine primii doi ani, deoarece era verificată la fiecare ședință a primăriei de luni, sunt și ședințele video, se raporta cum funcționează Egradinita.md, dacă sunt încălcări, toate petițiile părinților erau examinate și discutate în public, desigur că fără a da nume, prenume, se discuta problema din petițiile părinților, erau numiți directorii de grădinițe care nu accesează platforma, care nu răspund părinților la timp. Verificările aduceau rezultate”.

Am discutat cu Liliana Cornei, operator platforma online Egradinita.md, care ne-a informat că platforma funcționează perfect și ea ajută, deseori, părinții să se înregistreze sau să anuleze o cerere înregistrată pe platformă, sau să caute un loc la grădinițele din sectorul dorit.

Potrivit Lilianei Cornei, răspunsul la cererile depuse pe Egradinița.md vine în decurs de 30 de zile de la data depunerii.

„Părinții primesc răspuns prin email, dacă copilul este acceptat la grădinița aleasă. Rubrica „cabinetul părintelui” informează părintele când se prezintă la grădiniță, în ordinea formării grupelor, pentru a prezenta dosarul cu acte la comisia de școlarizare. Acolo, directorul grădiniței spune în ce grupă va fi înmatriculat copilul”. Liliana Cornei a mai spus că plângeri la DGETS vin, dar nu este la curent cu conținutul acestora.

„Problema elucidării actelor de corupție în instituțiile de învățământ nu ține de competența MEC”

Cu referire la presupusele acțiuni de strângeri ilicite de bani la înmatricularea copiilor în grădinițele din mun. Chișinău, MEC, printr-un răspuns oferit de Maria Vrânceanu, consultant principal, Direcția politici în domeniile învăţământ general și învățare pe tot parcursul vieții, Ministerul Educației și Cercetării (MEC), a spus că „în atribuțiile ministerului intră elaborarea documentelor de politică educațională. Problema elucidării actelor de corupție în instituțiile de învățământ nu ține de competența MEC. Dacă părinții se confruntă cu acte de corupție în instituțiile de învățământ, ei sunt în drept să sesizeze organele competente. De înmatricularea copiilor în instituțiile preșcolare sunt responsabile autoritățile publice locale de nivelul întâi și părinții. DGETS a creat platforma Egradinița.md și a elaborat un Regulament după care sunt înmatriculați copiii de la 0-6/7 ani în instituțiile preșcolare. Platforma are un compartiment separat „Raportează un abuz”, unde părintele poate informa autoritățile despre abuzul la care a fost supus la înmatricularea copilului în grădiniță”.

Șeful DGETS: „Nu avem petiții în ultimii doi ani de zile în ceea ce privește înmatricularea copiilor la grădinițe”

Șeful direcției municipale Educație, Andrei Păvăloi: „Plângeri despre situații de acest tip nu avem înregistrate în prezent. Dacă am fi avut, atunci le-am fi examinat în particular cu fiecare instituție și cu fiecare director. Înscrierea copiilor la grădinițe se face prin platformă conform districtului în cadrul normei legale. Părintele aduce dosarul fizic când copilul deja este înmatriculat conform vizei de reședință și a listei. Înmatricularea copilului se face de la doi sau la trei ani, în funcție de instituție și de numărul de locuri de care dispune. Fiindcă la moment avem mai puține instituții și grupe-creșă, dar mai multe instituții pentru copiii de la trei ani. În prezent nu avem multe instituții care ar fi suprasolicitate. În ultima perioadă am reușit să deschidem grădinițe noi și am reușit să redeschidem toate grupele pentru a fi funcționale. Mai avem de lucru mult la deschiderea unor grădinițe noi în anumite microsectoare din municipiu. Avem situații, în anumite sectoare, ca urmare a dezvoltării orașului și a ridicării de noi blocuri, solicitări de deschidere a grădinițelor.”

Potrivit lui Păvăloi, periodic, pe pagina web a DGETS, se publică descrierea întregului proces de înmatriculare la instituțiile preșcolare, astfel ca părinții să fie informați despre procedură. „Încercăm să diminuăm la maximum riscurile. Nu avem petiții în ultimii doi ani de zile în ceea ce privește înmatricularea copiilor la grădinițe.

Avem nemulțumiri din partea părinților că nu pot înmatricula copilul la grădinița dorită, râvnită, deoarece încearcă să facă înscrierea fiind din alt district, iar părintele vrea la o anume grădiniță. Sau, sunt situații, când părintele nu are viză de reședință în mun. Chișinău.”

Conform informațiilor de pe platforma „Egrădinita”, care sunt generate automat, de la începutul acestui an la grădinițele din municipiul Chișinău au fost depuse 14.047 cereri, în ultima lună 1150, iar săptămâna trecută -62.

Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Educație transparentă și eficientă”, implementat de către AO „Părinți Solidari”, finanțat în totalitate de către IM și Agenția Suedeză de Cooperare Internațională (Sida). IM sau Sida nu sunt responsabili pentru conținut și nu neapărat împărtășesc opiniile exprimate în acest material.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE