„Studenții fac zilnic activități didactice și nu au fost sistate lecțiile nici pentru o zi”

1394
0
Imagine simbol, sursa: thefutureworld.org
Imagine simbol, sursa: thefutureworld.org

Prim-prorectora USMF, Olga Cernețchi: „Studenții fac zilnic activități didactice și nu au fost sistate lecțiile nici pentru o zi”

În timp ce eroii din prima linie luptă non-stop pentru salvarea vieților, viitoarea generație de medici, studenți la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițeanu” (USMF), se pregătește sârguincios de sesiune, iar profesorii fac ore la distanță utilizând tehnologiile IT. Pentru a afla cum fac față provocărilor de a studia și preda pe timp de pandemie, cu ce problemele se confruntă studenții și când vor recupera orele practice, GAZETA de Chișinău a discutat cu trei studenți din diferiți ani de studii și cu prim-prorectora USMF, responsabilă pentru activitatea didactică, Olga Cernețchi.

Cum are loc procesul de studii la USMF

Unor studenți le pare că profesorii le cer însușirea mai multor teme decât în mod obișnuit, iar din cauza că nu există un orar clar stabilit le este greu să facă față tuturor sarcinilor, alții zic că aceștia nu sunt prea severi și că îi încurajează să învețe acasă, independent. Administrația universității însă ne asigură că totul decurge conform unui calendar academic bine stabilit.

Olga Cernețchi a spus pentru GAZETA de Chișinău că universitatea era pregătită. „Avem un portal foarte serios, pregătit demult, se numește Sistemul Informațional Managerial al Universității – SIMU. Fiecare student este conectat prin parolă la acest sistem, primește însărcinările, răspunde, este evaluat etc. Studenții fac zilnic activități didactice și nu au fost sistate lecțiile nici pentru o zi.”

Universitatea nu întâmpină probleme de ordin tehnologic sau de cadre. La USMF aproape jumătate din studenți sunt internaționali. „Din acest motiv, o condiție de activitate în universitatea noastră este cunoașterea limbilor de circulație internațională și a tehnologiilor informaționale avansate. Din prima zi de când a început educația la distanță, nu au fost probleme. Chiar dacă este câte o persoană care nu posedă atât de bine tehnologiile informaționale, sunt alți colegi care o înconjoară și care pot să preia aceste activități didactice. Din acest punct de vedere nu există chiar nici o problemă”, explică prim-prorectora Olga Cernețchi.

„Pentru studenții din anul întâi, carantina este grea. Evident că nu se compară cu cei ce activează în sistemul medical. După primul semestru, care ne-a schimbat total viața și abia începusem să ne acomodăm cu un stil de activitate super organizat și calculat, a venit pandemia. Semestrul doi a început abia în luna februarie, deci nu am reușit să acumulăm note aproape la nicio disciplină. Când a fost anunțată carantina, profesorii au venit cu diverse idei de a face lecții. La unele discipline completăm caietele cu sarcini și le transmitem profesorilor spre verificare, la altele e mai complicat”, povestește Cătălina Corpaci, studentă în anul I.

„Se vede că înainte de instalarea perioadei de carantină oricum a existat un plan, dar când vine vorba de aplicare desigur că apar mici momente pe care nimeni nu ar fi putut să le prevadă. Primele seminare au fost mai mult pentru a lua cunoștință de modul de predare. Unii nu știau cum să se conecteze și trebuia să-i așteptăm, iar 80% din convorbirile prin skype erau gen „Alo, mă auzi?”, dar acele neajunsuri au fost soluționate foarte rapid”, afirmă Dan Zganat, student în anul IV.

„Învățăm cum putem, inclusiv din atlase online 3D”

Dacă în perioada obișnuită studenții studiau anatomia atât teoretic, cât și practic, acum au rămas doar cu partea teoretică. „Deprinderile practice le dezvoltam în sala de disecție, unde analizam fiecare sistem de organe pe mulaje și cadavre. Acasă acest lucru a devenit imposibil, învățăm cum putem, din mai multe surse, inclusiv din atlase online 3D”, explică Cătălina Corpaci.

