Yoga pe timp de pandemie

721
0
Imagine simbol, sursa: theadotblog.com
Imagine simbol, sursa: theadotblog.com

Cum putem face față multiplelor provocări apărute odată cu Covid-19

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Anastasia este sommelier de profesie, dar acum doi ani a decis că vrea să se descopere și a mers în India să învețe yoga. A absolvit școala AlakhYoga Rishikesh, apoi a început să organizeze sesiuni de yoga la Chișinău. Aflându-ne în una din cele mai provocătoare perioade ale secolului, când existența umanității este în pericol din cauza pandemiei, majoritatea din noi ne-am ciocnit cu realitatea care ne obligă să stăm în casă.

Anxietatea și atacurile de panică se intensifică în asemenea situații când unii din noi sunt mai sensibili și fac față cu greu timpului petrecut între patru pereți. Pentru a afla cum putem diminua de sine stătător aceste stări, am discutat cu instructoarea de yoga, Anastasia Sărătură.

Ce mâncare de pește este yoga și cu ce se mănâncă?

Yoga presupune unirea tuturor laturilor noastre – mintală, emoțională, fizică și spirituală. În general, yoga este un stil de viață care implică un set de reguli pe care le adopți în raport cu tine însuți, cu societatea și mediul în care trăiești. Totodată, dimensiunea legată de exercițiile fizice nu este mai puțin importantă, aceasta ne ajută să ne menținem corpul și mintea sănătoase. Corpul nostru este instrumentul prin care tindem spre împlinire și pace interioară, acestea fiind obținute prin meditații și cunoașterea de sine.

Imagine din arhiva Anastasiei Sărătură
Imagine din arhiva Anastasiei Sărătură

De fapt, orice persoană poate să practice exerciții de yoga, în funcție de necesitățile pe care le are. Fiecare din noi deseori practică yoga fără a fi conștient de asta, și anume prin efectuarea unor lucruri zilnice, cum ar fi gătitul mâncării sau curățenia în casă. Important e să fim prezenți în acel moment acolo atunci când facem acele treburi casnice sau orice altă ocupație de rutină.

Ce ar putea face persoanele care se confruntă cu diverse fobii, anxietăți, frica de singurătate, frica de moarte și atacurile de panică?

O bună parte din cele menționate mai sus e din cauza că noi de multe ori ne facem griji pentru ceea ce s-a întâmplat în trecut sau pentru ceea ce încă nu s-a întâmplat. Atât timp cât ne vom direcționa gândurile spre prezent și vom încerca să ne concentrăm pe prezent (dacă e lucru, lucru să fie, dacă e vacanță, să fie vacanță) și vom crește nivelul de conștientizare a prezentului, cu atât mai puține griji vom avea în prezent.

Grijile de ieri și cele de mâine le excludem din prezent și punem accent pe el, pe ceea ce trăim acum. Cu alte cuvinte, de fiecare dată când ne gândim la trecut sau viitor, furăm momente prețioase din prezent, căci viața noastră noi o trăim doar în prezent, nu în viitor sau trecut!

Imagine din arhiva Anastasiei Sărătură
Imagine din arhiva Anastasiei Sărătură

De exemplu, acum suntem într-o perioadă în care a venit un virus care ne obligă să fim aici și acum, și să ne bucurăm de aceste momente. Acum stăm la masă cu copiii noștri, acum îi putem cuprinde, acum putem să sunăm la persoane dragi care, probabil, trăiesc singure și nu au comunicare cu foarte multă lume. Pentru a ieși din aceste griji este nevoie de comunicarea cu alți oameni care la fel sunt îngrijorați. Atunci când vorbim aceste lucruri, ne putem elibera gândurile interioare.

Yoga ne ajută să fim prezenți, cu noi înșine, în momentul dat. Când avem un atac de panică sau anxietate, atenția noastră se află în afara corpului, respectiv noi nu putem controla ceea ce este în afara noastră. Este nevoie de redirecționarea atenției de la un eveniment spre gândurile noastre interioare.

