Cum sunt tratați oamenii în spitalele din R. Moldova

1407
0

 Spitalul este locul unde ne putem adresa atunci când avem o problemă de sănătate, dar cum procedăm când acest drept ne este încălcat? La cine ne adresăm atunci când nu putem beneficia de o examinare pe măsură și de cel puțin „un pat” în cadrul instituțiilor medicale? La aceste întrebări caută răspuns Cristina Paluța, pacienta care s-a confruntat cu neglijența medicilor și a asistenților medicali de la Institutul de Medicină Urgentă.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

 Istoria protagonistei s-a petrecut în noaptea de 4 mai, curent.

„Spitalul de urgență, ora 00.50, trecut de miezul nopții, este adus un pacient în stare gravă și lăsat în scaunul cu rotile toată noaptea, paturile sunt ocupate, acolo doarme staff-ul…” – despre aceasta a relatat pe rețelele de socializare mama pacientei.

 „Nu îmi era deloc comod”

Ulterior, solicitată de „Gazeta de Chișinău”, Cristina Paluța a povestit mai multe detalii despre modul în care a fost examinată și problemele cu care s-a confruntat.

„Am telefonat ambulanța în jurul orei 21.00, însă atunci am refuzat spitalizarea, sperând că o să-mi revin. Din păcate, starea mea s-a agravat în jurul orei 00.30, de aceea am mai chemat o dată ambulanță. Am fost transportată la Institutul de Medicină Urgentă, ulterior am fost examinată și așezată într-un scaun cu rotile în care am stat circa patru ore cu perfuzii. Nu îmi era deloc comod. Medicul când m-a văzut în scaun, a întrebat asistenții medicali dacă nu sunt paturi, i s-a spus că acestea sunt ocupate. Eu am crezut că într-adevăr sunt ocupate – sunt mulți pacienți, de aceea toate paturile sunt indisponibile, însă, la un moment dat, am observat că pe acele paturi doarme staff-ul medical. Peste ceva timp, am rugat totuși să mi se ofere și mie un loc unde să pot sta întinsă, pentru că mă durea mâna. Doar o singură asistentă a reacționat la rugămintea mea și mi-a adus un pat. Ulterior, a venit iarăși medicul să mă examineze, mi-a emis o fișă medicală și m-a eliberat”, ne-a relatat Cristina Paluța.

Protagonista dispune de poliță de asigurare și este angajată legal în câmpul muncii din 2018. În pofida acestui fapt, a mărturisit mama Cristinei, pacienta nu a avut parte de o investigație medicală pe măsură.

„Medicul a examinat-o superficial, fiind și el semi-adormit. Ea a ajuns la spital într-o stare gravă, cu mușchii feței contractați. Fata mea nici nu putea să vorbească. După patru ore de perfuzii, ea s-a simțit mai bine, însă nu a primit o diagnoză exactă, ci doar o îndrumare la medicul de familie, fiind externată”, a spus mama pacientei.

În acest context, „Gazeta de Chișinău” a cerut comentariul Serviciului de Presă al Institutului de Medicină Urgentă.

„Cazul a fost examinat. Persoanelor implicate în acest caz vor fi aplicate sancțiuni disciplinare conform cadrului normativ în vigoare. Totodată, menționăm că pacienta a fost examinată în volum deplin clinic, paraclinic, i s-a efectuat tomografie computerizată, a fost consultată de medicul urgentist și de medicul specialist, i-a fost stabilit diagnosticul, i s-a aplicat tratament și recomandări pentru continuarea tratamentului în condiții de ambulatoriu”, a declarat Dorina Arsene, purtătoarea de cuvânt a Institutului de Medicină Urgentă.

La cele menționate de către Serviciul de presă al instituției, pacienta Cristina Paluța a adăugat următoarele:

„Tomografia, într-adevăr, a fost efectuată și a fost prelevat sângele. Mi s-a făcut perfuzie până dimineața, însă am fost ținută în coridor, pe scaun cu rotile, în timp ce personalul medical dormea pe paturile pacienților”, a precizat Cristina Paluța.

De asemenea, la „Gazeta de Chișinău” a fost semnalat și  un alt caz din cadrul Spitalului Cancelariei de Stat. Un pacient al acestei instituții se plânge că este nevoit să cumpere mai multe medicamente, chiar dacă are poliță de asigurare.

„E stare de război, în spital nu sunt medicamente”

„Cadrele medicale afirmă că, din cauza stării de război, în spital nu sunt medicamente, din acest motiv – trebuie să le cumpărăm. Doar ieri am achiziționat medicamente de peste 1600 de lei. Astăzi, iarăși asistenta medicală mi-a spus că am nevoie de alte medicamente. De această dată m-am revoltat – am mers în cabinet la medicul care mă tratează și l-am întrebat de ce nu sunt pastilele necesare în instituție. După câteva replici, dumnealui mi-a spus că medicamentele respective totuși sunt”, a menționat pacientul care a dorit să-și păstreze anonimatul.

„Gazeta de Chișinău” a solicitat comentariul Ministerului Sănătății al Republicii Moldova referitor la aceste afirmații. Instituția va reveni cu un răspuns după ce va analiza cazul.

Doina Buruiană

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here