Numai șina de sub roate… Angajații de la CFM, fără salarii de șase luni

439
0
mecanic locomotiva
Andrei, mecanic de locomotivă, trenul Chișinău-Ungheni. Foto: Natalia Munteanu

Sute de oameni își așteaptă salariile deja de jumătate de an, dar fără vreun rezultat. Au sperat că își vor vedea banii înainte de sărbătorile pascale, dar acest lucru nu s-a întâmplat. La începutul acestei săptămâni, șefii i-au anunțat că nici în luna mai nu-și vor vedea banii. Este vorba de mult discutata problemă a angajaților Căilor Ferate din Moldova. Deși au protestat la Guvern, la Președinție, iar problema lor a fost discutată la Consiliul Suprem de Securitate, în realitate situația lor a rămas neschimbată.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Ala și Sergiu Perestan din orașul Ocnița și fiul lor de 22 de ani, deși nu și-au văzut salariile de cinci și de șase luni, pornesc în fiecare dimineață toți trei spre serviciu, la Calea Ferată din Ocnița. Ala Perestan lucrează impiegat în cadrul întreprinderii deja de nouă ani, cu un salariu de 3000 de lei. Soțul ei, Sergiu, e operator la punctul tehnic al vagoanelor. Lucrează și în ture de noapte pentru un salariu de 2800 de lei, pe care nu l-a văzut din decembrie, iar fiul lor activează în paza militară a Gării.

La lucru, ca la înmormântare

În noiembrie, băiatul a primit jumătate de salariu și de atunci până în prezent, deși continuă să lucreze, nu a primit nici un ban. „În februarie, a decedat soacra mea și, în aceste circumstanțe, doar mie mi-au dat salariul pentru trei luni, până în februarie. Ne-a ajuns pentru funeralii și să întorc o parte din datorii. Din februarie până în prezent, nu mi-am mai văzut banii”, ne spune Ala Perestan. Împreună cu ei mai locuiește fratele soțului, invalid din copilărie.

„Avem un singur ar de pământ lângă casă. Doar ceapa și mărarul e al nostru. Avem noroc de mama care locuiește într-un sat din raionul Cimișlia. De Paști am ajutat-o timp de două săptămâni și mi-a dat o găină și două rațe. Am avut ce pune pe masă. Altfel frigiderul era gol. Zilnic însă întâmpin și petrec marfare din gară. Văd trenuri pline cu motorină, cărbuni, fertilizanți. Nu înțeleg, din moment ce vin și pleacă încărcături, de ce nu ne sunt achitate salariile?…”, se întreabă disperată femeia.

Nici băncile nu le mai oferă credite celor de la CFM

A încercat să-și găsească un alt loc de muncă. Dar Ocnița este un orășel mic și nu a găsit nimic.

„Nicio bancă nu ne mai dă credite. Am întrebat, și nu doar eu, și ne-au spus că celor de la Calea Ferată băncile nu le dau nimic. Avem noroc de pensia de invaliditate a cumnatului, altfel nu am avea nici bani pentru pâine”, ne spune femeia.

În această situație, timp de jumătate de an, membrii familiei Perestan ies din casă în speranța că șefii le vor da vestea bună. Marți, 11 mai, au fost anunțați că nici în această lună nu-și vor vedea vreo parte din salarii. „Avem o familie în colectiv, în care ambii soți sunt în pragul pensionării. Cine să-i mai ia la lucru? Noroc că locuiesc în sat și mai au câte o pasăre. Altfel cum să trăiască acei oameni? Pe nimeni din actuala guvernare nu-l interesează situația noastră. Doar vorbe”, mai spune disperată femeia.

„Avem noroc de părinți”

Un alt cuplu de angajați, Oxana Babii și soțul ei, lucrează de doi și, respectiv, de zece ani la întreprindere. Au doi copii. Unul din soți a primit recent restanța pentru luna decembrie. Altul – nu. „Azi ne-au spus că nici în această lună nu vom primi nimic. Suntem atât de disperați că nu mai vrem să discutăm cu nimeni. Toți cunosc problema noastră și nimeni nu încearcă să ne ajute. Avem noroc de părinți, altfel nu am avea cu ce ne hrăni copiii”, spune femeia revoltată.