De exemplu, atunci când vorbim cu cineva și vrem să ne detașăm de situație, dar nu putem fugi de acolo, vom încerca să ne focusăm atenția spre ceea ce simțim în interior, să ne concentrăm pe felul cum respirăm.

Astfel, vom observa că nu putem fi prezenți în problemă și în respirație în același timp. Cu cât mai mult ne întoarcem gândul la respirația noastră, la senzațiile pe care le avem în interior, cu atât mai mult ne îndepărtăm de situațiile care se întâmplă în exterior.

Cât privește frica de singurătate. Dacă ne-am adresa câteva întrebări simple: „Cum pot să beneficiez de această situație în care mă aflu acum, fiind nevoit să stau închis în casă și să nu merg la muncă? Cum pot să folosesc această situație spre binele meu?”.

Este nevoie de un pic de efort, dar cu siguranță fiecare din noi va găsi răspunsuri la întrebarea de ce să fie recunoscător și de ce este important să vadă binele în ceea ce se întâmplă în jurul său.

Practicarea exercițiilor de respirație sau de meditație este un proces foarte personal și care trebuie simțit pe propria piele, contribuie la sesizarea unor schimbări reale în corpul nostru după sesiunile de yoga. De exemplu, din experiența mea, unele persoane după sesiunile de yoga observă că adorm mai repede, se trezesc mai lucide și se simt mai odihnite și pur și simplu devin oameni mai buni. Dar, pentru a reuși să practici astfel de tehnici, e nevoie de exersare, de dorit sub îndrumarea unui instructor, acum poate fi ușor de găsit pe online.

Recomandări pentru persoanele care stau acasă singure și nu au practică de yoga

În aceste timpuri, fiecare din persoanele care stau acasă ar fi bine să încerce să descopere noi hobby-uri și mici plăceri ale vieții. Și croșetatul, brodatul, împletitul și tot ce facem cu mâinile noastre la fel este o formă de meditație prin concentrare.

Imagine din arhiva Anastasiei Sărătură
Imagine din arhiva Anastasiei Sărătură

Exercițiile pe care le recomand este să ridice mâinile în sus, capul în sus, la ceruri, și să se întindă ca să creeze spațiu între fiecare osișor din coloana vertebrală, apoi să se aplece în jos, cu mâinile până la pământ, să inspire profund când se ridică și să expire când coboară.

Este important ca fiecare să își seteze intenția, astfel atunci când inspiră va atrage în viață ceea ce își dorește, iar atunci când expiră se va elibera de ceea ce nu își dorește. Cu fiecare expirare, scoatem durerea fizică și cea emoțională din corp.

Pe lângă exercițiile de yoga, este important să ne lămurim cu privire la unele lucruri care se întâmplă în prezent. Să fim conștienți de lucrurile care s-au întâmplat azi, când ne-am trezit, am mâncat, am vorbit cu persoanele dragi. Da, în lume moare foarte multă lume, dar astăzi, în acest moment, oamenii dragi mie și lucrurile care sunt importante în viața mea sunt prezente aici. Asta nu ar însemna că devalorizăm importanța grijilor, dar pentru a ne liniști și a ieși din aceste stări, este nevoie să ne gândim la ceea ce este în regulă.

Pentru a scăpa de suferințe, este necesar să practicăm iertarea și  acceptarea. Undeva este mai bine, în altă parte este mai rău, dar în acest moment eu sunt viu și am grijă de mine și de oamenii din jurul meu. Ce mai trebuie pentru a simți bucurie și împlinire interioară?

Și încă ceva, în toată această avalanșă de informații, ar fi bine să ne rezervăm o oră pe zi când să analizăm toate știrile și să aflăm ce se întâmplă în lume, ca să nu stăm toată ziua puși în priză.

Așadar, o oră – pentru exerciții, alta – pentru meditații sau rugăciuni, alta – pentru relaxare, alta – pentru griji, plus orele pentru muncă sau lucrul pe lângă casă. Viața merge înainte.

Namaste – Salutări!

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here