Și studenții de la stomatologie întâmpină dificultăți cu partea practică. „Noi trebuia să facem manopere. Sunt elemente despre care încă se discută cum urmează să le facem. Profesorii au modele și machete acasă, ni le arată pe camera web, deci există oarecare momente de interactivitate. Ceea ce îmi place acum este că avem mai mult lucru individual și ne pune să căutăm literatură și să „digerăm” mai bine informația. Consider că asta este o pregătire bună pentru scrierea tezei de licență. Lumea învață să facă muncă de cercetare. În linii generale, sunt obișnuit să învăț sistematic și fără carantină, din acest motiv nu întâmpin dificultăți sau probleme”, explică Dan Zagnat.

Conducerea universității recunoaște că problema principală din această perioadă este partea practică. „Noi avem două tipuri de pregătire, catedre fundamentale sau preclinice și cele clinice. La cele preclinice aplicăm sistemul tradițional de învățare, studenții primesc lucrări de control, cazuri clinice pe care trebuie să le rezolve și, prin SIMU, acestea se întorc înapoi la cadrul didactic care le evaluează. Pentru catedrele clinice la fel este sistemul de prelegeri, dar sunt colecții mari de cazuri clinice, programe virtuale, filme (mai ales la disciplinele de profil chirurgical) prin care se reușește parțial să se realizeze acest proces de predare”, ne asigură prorectora pentru activitate didactică, Olga Cernețchi.

Fricile studenților sunt legate de sesiuni și examene. Unii consideră că ar fi bine să nu se desfășoare sesiunea și cred că universitatea ar trebui să asigure în primul rând studenții cu tot pachetul de cunoștințe necesare. Studentă în anul I, Ana Cotelea, spune că pentru ea sunt mai importante cunoștințele decât notele și examenele. „Pentru mine, este mult mai important să știu că eu cunosc bine o materie decât să dau un examen. Pentru majoritatea cursurilor cred că sunt necesare niște ore practice înainte de sesiune și e dificil să spui dacă ar fi posibile în acest moment.”

„Este o practică ce nu poate fi egalată cu nimic în lume”

Anularea sesiunii însă nu se prevede. Pentru universitate este prioritară organizarea și buna desfășurare a sesiunii care va avea loc în a doua jumătate a lunii iunie. Deocamdată la ședința senatului a fost stabilit care va fi examenul de absolvire. Acesta va avea loc sub formă de teză de licență.

Cât privește practica, Olga Cernețchi propune ca, „pentru recuperarea tuturor restanțelor universității față de studenți, în ceea ce privește stagiile și lecțiile practice la disciplinele fundamentale, să folosim prima lună din următorul an universitar”.

„Administrația universității face tot posibilul pentru a pregăti noi cadre medicale. Mai mult ca atât, pe lângă studii, mulți studenți de-ai noștri, începând cu anul întâi, activează în calitate de voluntari și asistenți medicali la diferite instituții medico-sanitare. Este o practică ce nu poate fi egalată cu nimic în lume, ceea ce vor vedea ei în această perioadă le va fi de foarte mare folos în viața lor profesională de mai departe”, a adăugat prorectora pentru activitate didactică a USMF.

Cum vor fi organizate sesiunile și examenele de stat la alte universități

Majoritatea instituțiilor de învățământ superior de la noi sunt în proces de planificare și adoptare a deciziilor cu privire la organizarea examenelor semestriale și a tezelor de licență.

La Universitatea de Stat din Moldova, instituția cu cele mai multe facultăți, încă nu a fost stabilită modalitatea de desfășurare a sesiunilor. Senatul urmează să ia o decizie în acest sens, a precizat prorectora USM pentru activitatea didactică, Otilia Dandara.

Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți planifică să desfășoare la distanță sesiunea semestrială, prin conferințe video. De asemenea, susținerea tezelor de licență va avea loc online. Decizia urmează să fie aprobată de senatul universității, a comunicat rectora Natalia Gașițoi pentru GAZETA de Chișinău.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here