În pandemie, testăm învățământul la distanță

923
0
Poză simbol, sursa: schoolchoiceweek.com
Poză simbol, sursa: schoolchoiceweek.com

Pe timp de pandemie, mai multe universități cu renume și platformele de învățare la distanță au făcut acces gratuit la cursurile lor online pentru publicul din întreaga lume. Această situație provoacă diverse domenii să-și schimbe metodele tradiționale de muncă, iar sistemele de învățământ din unele țări precum Republica Moldova au șansa să-și testeze competențele de utilizare a tehnologiilor.

Din 12 martie toate instituțiile de învățământ din țară și-au sistat activitatea și au trecut la regim de învățare la distanță. Pentru a afla cum vor face față acestei provocări autoritățile am contactat Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, șefi de direcții de învățământ din raioane și directori de licee.

Natalia Grîu, sursa foto: http://literaturaromana.md/
Natalia Grîu, sursa foto: http://literaturaromana.md/

Natalia Grîu, secretară de stat în cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, spune pentru GAZETA de Chișinău că, „din anul 2015, ministerul a elaborat și aprobat standardele de competențe digitale ale cadrelor didactice; în conformitate cu acestea, trebuie să se racordeze fiecare profesor. În mod normal, astăzi ar trebui ca 100% din cadrele didactice să aibă competențele necesare pentru a asigura învățarea la distanță. Dar, dacă e să fim obiectivi, o bună parte din profesori nu au aceste competențe, mai ales cei care au o vârstă mai înaintată. Pe de altă parte, avem circa 10 mii de cadre didactice care s-au implicat foarte activ în tot felul de formări pe care ministerul le-a organizat în colaborare cu diferiți parteneri. Aceștia au un nivel de cunoștințe digitale foarte bun.

Totodată, avem platforme educaționale online, de exemplu, pentru studierea limbilor străine, cu peste 7 mii de oameni care creează conținut. În conformitate cu standardele de competențe digitale, profesorul trebuie să treacă de la nivelul de utilizator la cel de creator de content, adică să poată crea diverse documente, prezentări, filmulețe sau quiz-uri pentru lucrul cu elevii.”

Poză simbol, sursa: elearningindustry.com
Poză simbol, sursa: elearningindustry.com

Instrucțiuni privind organizarea învățământului la distanță

Competențele digitale obținute în cadrul instruirilor organizate de minister nu sunt suficiente pentru asigurarea învățământului la distanță, acestea ar trebui să implice cunoștințe mult mai avansate. „Din acest motiv, în prezent suntem în procesul de elaborare a unei instrucțiuni privind organizarea învățământului la distanță, care va oferi reglementări foarte clare fără a pune presiune pe cadrul didactic, pentru că noi înțelegem că diferiți profesori au diferite niveluri de literație digitală.

Este foarte important să venim cu recomandări clare și mai multe opțiuni de utilizare a platformelor digitale. Dacă profesorul, de exemplu, nu poate să folosească sistemul CISCO sau google classroom, el cel puțin trebuie să utilizeze poșta electronică, viber sau alte aplicații pentru a asigura o comunicare continuă cu elevii. Documentul va fi gata până la sfârșitul acestei săptămâni”.

În fiecare instituție de învățământ va fi câte o persoană delegată care va putea acorda asistență și mentorat pentru ceilalți colegi. „Este o situație excepțională, dar cred că este și un motiv bun de a învăța împreună într-un ritm accelerat ceea ce nu s-a făcut în ultimii cinci ani. Nu vrem să stresăm profesorii, dar este un prilej să ne solidarizăm și să ajutăm pedagogii care întâmpină dificultăți în utilizarea tehnicii pentru predare la distanță”, explică secretara de stat.

Poză simbol, sursa: edtechteam.com
Poză simbol, sursa: edtechteam.com

De unde echipament, cum și cât costă învățământul la distanță?

Conform informațiilor oficiale, toate instituțiile de învățământ sunt dotate cu calculatoare. În cazul în care profesorii nu au internet sau echipament necesar acasă, școala trebuie să-i creeze spațiu în care el poate să vină și să acceadă la aceste resurse. În prezent, ministerul monitorizează și verifică dacă instituțiile de învățământ din republică sunt asigurate, fiecare în parte, cu calculatoare.