„Am crezut în PSRM, dar ei ne îneacă”

Dumitru Fisiuc, președintele Comitetului sindical, Ocnița, ne informează că peste 500 de angajați ai Căilor Ferate nu și-au văzut salariile din decembrie până în prezent. „După ședința Consiliului Suprem de Securitate, președintele a promis că, timp de zece zile, angajații își vor primi măcar o parte din salarii, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Mulți se concediază. Doar în aprilie au plecat 11 oameni de la nodul feroviar Ocnița. Eu am votat PSRM. Personal, am discutat cu Igor Dodon. Credeam că e un partid care își onorează promisiunile, dar ei îneacă această întreprindere. Vor s-o falimenteze. Timp de o zi oamenii de la Bălți au protestat și au început să-i intimideze și să-i amenințe cu concedierea. Este o situație fără precedent”, a mai spus liderul sindical.

Trenul Chișinău-Ungheni. Foto: Natalia Munteanu

De cealaltă parte, un angajat din administrația Gării Chișinău, CFM, ne-a informat că, la finele lunii martie – începutul lunii aprilie, de pe întreg teritoriul Întreprinderii de Stat „Calea Ferată a Moldovei” ar fi fost încărcate 14 vagoane cu fier uzat care au fost transportate la Râbnița. După vânzarea acestuia urma să fie achitată o parte din salariile angajaților. „Nu știm unde s-au dus banii, dar salariile nu au fost plătite. Ba chiar mai mult, nici măcar nu se mai discută care ar fi soluția ca oamenii să-și vadă în timpul apropiat banii”, ne-a spus reprezentantul întreprinderii, solicitând să nu-i dezvăluim numele.

CFM, împinsă spre faliment

Luni, 10 mai, peste 200 de angajați au anunțat grevă. Cursele Ungheni – Bălți și Bălți – Ocnița au fost sistate timp de o zi. La aceste proteste a reacționat vicepreședintele Parlamentului, Alexandr Slusari, care a anunțat că este solidar cu protestatarii. „Genocidul social trebuie să fie oprit”, a comentat deputatul pe pagina sa de facebook.

Alexandr Slusari a reiterat că demult a anticipat faptul că se urmărește falimentarea acestei întreprinderi strategice. Or Comisia parlamentară care a investigat situația de la CFM a constatat că în ultimii zece ani întreprinderea a fost prejudiciată de circa un miliard de lei.

Cifra datoriilor întreprinderii, enunțată inclusiv în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Securitate, e de 837 de milioane de lei, dintre care 164 de milioane sunt restanțele la salarii.

De cealaltă parte, directorul interimar al întreprinderii, Adrian Onceanu, susține că restanțele la salarii au survenit din cauza pandemiei care a afectat inclusiv această ramură.

La sfârșitul lunii aprilie, întreprinderea s-a confruntat cu probleme grave legate de lipsa combustibilului.

„În aceste circumstanțe, actualul șef interimar al CFM, Adrian Onceanu, ar trebui să-și dea imediat demisia”, consideră Alexandr Slusari. Pe fundalul acestui dezastru, Agenția Proprietății Publice a anunțat concursul de selectare a directorului întreprinderii. Potrivit lui Slusari, cei care au tras sforile până acum au organizat un concurs butaforic. „Este coordonată desemnarea candidaturii lui Grigore Condurache, persoana care este vizată în rapoartele SIS. El este favoritul și Igor Dodon a dat deja indicații referitor la persoana care trebuie să câștige acest concurs. Ca o variantă de rezervă, a depus actele și actualul director interimar”, a spus Slusari.

Deputatul a lansat un apel către actualul premier interimar Aureliu Ciocoi, amintindu-i că Agenția Proprietății Publice este direct subordonată Guvernului, și i-a solicitat să întreprindă acțiuni concrete în legătură cu această situație, altfel statul riscă să piardă o întreprindere strategică care transportă actualmente peste 20% din toate mărfurile care se importă și se exportă de pe teritoriul Republicii Moldova.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here