„Școala nu-i focar de Covid”. Cum se descurcă elevii, părinții și cadrele didactice în condiții de pandemie

1582
0
Liceul Teoretic „Spiru Haret” din Chișinău. Foto: Natalia Munteanu

Școala n-a devenit un focar de Covid-19. Predarea online evidențiază limitarea accesului la tehnologiile informaționale a multor instituții de învățământ, suprasolicitând și părinții care au ajuns la capătul puterilor. Lecțiile explicate de un profesor la liceu, față în față, nu se compară cu orele online de acasă.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Au trecut două luni și jumătate de la începutul noului an școlar. Copiii care merg la grădiniță și cei din învățământul primar nu sunt obligați să poarte mască. Pentru elevii de gimnaziu și liceu purtarea măștii este obligatorie în instituția de învățământ, inclusiv la ore și recreație. Școlile au la toate intrările dezinfectante, inclusiv în clase.

Clasele primare învață doar în școală, iar cele gimnaziale și liceale studiază combinat, în funcție de posibilitățile instituției. Părinții sunt cei care își asigură odraslele cu măști de protecție, dezinfectant în geantă, șervețele umede și uscate. Cu toate acestea, în multe familii situația este în continuare complicată: bărbatul câștigă bani, iar femeia a renunțat la serviciu, stă acasă și este responsabilă de educarea micuților.

Părinți, nemulțumiți și epuizați

Rodica Preașcă este mama a două fete: una este în clasa a VI-a la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Chișinău, iar alta merge la grădiniță. Cea mare învață o zi acasă, iar alta la liceu. Cea mică e două săptămâni acasă, iar altele două la instituția preșcolară deoarece i s-a divizat grupa în două subgrupe. N-au avut colegi infectați.

Programul e aiurea. Ești obligat să rămâi acasă. Am lăsat lucrul din cauza grădiniței. Cine să stea acasă cu ea? Are cinci ani, cu cine să o las? E tare complicat. Au pus părinții într-o situație fără ieșire, practic pe unul dintre părinți l-au obligat să-și lase serviciul. Și pentru elevi e rău. Stau acasă. Nu socializează. Copiii se plictisesc. Devin nervoși. Arată năravuri. Eu sunt dezamăgită de conducerea R. Moldova și de legile astea pe care ni le impun. O soluție ar fi să-mi iau o bonă pe care trebuie să o plătesc cu cinci-șase mii de lei pe lună. Dar cu acești bani, plus mâncarea și transportul, cheltui toți banii. Degeaba mă duc la lucru. Eu mut salariul dintr-o parte în alta. Altă soluție e să mă ajute un bunel sau o bunică. N-avem bunici”, povestește Rodica Preașcă.

Aliona Ciorici

Aliona Ciorici este mamă a doi băieți: unul e elev în clasa a VIII-a la Liceul Teoretic „Spiru Haret” din Chișinău, iar altul e școlar în clasa a I-a la Liceul Teoretic „Liviu Deleanu” din capitală. Aliona spune că în instituțiile de învățământ măsurile de protecție sunt la nivel. Profesorii poartă mască la ore. Sălile de studii sunt curățate și aerisite, iar elevii sunt scoși afară. Învățătoarea are grijă să le șteargă elevilor masa cu șervețele umede, aduse de acasă de fiecare copil. Dascălul n-are voie să pună mâna sa pe cea a copilului pentru a-l învăța caligrafia, nici să-i împrumute pixul în caz că l-a uitat acasă. Băiatul cel mare studiază o săptămână acasă, alta – la liceu.

Aliona face parte din categoria părinților care muncesc de acasă. Când a fost nevoită să meargă la serviciu, băiatul mare a stat acasă cu cel mic, chiar dacă asta a însemnat să absenteze trei-patru zile de la orele de clasă. Ulterior, adolescentul a recuperat lecțiile și a susținut testul de cunoștințe dat de profesor.

Modalitatea de lucru cu elevii care stau acasă în izolare este aceeași ca și cu elevii care sunt în săptămâna cu prezență online. Ei se conectează de acasă și participă la ore, iar în cazul în care trebuie să scrie un test la o anumită disciplină, se stabilește un orar în care pot să susțină restanța”, spune Maria Duca-Robu, profesoară de educație civică la Liceul Teoretic „Spiru Haret” din Chișinău.