Cât privește platformele de învățare la distanță propuse de minister, toate sunt gratuite și nu vor fi necesare cheltuieli suplimentare. „Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a dezvoltat un parteneriat cu televiziunea națională și vom difuza lecții pentru elevii din clasele a IX-a și a XII-a care merg anul acesta la examene. Deja au început filmările lecțiilor de matematică și limba română, vom face lecții de pregătire de bacalaureat, așa ca fiecare copil să aibă suportul necesar pentru pregătirea de examen. Acest lucru va permite să oferim acces copiilor care nu dispun de echipament necesar pentru lecții la distanță”, asigură Natalia Grîu.

Profesorii vor primi salarii sau e vacanță pentru toți?

„Profesorii vor fi remunerați, dar sarcina lor este să asigure procesul educațional. Ei pot sta acasă și preda, important este să țină legătura cu copilul. Dar trebuie de avut în vedere că procesul de învățare trebuie să conțină și predarea materiei de studiu, și nu doar de a da indicații elevilor de la ce pagină să învețe. După ce se va încheia această situație excepțională, profesorii vor fi monitorizați pentru a vedea unde au ajuns cu temele.

Atunci vor fi luate decizii dacă va fi nevoie de recuperări sau de anulări de vacanțe. Totul depinde dacă va fi responsabilitate și vom înțelege că în această perioadă se lucrează. Nu în ultimul rând, un rol foarte important îl au părinții, mai ales la clasele primare, aceștia trebuie să participe foarte activ și au un rol foarte important în procesul de învățare”, adaugă secretara de stat, Natalia Grîu.

Harta raioanelor din Republica Moldova, sursa: wikipedia.org
Harta raioanelor din Republica Moldova, sursa: wikipedia.org

Ce spun șefii de direcții și directorii instituțiilor de învățământ?

Directorul Liceului Teoretic „Mircea Eliade” din mun. Chișinău, Grigore Vasilache, spune că liceul este pregătit de mult timp pentru învățământul la distanță, deoarece face parte din platforma studii.md, care, apropo, „merge” atât de la telefon, cât și de la calculator.

„Acum testăm mai multe posibilități ale acestor instrumente, cum ar fi atașarea prezentărilor. Lucrăm cu classroom-ul, merge totul bine. Ca să înțelegeți, dacă tema este plasată pe studii.md, elevul poate să o acceseze oricând dorește. Totodată, organizăm și lecții online la care prezența este foarte bună. De exemplu, săptămâna trecută, din 35 de elevi, 27 au fost prezenți la lecția online”, afirmă Grigore Vasilache.

Domnia sa spune că a convenit cu profesorii că pot organiza lecțiile din locurile de unde le este convenabil lor, unii vin la școală să-și pregătească materiale, alții fac acest lucru de acasă. „Profesorii noștri sunt foarte responsabili. Liceul nu plătește nimic, platformele sunt gratuite. Cât privește notările și evaluările, copiii trebuie să înțeleagă că aceste cunoștințe sunt pentru ei, și nu neapărat pentru note. Este important să nu rămânem în urmă cu materialul, iar atunci când vom reveni la ore să avem cât mai puțin de recuperat”, relevă Vasilache.

În raioane situația este diferită de cea din capitală. Raisa Burduja, șefa Direcției Generale Educație din Ștefan-Vodă, confirmă că pregătirile sunt în toi: „Noi în raion încă nu am început învățământul la distanță. Acum, profesorii doar au dat copiilor temele pentru acasă. Suntem în proces de pregătire a informației pentru minister – numărul de calculatoare, conexiunea la internet etc. În linii generale, profesorii sunt pregătiți de lecțiile online, dar nu 100%. Deocamdată, nu pot da multe detalii, pentru că suntem în așteptarea documentului cu instrucțiuni de la minister”.

Și Mihail Curciuc, șeful Direcției învățământ Sângerei, ne asigură că sunt parțial pregătiți de lecțiile la distanță. „În centrul raional este bine, dar există localități rurale în care nu există conexiune bună la internet, motiv din care lecțiile la distanță cu acești elevi sunt dificile. În prezent, profesorii discută cu copiii la telefon. În unele licee și școli profesorii au creat grupuri pe rețelele de socializare, unde le sunt date indicații elevilor pe fiecare disciplină în parte. Alte instituții discută prin viber, recomandă lecții pe youtube. Cel mai dificil e să se lucreze cu copiii din familiile social vulnerabile, puțini din ei au telefoane și calculatoare, căutăm soluții”, conchide Mihail Curciuc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here