Bacalaureatul la liceul „refugiat” de la Grigoriopol. Inițiative ale părinților pentru evaluatorii de Bac

1216
0
Absolvente ale Liceului Teoretic „Mircea Eliade”

Sunt tineri excepționali, care au luat zece pe linie la probele de Bacalaureat 2021. Astfel, în Republica Moldova sunt 16 „zeciști”, cu cinci mai mult față de 2019. Trei dintre aceștia au studiat la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Chișinău. Totodată, nu toți elevii din Republica Moldova se bucură de condiții normale de studii. Colegii lor din Grigoriopol sunt nevoiți să facă zilnic naveta – 52 de kilometri – până la liceul din Doroțcaia, r. Dubăsari.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Dan Negru este unul dintre elevii care au media zece la Bacalaureat. Tânărul a studiat la profil real. A susținut examene la matematică, informatică și limba română. A fost scutit de proba la limba engleză deoarece are certificatul Cambridge.

Chiar dacă a fost un an cu învățământul online, Dan Negru susține că „profesorii au reușit să-și facă bine treaba, iar examenele au fost destul de ușoare”. Însă „pentru a lua zece pe linie e nevoie de multă muncă în toți anii de liceu”, zice Dan care se pregătește să plece la studii în Olanda pentru că „acolo există mai multe oportunități”.

Dana Țopa

Altă tânără cu zece pe linie este Dana Țopa, absolventă a Liceului Teoretic „Mircea Eliade”. Dana crede că studiile de la distanță nu i-au împiedicat pe elevi să se pregătească de Bacalaureat și să obțină note mari. Cele mai mari emoții Dana le-a avut la examenul de limba română deoarece evaluarea este oarecum subiectivă. Dana Țopa vrea să-și continue studiile la o facultate de medicină din România sau Republica Moldova, în funcție de unde va fi admisă cu finanțare din bugetul de stat.

Elevii aleg să studieze peste hotare

Laura Gherman

Și Laura Gherman a obținut zece pe linie. „Temele au fost destul de ușoare. La istorie am scris despre Alexandru Ioan Cuza, planul Marshall și Ștefan cel Mare. La română am scris despre iubire. Subiectele erau potrivite”, își amintește Laura. Absolventa a fost eliberată de la examenul pentru limba engleză deoarece deține certificatul TOEFL. Laura Gherman va studia la o facultate de business și administrare în Belgia.

Mulți elevi aleg să studieze peste hotarele Republicii Moldova. „Elevii merg la studii în Franța, Olanda, Austria, Elveția și România. În R. Moldova, cu părere de rău, nu rămâne nimeni”, menționează Zinaida Vârlan, director adjunct pentru educație la Liceul de Creativitate și Inventică „Prometeu-Protalent”. Absolvenți ai Liceului „Prometeu-Protalent” au luat note de zece la limba română, alții la chimie și fizică.

Exercițiu pentru evaluatorii la limba și literatura română de la Bacalaureat

În același timp, pe facebook.com a început o polemică pe marginea evaluării examenelor de Bacalaureat. Viorica Oleinic, mamă a unui absolvent, propune Ministerului Educației un experiment. „Vreau ca Ministerul Educației să realizeze măcar o dată acest experiment: profesorii de română să scrie lucrarea de Bacalaureat, apoi să se confrunte cu evaluatorii. Vreau să fiu cea care scrie, apoi și cea care evaluează. Problema nu e în test, problema e în verificarea tendențioasă. Problema nu e a elevilor slabi, e a celor buni, cărora li se dă peste… pix”, scrie Viorica Oleinic.

La postarea Vioricăi Oleinic a comentat Tatiana Potâng, fostă viceministră a Educației. „Regret foarte mult că în procesul de evaluare sunt taxați copiii care gândesc în afara algoritmului, copiii creativi, care ies din tipare, or tocmai asta ar trebui să formeze lecțiile de literatură!”, comentează Potâng.

Testul de Bacalaureat nu este o probă de creativitate. Clar. Și dacă ar fi – cum se va evalua? În plus, cred că mulți elevi nu s-ar descurca. Dar dacă abordăm testul ca pe o probă standardizată, să se verifice echilibrat răspunsul pentru fiecare item. Trebuie să ne înțelegem, să convenim odată și odată – cum îi învățăm pe elevi să scrie și cum verificăm? Nu a fost niciodată nici măcar o formare pentru cum se formulează răspunsul la niște itemi de bac. Și cred că mulți dintre profesori îi învață pe elevi să urmeze o structură, dar să omită clișeele. Atunci, dacă îi învățăm să scrie neclișeizat, de ce sunt verificați clișeizat și inechitabil?”, se întreabă retoric Viorica Oleinic.

Examenele s-au desfășurat în Centrele de Bacalaureat. Toate centrele specializate au fost dotate cu camere video ca să prevină, astfel, cazurile de copiere la examene.

Elevii care fac naveta la Doroțcaia

GAZETA de Chișinău a discutat cu Eleonora Cercavschi, director la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din orașul Grigoriopol, care are sediul în satul Doroțcaia, r-l Dubăsari. Din anul 2002, zilnic, toți elevii se deplasează spre școală cu autobuzul. Școlarii parcurg 52 de kilometri în fiecare zi, tur-retur.

Cei 15 absolvenți au susținut examenele de Bacalaureat în satul Pârâta, r-l Dubăsari.

Ne bucurăm că nu avem note negative. Avem note de la zece până la cinci. Media nu ne bucură. Am avut medii și mai mari. În linii generale, este bine. În ultimii doi ani am studiat în situații destul de critice. Copiii sunt chinuiți pentru că vin la școală de la zeci de kilometri. Învață după-amiază”, se plânge Eleonora Cercavschi.

Situația a influențat rezultatele examenelor de Bacalaureat?, o întreb pe Eleonora Cercavschi. „Fără doar și poate că influențează pentru că elevii revin acasă de la școală după 52 de kilometri parcurși. Ajung acasă la ora 20:00. Ei în ziua ceea mai sunt în stare să se pregătească de lecții?! Nu sunt în stare. Dimineața se trezesc și se pregătesc pentru lecții. Ajung obosiți la școală. Creierul lor nu se odihnește. Și condițiile de studii nu-s acelea care trebuie: suntem două școli într-o clădire. Doroțcaia învață dimineața, iar Grigoriopol – după-amiază. Ne deranjăm unii pe alții. Sunt lucruri care trebuie rezolvate, dar nimeni nu dorește să le rezolve”, declară Eleonora Cercavschi, director la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt”.

Absolvenții își vor continua studiile în România și R. Moldova. „Avem copii foarte buni, care merită să rămână în R. Moldova, dar, dacă nu se vor schimba lucrurile – vor rămâne doar bătrânii. Poate nici bătrânii. Și ăștia vor pleca”, consideră Eleonora Cercavschi.

În total, 87,52% dintre absolvenții de licee din R. Moldova au promovat în acest an examenul național de Bacalaureat, conform datelor făcute publice de Ministerul Educației. 16 dintre cei 11.727 de absolvenți care au promovat Bacalaureatul au luat zece pe linie, față de 11, cât au fost în anul 2019. Numărul candidaților cu nota medie mai mare sau egală cu opt este de 3.026, în comparație cu 2.371 în 2019, iar 725 de candidați au nota medie mai mare sau egală cu nouă, față de 535 în 2019.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE