Scheletele MIG-29, măr al discordiei dintre Kiev și Chișinău

706
0
Foto: Moldovan Air Force Mig-29S - Mărculești AB, Moldova

Șase avioane MIG-29, care nu s-au ridicat de la sol de circa 30 de ani și din care au fost scoase și vândute toate piesele, au devenit motiv de supărare și acuzații din partea autorităților de la Kiev față de guvernarea din R. Moldova. Publicația „Ukrainskaia Pravda” a scris la sfârșitul săptămânii trecute că autoritățile moldovenești au refuzat solicitarea Kievului de a vinde avioanele MIG-29 la începutul războiului „pentru a nu supăra Rusia”. Autoritățile vizate, dar și cele responsabile pentru aceste avioane, susțin că nu a existat nicio cerere oficială. Mai mult, specialiști în aviație și un fost ministru al Apărării menționează că acele șase avioane sunt dezasamblate și nu pot fi folosite în luptă.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Publicația „Ukrainskaia Pravda”, dar și alte canale de Telegram au scris la sfârșitul săptămânii trecute că autoritățile de la Chișinău au refuzat solicitarea Kievului de a le vinde cele șase avioane MIG-29 „pentru a nu supăra Rusia”. Mai mult, unele surse au menționat că R. Moldova, prin acest refuz, face jocul Moscovei, susținând astfel războiul. După aceste acuzații, autoritățile de la Chișinău au declarat că nu a existat nicio cerere oficială pentru vânzarea acelor avioane de luptă.

O solicitare oficială din partea autorităților ucrainene privind intenția de a procura cele șase avioane MIG-29 din dotarea armatei Republicii Moldova nu a existat. Despre aceasta a anunțat marți, 19 aprilie, președintele Parlamentului Igor Grosu, în cadrul emisiunii „Interviul Săptămânii” de la Radio Chișinău. „De starea acestor aeronave ne-am interesat și noi. Ele nu s-au ridicat de la sol de zeci de ani, să spunem așa cum este. Sunt într-o stare în care nu pot fi exploatate”, a menționat Grosu.

Un demers oficial pentru vinderea avioanelor nu a existat

Cele șase avioane de luptă MIG-29 se află în gestiunea Agenției Proprietății Publice. Instituția a menționat pentru presă luni, 18 aprilie, că nu a primit niciun demers oficial legat de vinderea aeronavelor. Am încercat să aflăm de la Ministerul Apărării care este starea celor șase avioane de luptă, dar instituția ne-a comunicat că, după ce acestea au fost încredințate APP-ului, nu mai răspunde de aparatele de zbor MIG-29.

Directoarea generală adjunctă a Agenției Proprietății Publice, Tatiana Savva, a menționat că „aceste avioane sunt dezafectate și au fost scoase din circuitul militar în 2000, iar starea lor tehnică nu permite efectuarea zborurilor”, scrie anticoruptie.md.

Din cele șase MIG-uri nu a mai rămas aproape nimic, „sunt deșarte”

Generalul Ion Costaș a declarat pentru „Gazeta de Chișinău” că din acele avioane nu a rămas nimic, ele sunt dezasamblate. „Nu se ridică de la sol, n-a rămas mai nimic din ele”, a menționat Costaș.

În 2019, în cadrul unui club organizat de Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova, fostul administrator al Aeroportului Internațional Mărculești, Vladimir Maiduc, spunea că din cele șase MIG-uri nu a mai rămas aproape nimic, „sunt deșarte”.

Aceste avioane sunt dezafectate și au fost scoase din circuitul militar în 2000. Am observat în mai multe rânduri că avioanele dispăreau de pe pistă, de fapt, erau băgate în depozitul unui rezident, unde li se scoteau cele mai importante piese. O piesă ar putea să coste 500.000 de dolari. Din aceste avioane nu au mai rămas decât cabinele, iar piesele sunt vândute la negru”, susținea Maiduc.

Ele trebuia să fie vândute în acei ani 90, când un avion costa 10 milioane de dolari”

Fostul ministru al Apărării, Vitalie Marinuță, a declarat pentru ziarul nostru că cele șase avioane de luptă, pentru care s-ar fi iscat aceste nemulțumiri din partea autorităților de la Kiev, nu s-au ridicat de la sol de 30 de ani, iar pentru ca acestea să fie funcționale R. Moldova trebuie să investească între 3-5 milioane de dolari.

Ele au fost date APP-ului și se păstrează pe aeroportul Mărculești. Eu mereu am spus că aceste avioane trebuia să rămână la Ministerul Apărării. Chiar dacă le scoți toate detaliile, oricum rămân avioane de luptă, e MIG-29! Dar așa a fost decizia politică, ori nu s-a dorit altceva, deja de vreo 15 ani stau acolo. Acele avioane au fost o comoară care ne-a căzut în poală, dar RM nu avea capacitatea de a le întreține, repara. Ele 30 de ani nu au zburat, au stat la sol, dar trebuie să investești în fiecare avion circa 3-5 milioane de dolari”, spune Marinuță.

Fostul ministru al Apărării menționează că autoritățile trebuia să le vândă pe toate în anii 90 și să cumpere elicoptere.

În 2012, au fost încercări de a le vinde la un preț mic, dar nu au fost solicitate.

Acestea șase nu s-au vândut atunci în 1998 deoarece se aflau la reparație capitală în Belarus. Ele au venit în stare perfectă în 1999. În general, ele trebuia vândute în acei ani când un avion costa 10 milioane de dolari. Se puteau vinde și, în locul lor, să fi procurate elicoptere, dar noi o să le ținem încă mulți ani acolo și o să apară la fiecare cinci ani scandaluri de acestea…”, punctează Marinuță.

Republica Moldova a avut 32 de avioane MIG-29, șase au rămas, dar fără folos

Colonelul Valeriu Luca, fost angajat al Autorității Aeronautice Civile, a declarat pentru „Gazeta de Chișinău” că Republica Moldova a avut 32 de avioane MIG-29, două dintre acestea fiind cu două locuri, pentru doi piloți, aeronave pentru antrenamente.

Până în 1997, fiind reprezentant al brigăzii de aviație pe care am condus-o, RM avea 32 de avioane MIG-29. La acel moment avioanele erau în gestiunea Ministerului Apărării, după au fost transmise unei companii pentru întreținere.

Deci erau 32 de avioane, două dintre acestea erau pentru antrenamente, restul 30 erau avioane de luptă.

Un avion în septembrie 1992 a plecat în România, patru avioane, dintre care unul pentru antrenamente, au fost vândute în Yemen în 1994. În 1998 – 21 de avioane au fost vândute SUA. La noi au rămas șase, care erau la acel moment în stare bună, însă cu ele nu se puteau efectua antrenamente deoarece cele două avioane speciale pentru astfel de măsuri au fost vândute, unul în Yemen, și altul în SUA”, a menționat Luca.

În anii 1992-2014, Republica Moldova a livrat peste hotare arme în valoare totală de 483 de milioane de dolari, arată un raport al Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).

În 23 de ani de independență, Republica Moldova a vândut peste hotare arme și tehnică militară în valoare de 483 de milioane de dolari, ajungând a fi al 33-lea exportator la nivel global, înaintea României, Iranului sau Ungariei.

Potrivit datelor Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), în aceeași perioadă, Republica Moldova a cumpărat armament în valoare de doar 19 milioane de dolari, situându-se pe unul din ultimele locuri în lume la acest capitol.

Carolina Chirilescu

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT