APEL cu privire la transparența cheltuielilor pentru publicitatea online a partidelor politice și liderilor acestora

268
0

GAZETA de Chișinău lansează un Apel privind transparența cheltuielilor pentru publicitatea online făcută de partidele politice din Republica Moldova și de liderii acestora.

Rețelele de socializare au devenit în ultimii ani tot mai des platforme utilizate de către politicieni pentru comunicarea cu cetățenii. Comoditatea și viteza de transmitere a mesajelor prin intermediul lor îi determină pe liderii politici să le folosească în scopuri de agitație politică, atacuri împotriva oponenților politici și crearea de imagine în mediul virtual.

Conform datelor oficiale, doar pe rețeaua Facebook sunt înregistrați circa 1 milion și o sută de mii de cetățeni moldoveni. În ajunul campaniei electorale, tot mai mulți lideri politici folosesc în această perioadă instrumente plătite oferite de rețelele de socializare.

Pentru publicarea postărilor sponsorizate sunt folosiți inclusiv bani publici. Conform datelor oficiale, în anul 2020 partidele politice vor primi subvenții în valoare de 31.203.800,00 lei din bugetul de stat. Din punct de vedere al transparenței cheltuielilor de către personalitățile publice, ar fi corect să fie publicate sistematic rapoarte detaliate privind publicitatea pe online. Pentru că interesul privind felul în care sunt folosiți banii publici trebuie să fie în prim-plan, iar cetățenii să cunoască exact cât și pentru ce sunt cheltuiți banii contribuabililor.

În acest sens, venim cu o serie de solicitări către autoritățile publice centrale privind asigurarea transparenței și accesului la informația de interes public, după cum urmează:

–      Comisia Electorală Centrală (CEC) să verifice de pe ce conturi bancare este făcută publicitatea pentru partidele politice și liderii acestora.

Legea prevede ca toate cheltuielile în campania electorală să fie făcute dintr-un singur cont bancar. Aici apare o problemă, pentru că plățile pentru publicitatea de pe Facebook poate fi făcută de pe mai multe conturi și mai multe persoane gestionează paginile.

–    Concurenții să raporteze conturile sau donațiile făcute de alte persoane fizice sau juridice pentru publicitatea sponsorizată. Dacă se face plata de pe alte conturi, acestea să fie raportate, chiar dacă sunt făcute prin donație.

Atât timp cât nu există instrumente necesare, pentru a vedea din ce țări și de pe ce conturi bancare au fost făcute tranzacțiile, verificarea este foarte dificilă. În prezent, opțiunea CEC-ului este ca acestea să rămână la discreția concurenților electorali.

–      Solicităm deputaților Parlamentului Republicii Moldova să elaboreze și să propună un proiect de lege prin care ar putea fi create instrumente legale privind monitorizarea și verificarea cheltuielilor pentru publicitatea sponsorizată pe internet. Cerem ca rapoartele pe care partidele politice și concurenții electorali le prezintă la CEC să fie detaliate la capitolul „publicitatea în internet”, astfel încât să prevadă subcategoriile de cheltuieli, cum ar fi bannere online, postări sponsorizate pe rețelele de socializare, reclama google (google ads), pentru a vedea cum sunt divizate aceste costuri. În prezent, există doar o categorie unică, publicitate pe internet.

–    Solicităm liderilor politici care dețin funcții de demnitate publică să facă publice facturile pentru publicitatea de pe Facebook. Atunci când este o postare sponsorizată prin care se face promovarea unui partid, cheltuielile la fel ar trebui să fie făcute publice. Așa cum cheltuielile pentru deplasările demnitarilor publici, care sunt și persoane politice, sunt făcute publice, cerem ca și informația despre cheltuielile acestora pentru publicitatea online, în calitate de persoane de demnitate publică, să fie publicate. Trebuie să existe o diferențiere între funcția publică profesională pe care o are liderul politic și statutul de membru de partid sau de lider de partid.

–    Publicarea facturilor, de către partidele politice și liderii acestora, de pe rețeaua de socializare „Facebook”. Acestea ar trebui să conțină ID-urile conturilor publicitare, titlul campaniei publicitare pentru care s-a făcut reclama, sumele cheltuite per fiecare postare sponsorizată în parte, conturile și cardurile bancare de pe care a fost plătită publicitatea, cu indicarea sursei financiare.

Dacă în cazul publicității poligrafice candidații sunt obligați să raporteze datele privind tirajul pentru pliante, ziare și alte tipuri de materiale tipărite, în cazul publicității online aceste informații nu sunt verificate corespunzător.

Pornind de la cele expuse în acest Apel, GAZETA de Chișinău, împreună cu instituțiile independente de presă și cu cele ale societății civile din Republica Moldova, solicită autorităților publice centrale, liderilor și partidelor politice să examineze revendicările propuse mai sus pentru a asigura transparența bugetară și accesul la informația de interes public.

Totodată, ținem să menționăm că, în paralel cu acest apel, GAZETA de Chișinău, împreună cu organizațiile semnatare ale acestui apel, intenționează să expedieze o petiție către administrația rețelei de socializare Facebook prin care să solicităm publicarea facturilor pentru reclamele făcute de partidele politice și liderii acestora, din motiv că aceste cheltuieli prezintă interes public, iar o parte din ele sunt plătite din subvențiile primite de la bugetul de stat.

Cetățenii Republicii Moldova trebuie să fie informați despre felul în care sunt cheltuiți banii publici.

7 august 2020

Organizațiile semnatare:

GAZETA de Chișinău

Ziarul Cuvântul

Asociația Obștească BIOS

Asociația Obștească Comunități Active pentru Democrație Participativă

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here