Școala online nu funcționează

Potrivit profesoarei Maria Duca-Robu, contactul fizic cu elevii nu poate fi înlocuit în totalitate cu cel virtual. „Profesorii sunt nevoiți acum să devină specialiști IT, super-oameni cu mai mult de doi ochi, două urechi și două mâini, care să-i poată monitoriza și implica atât pe elevii prezenți fizic în clasă, cât și pe cei din clasa virtuală. Este diferit și pentru elevi. Aceștia trebuie să fie tot timpul atenți, nu doar la conferințe, dar și la chat-urile pe care le are clasa, ca atunci când cineva are o problemă cu conexiunea, nu a reușit să vadă sau să audă ceva, să poată anunța sau să fie ajutat de colegi”, argumentează Maria Duca-Robu.

Larisa Silvestru

Lecțiile predate „față în față sunt nespus de eficiente. Învățământul adevărat e cel tradițional”, declară Larisa Silvestru (foto). După predarea online din primăvară, elevii de la Liceul „Prometeu-Protalent” continuă să recupereze lecțiile anterioare. „Au fost multe goluri și am făcut recapitulare. Sincer, mai avem încă de recuperat. Am pus câte două ore suplimentare pentru elevi. Nu pentru toți. Avem un număr de elevi care au rezultate mai slabe”, notează Larisa Silvestru.

Închiderea școlilor cauzată de Covid-19 tinde să afecteze nu doar învățarea, dar și alte aspecte sociale precum sănătatea mintală, violența sau inegalitățile sociale pronunțate, este concluzia studiului „Învăţământul și situația Covid-19 în R. Moldova” coordonat de ONU, în parteneriat cu UNICEF Moldova.

Nu sunt focare de Covid-19

Elevii fac forme ușoare de Covid-19, se tratează la domiciliu, aflăm de la Ala Gherman, directoarea Liceului Teoretic „Liviu Deleanu”. Șefa instituției susține că în școală „nu există transmitere locală de coronavirus, nu-i focar, iar elevii infectați, în perioada septembrie-octombrie, au luat virusul din familie”.

Grigore Vasilache

Un singur elev s-a infectat de la începutul anului școlar, la Liceul Teoretic „Mircea Eliade”, afirmă directorul instituției, Grigore Vasilache (foto). „Din fericire, n-avem multe cazuri de Covid-19. Copiii sunt ascultători. Insistăm ca aceștia să respecte măsurile de protecție”, spune Vasilache. Managerul precizează că e mai complicat cu profesorii care se infectează cu noul tip de coronavirus, mai ales dacă aceștia sunt spitalizați. „Am avut profesori bolnavi de Covid. Dacă au fost spitalizați, le-am înlocuit orele, iar dacă s-au tratat acasă – lecțiile s-au desfășurat online, am pus cameră video pentru elevii din clase”, explică Grigore Vasilache.

Nici la Liceul de Creativitate și Inventică „Prometeu-Protalent” nu sunt focare de Covid. Toți elevii sunt în sălile de studii, spune Larisa Silvestru, directoarea Liceului „Prometeu-Protalent”. Elevii sunt responsabili, și datorită educației din familie.

Nimeni nu se încumetă să anticipeze dacă, odată cu răcirea vremii, şcoala va reveni pe ecranul calculatorului. Cert este că deocamdată instituţiile şcolare nu reprezintă focare de infecţie, a spus medicul infecţionist Ludmila Bîrcă, directoarea Spitalului Clinic Municipal de Boli Contagioase de Copii, pentru Radio Europa Liberă.

În şcoli există intrucţiune sanitară şi peste tot se respectă regulile. Din școli nu avem copii infectaţi în masă. Aici este riscul că, în general, copiii fac forme mai uşoare de Covid, fac forme asimptomatice şi de multe ori ei sunt cei care o să transmită virusul adulţilor. Pentru asta ei trebuie să se protejeze”, a declarat Ludmila Bîrcă.

În R. Moldova șase instituții de învățământ activează la distanță din cauza carantinei, 227 de școlari au fost testați pozitiv la Covid, iar 4.386 de elevi au fost plasați în regim de autoizolare. 300 de pedagogi au fost infectați cu noul coronavirus și 234 se află în izolare, arată datele recente prezentate de Ministerul Educației.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here