„Stop propaganda!” Începând de astăzi, mai multe posturi TV, majoritatea afiliate fugarului Șor, nu mai au drept de emisie

297
0
jurnalista Elena Pahomova (NTV Moldova), decorată de ambasadorul rus Oleg Vasnețov

  Începând de luni, 19 decembrie, șase posturi de televiziune, majoritatea afiliate fugarului Ilan Șor, nu mai au drept de emisie. Este vorba despre posturile Accent TV, NTV Moldova, Orhei TV, Primul în Moldova, RTR Moldova și TV6, licența cărora a fost suspendată pentru perioada stării de urgență.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Decizia a fost luată la sfârșitul săptămânii trecute de către membrii Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE). Potrivit președintei CSE, Natalia Gavrilița, decizia în raport cu instituțiile media vizate a fost condiționată de necesitatea securizării spațiului informațional al Republicii Moldova.

„Aceste instituții media au încălcat grav și în repetate rânduri Codul Serviciilor Audiovizuale, reflectând în mod tendențios și manipulator evenimentele din țara noastră, dar și cele legate de războiul din Ucraina. La aproape 300 de zile de război în Ucraina, propaganda în Republica Moldova nu a contenit, ba mai mult – aceasta s-a intensificat. În situația în care împotriva țării noastre se desfășoară nu doar un război energetic, dar și unul informațional, avem responsabilitatea și chiar obligația de a ne proteja cetățenii și țara”, a scris Natalia Gavrilița pe pagina sa de socializare.

Ripostează și cer „dreptate”

Imediat după anunțarea deciziei CSE, reprezentanții posturilor TV vizate au ripostat și acuzat actuala guvernare de cenzură. Angajații instituțiilor media vizate susțin că au activat „corect și onest” în interesul telespectatorilor lor. Într-o declarație comună, reprezentanții posturilor TV 6 și Orhei TV anunță că au contestat în instanță decizia CSE.

„Prin această decizie, Comisia și-a depășit competențele și a încălcat un șir de norme legislative, inclusiv Constituția Republicii Moldova și Codul Serviciilor Audiovizuale. În afară de aceasta, insistăm asupra faptului că TV6 și Orhei TV nu au admis încălcări de genul celor indicate în decizia CSE și nu au fost sancționate anterior pentru comiterea unor asemenea încălcări”, se arată în declarație.

Totodată, într-o declarație, angajații postului Primul în Moldova consideră că argumentele invocate de Comisie sunt neîntemeiate, iar decizia de a suspenda licențele de emisie reprezintă un „abuz de putere”.

Într-o declarație comună, instituțiile media vizate au făcut apel la comunitatea internațională, corpul diplomatic acreditat în Republica Moldova să „dea o apreciere justă acestor fărădelegi în conformitate cu standardele aplicate la nivel internațional”.

Șor, foc și pară din Israel, iar fostul președinte, cercetat pentru „trădare de patrie”, îl susține

Decizia CSE a tulburat apele până în Israel, acolo unde și-a găsit refugiu deputatul fugar, Ilan Șor, după ce a fost condamnat la 7,5 ani de închisoare, fiind găsit vinovat în dosarul furtul miliardului. Într-o postare pe pagina sa de socializare, el îi numește pe reprezentanții actualei guvernări „boschetari politici amărâți”. „Este de parcă stai la circ și vezi cum o maimuță a luat, din greșeală, o grenadă și aleargă cu ea prin tribune, iar tu, în loc să te salvezi și să oprești maimuța, râzi, aplauzi și o încurajezi. Este la fel de iresponsabil și grav. Asta înseamnă că printre susținătorii puterii nu mai sunt intelectuali și oameni cu rațiune. Cum e Tanda, așa-i și Manda”, scrie Șor referindu-se la cei care susțin decizia CSE de a suspenda licențele de emisie ale celor șase posturi TV.

Iar fostul președinte al Republicii Moldova, Igor Dodon, care este cercetat penal, inclusiv pentru trădare de patrie în dosarul „kuliok”, îi toarnă apă la moară lui Șor și o atacă direct pe predecesoarea sa la Președinție, Maia Sandu.

„Maia Sandu este nu doar un dictator, dar și un killer al Republicii Moldova și distruge sistemic tot ce a funcționat normal până la dânsa în această țară. Ea urăște acest popor. Și tot ură și dezbinare creează în societate. Cu ea nu se poate de colaborat civilizat, nu se pot purta negocieri raționale, pentru că ea gândește împotriva moldovenilor și împotriva intereselor naționale ale Republicii Moldova. Ea este un robot fără inimă și fără suflet, care are în capul ei un program introdus de străini, în interese străine”, scrie Dodon.

Maia Sandu specifică că pacea și stabilitatea țării este o prioritate

La rândul său, în contextul suspendării licențelor de emisie pentru cele șase posturi TV, șefa statului Maia Sandu a declarat că prioritatea numărul unu a autorităților este păstrarea păcii și stabilității în țară. Șefa statului specifică că, în contextul războiului din Ucraina vecină, spațiul național informațional trebuie să fie protejat de dezinformare. Iar, în conformitate cu constatările Consiliului Audiovizualului,  sursele media vizate nu au informat echidistant și nu au reflectat corect evenimentele din țară și războiul pornit de Rusia împotriva Ucrainei.

„Păstrarea păcii și stabilității în Moldova este prioritatea noastră, în contextul dificil în care ne aflăm, având război la hotar. Iar protejarea spațiului informațional național este un pas important pentru prevenirea tentativelor de destabilizare, puse la cale de persoane supuse sancțiunilor internaționale. Nu putem admite ca, în această perioadă plină de provocări, securitatea statului și viața liniștită a cetățenilor să fie puse în pericol de fugari care doresc un singur lucru – să scape de justiție”, a declarat șefa statului, Maia Sandu.

Lecții de democrație vin și de la Kremlin 

Lecții de democrație au venit și de la Moscova. În timp ce Rusia distruge Ucraina vecină cu rachetele sale care mai zboară și peste Moldova, ucide oameni nevinovați și distruge vieți, reprezentata Ministerului rus de Externe, Maria Zaharova, oferă Chișinăului lecții de democrație și califică decizia CSE drept un „act de cenzură politică fără precedent”, o „încălcare flagrantă a dreptului la accesul liber la informație” a vorbitorilor de limbă rusă din țară.

Nu este pentru prima dată când Moscova se „îngrijește” de drepturile vorbitorilor de limbă rusă din Moldova. Recent, aceeași Maria Zaharova a criticat decizia autorităților de la Chișinău de a nu mai tipări buletine de vot în limba rusă, fapt care „discriminează” rușii din Moldova. Atunci șefa statului, Maia Sandu declara că nu ascultă „lecții de democrație de la cei care nu au nimic în comun cu democrația”.

În contextul războiului barbar al Rusiei împotriva Ucrainei vecine, autoritățile de la Chișinău, dar și formatorii de opinie au atenționat, în repetate rânduri, privind riscurile pe care le implică războiul hibrid, care a luat amploare în Republica Moldova și este menținut inclusiv prin intermediul surselor media propagandistice pro-moscovite.

 

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT