Zilnic, din varii motive, cetățenii se confruntă cu diverse probleme comune în localitățile unde locuiesc. Acapararea terenurilor pentru construcții ilegale, gunoiștile neautorizate, plățile pentru serviciile comunale calculate după formule neclare, deservirea blocului locativ, plata pentru agentul termic de care nu se folosesc locuitorii plecați temporar. Pentru a fi soluționate toate aceste probleme este nevoie de o comunicare eficientă dintre autoritățile publice locale (APL) și cetățeni, însă la acest compartiment avem încă destul de mult de lucru.
Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.
SUSȚINEPe de o parte, cetățenii întâmpină dificultăți atunci când au de rezolvat probleme comune din localitate, pentru că nu cunosc care este logica de comunicare cu APL. Pe de altă parte, efortul instituțiilor de stat nu este suficient pentru a duce un dialog satisfăcător cu cetățenii, aceștia întâmpinând dificultăți de ordin birocratic, dar și din cauza factorului uman.
Conform unui studiu privind indexul coeziunii sociale din Republica Moldova, realizat în 2019 de Fundația EST-EUROPEANĂ și Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, nivelul de participare a cetățenilor la activități de interes public echivalează cu zero, iar implicarea în acțiuni de presiune publice (greve, lansări de petiții etc.), este de 0,17 puncte din maximum 1,0 puncte posibile.
De ce este importantă participarea cetățenilor la viața cetății? Ce trebuie să cunoască cetățenii și unde să se adreseze atunci când au de soluționat o problemă din comunitate? Ce fac autoritățile publice pentru asigurarea comunicării cu cetățenii și creșterea nivelului de transparență? Ce alternative au cetățenii atunci când au nevoie să soluționeze o problemă din oraș sau de la curtea blocului?
Pentru a afla răspunsul la aceste întrebări am discutat cu juristul urban din cadrul Biroului de Organizare Comunitară, Anatolie Albin, și cu șeful interimar al Direcției Relații publice din cadrul Primăriei mun. Chișinău, Vasile Chirilescu.
Juristul urban, în ajutorul cetățenilor
Juristul urban Anatolie Albin afirmă că, într-un stat democratic, participarea cetățenilor la luarea deciziilor este un proces important pentru a crește gradul de transparență, pentru a scădea nivelul corupției, pentru consolidarea cetățenilor în jurul unor probleme de ordin comun și pentru responsabilizarea reprezentanților autorităților publice locale ca acestea să lucreze în interesul cetățenilor.
Cheia este conștientizarea necesității comunicării dintre acești actori. De exemplu, atunci când APL planifică să implementeze un proiect, acestea trebuie să facă o cercetare și să prevadă o serie de discuții cu localnicii pentru a le afla părerile. Aceste detalii se regăsesc în Legea cu privire la transparența procesului decizional și în Codul administrativ.
Unii cetățeni nu cred că pot deveni parte din procesul decizional, alții, dacă se implică, o fac spontan într-un anumit subiect și nu este cunoscută finalitatea acțiunii lor pentru că nu-și setează scopuri de lungă durată. Numărul cetățenilor care încearcă să soluționeze o problemă și să o ducă până la capăt este destul de scăzut, și asta vine din lipsa unor planuri strategice cu privire la dezvoltarea propriei cetăți. Exodul din țară și dispoziția de a pleca în străinătate diminuează interesul de a mai participa în viitor la viața publică.
Dificultățile în comunicarea dintre cetățeni și APL apar din câteva motive. Pe de o parte, autoritățile nu răspund de fiecare dată calitativ, iar pe de altă parte, interesul cetățenilor este destul de haotic și spontan. Există foarte puține comunități unde se monitorizează continuu problemele de interes comun; de obicei, oamenii apelează la autorități atunci când problema lor este de neamânat.
Unele instituții și funcționari încearcă să îmbunătățească comunicarea cu cetățenii, prin organizarea unor discuții publice, a unor sondaje, și le cer implicarea. Dar sigur că există mult mai multe cazuri în care se evită la maxim să se discute, respectiv se exclude orice formă de transparență, funcționarii considerând că comunicarea le îngreunează munca.
Ce fac autoritățile publice pentru asigurarea comunicării cu cetățenii și creșterea nivelului de transparență?
Primăria municipiului Chișinău este interesată să dezvolte o comunicare continuă și eficientă cu cetățenii. În acest sens se lucrează la implementarea unui proiect amplu pentru îmbunătățirea comunicării cu cetățenii.
Urmează să fie lansat un ghișeu electronic, iar în prezent se testează o platformă online care va permite cetățenilor să comunice direct cu autoritățile, iar viteza de prelucrare a notificărilor sau solicitărilor parvenite va fi de circa 3-5 zile lucrătoare. În acest scop, vor fi desfășurate și campanii de informare despre lansarea și principiile de funcționare a platformei electronice ce urmează să fie inaugurată.
Șeful interimar al Direcției Relații publice din cadrul Primăriei mun. Chișinău, Vasile Chirilescu, asigură că autoritățile municipale depun efortul maxim pentru a se apropia de cetățeni și de a spori nivelul de încredere. Totodată, autoritățile sunt deschise spre colaborarea și implementarea unor proiecte împreună cu societatea civilă, în folosul oamenilor.
Ce alternative au cetățenii atunci când au nevoie să soluționeze o problemă din oraș sau de la curtea blocului?
Dacă cetățenii întâmpină dificultăți în comunicarea cu APL, pot apela după ajutor la Biroul de Organizare Comunitară, creat de Asociația Obștească ”Comunități Active pentru Democrație Participativă”. Aici cetățenii pot beneficia de consultații gratuite de la experți specializați în domeniul juridic, urban, cât și în cel de organizare comunitară.
„Interesul nostru, spune juristul Anatolie Albin, este de a promova spiritul de lider în comunitate, prin care cetățenii pot să învețe cum să-și realizeze dreptul de a participa la viața cetății. În cadrul consultațiilor noastre gratuite, cetățenii sunt ghidați de către experți, aceștia oferindu-le instrumente legale și arătându-le în mod practic cum să soluționeze probleme prin dialogul cu autoritățile.”
Un lucru important este că cetățenii sunt implicați nemijlocit în întregul proces de comunicare birocratică, în plus, aceștia știu să folosească instrumente utile pe care le pot transmite mai departe în comunitate.
„Avem mai multe cazuri de succes care arată că, în urma consultațiilor juridice gratuite ale cetățenilor pe probleme legate de oraș, s-au obținut rezultate vizibile. Un exemplu recent este repararea unei platforme de gunoi dintr-un cartier din Chișinău. Rezultat obținut tocmai peste un an după depunerea unei petiții către autoritățile publice locale.
Această corespondență uneori durează destul de mult timp, în schimb crește numărul cetățenilor care se vor descurca de unii singuri în viitor, atunci când își vor propune să mai comunice cu instituțiile de stat”, conchide Anatolie Albin.
În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.
SUSȚINE