Pe parcursul acestui an, cele șase posturi TV rămase fără licență de emisie au fost sancționate în repetate rânduri

492
0

Înainte de a le fi suspendată licența de emisie, cele șase posturi TV vizate de decizia Comisiei Situații Excepționale (CSE) au fost sancționate în repetate rânduri. Despre aceasta a declarat președinta Consiliului Audiovizualului, Liliana Vițu, în cadrul unei conferințe de presă, explicând motivele ce au stat la baza deciziei de sistare a licenței de emisie.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Potrivit Lilianei Vițu, decizia a fost determinată de o serie de factori cumulativi legați atât de respectarea Codului serviciilor media audiovizuale, cât și de domeniul securității naționale. De asemenea, au fost luate în calcul un șir de rapoarte, inclusiv ale ONG-urilor de media, care au atestat încălcarea repetată de către aceste posturi a prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale.

Mai mult, pe parcursul anului, CA a emis zeci de sancțiuni la adresa surselor media vizate doar pentru încălcarea unui singur articol al Codului – art. 13, care prevede asigurarea informării corecte.

„Implicit, pe parcursul acestui an, au fost emise mai multe sancțiuni pentru lipsa informării corecte în reflectarea evenimentelor naționale, dar și pentru propagarea războiului și agresiunii împotriva Ucrainei, ceea ce denotă sfidarea constantă a regulilor din domeniul audiovizualului… În primele zile ale agresiunii, patru posturi au renunțat la retransmisia programelor informative din Rusia, dar au adoptat o altă tactică – manipulare prin omisiune, au ales să tacă despre război… Omiterea și faptul că acest post a ales să tacă și să nu informeze oamenii că există război în țara vecină este o formă de încălcare a art. 13 și a principiilor de informare. Pentru că dacă nu informezi cetățenii că există un răzbi în țara vecină, informezi cu rea-credință”, a explicat președinta CA, Liliana Vițu.

Respectiv, doar pentru încălcarea art. 13 al Codului serviciilor media audiovizuale, postul NTV Moldova a fost sancționat de 22 de ori, Primul în Moldova a primit 17 sancțiuni, RTR Moldova – 14, Orhei TV – 13, TV 6 – 13 și Accent TV – 5 sancțiuni.

Totodată, două din cele șase posturi vizate – Primul în Moldova și Accent TV, au fost sancționate pentru că și-au schimbat proprietarul, beneficiarul final fără avizul CA. Alte două posturi TV – TV 6 și Orhei TV, au făcut același lucru, iar în prezent autoritatea de profil examinează condițiile în care s-a făcut transferul.

„Astfel, patru posturi din cele șase și-au schimbat proprietarul beneficiar final în ultimele luni. Au fost încălcate regulile ce țin de proprietatea posturilor TV în situația în care sunt indicii că acestea ar fi controlate dintr-un singur punct”, a menționat Liliana Vițu.

Totodată, președinta CA a mai raportat că instituțiile media vizate nu au respectat nici prevederile Codului serviciilor media audiovizuale privind volumul de conținut local pe care trebuie să-l producă și a calificat drept „deplasate” declarațiile unor figuri de la Kremlin, care au acuzat Chișinăul de  subminarea drepturilor vorbitorilor de limbă rusă.

„Posturile TV, ale căror licență de emisie a fost suspendată, au încălcat în mod constant Codul și principiile informării corecte, au favorizat persoane supuse sancțiunilor internaționale, au manipulat cu privire la evenimentele naționale, dar și cu privire la evenimentele din Ucraina. Printre posturile TV vizate se regăsesc posturi cu programe locale în limba română, prin urmare, nu este vorba sub nicio formă de lupta contra limbi ruse, este vorba despre securizarea spațiului național de manipulare și informare  cu rea-credință”, a menționat Liliana Vițu.

Amintim că, începând cu ziua de luni, 19 decembrie, șase posturi de televiziune, majoritatea afiliate fugarului Ilan Șor, nu mai au drept de emisie. Este vorba despre posturile  Accent TV, NTV Moldova, Orhei TV, Primul în Moldova, RTR Moldova și TV6, a căror licență a fost suspendată pentru perioada stării de urgență.

Decizia a fost luată la sfârșitul săptămânii trecute de către membrii Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE). Potrivit președintei CSE, Natalia Gavrilița, decizia în raport cu instituțiile media vizate a fost condiționată de necesitatea securizării spațiului informațional al Republicii Moldova.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT