Baștanii ambulanțelor

1461
0
Primele două ambulanțe Ford Transit, din cele 168, asamblate în orașul Adana, Turcia, au fost transportate la Chișinău
Primele două ambulanțe Ford Transit, din cele 168, asamblate în orașul Adana, Turcia, au fost transportate la Chișinău

Contractul PDM-AKP și detaliile unei afaceri oneroase cu bani europeni

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Cetățenii R. Moldova vor avea de restituit un împrumut de 12 milioane de euro de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (CEB)​ în urma unui contract cu iz politic pentru livrarea de 168 de ambulanțe asamblate în Turcia de companii obscure conectate la partidul AKP al președintelui turc Recep Erdogan. Bugetul licitației a fost majorat după ce a fost introdusă o cantitate exagerată de consumabile, de calitate proastă, în valoare de aproape 2 milioane de lei, cât cheltuiește serviciul moldovenesc de ambulanțe în câteva luni.

Guvernul R. Moldova a semnat, la 12 iulie 2018, un Acord de Împrumut cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (CEB), în valoare de 12 milioane de euro, pentru procurarea unui lot de 168 de ambulanțe pentru Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească (CNAMUP).

În martie 2018, un grup al Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a elaborat caietul de sarcini pentru achiziția celor 168 de autosanitare. După ce au fost elaborate datele tehnice ale mașinilor, Centrul de Achiziții și Procurări Centralizate în Sănătate (CAPCS) s-a ocupat de organizarea licitației.

Numai că, după realizarea caietului de sarcini, directorul CAPCS, Ion Antoci, și directorul CNAMUP, Boris Golovin, ar fi introdus alte date tehnice față de cele aprobate de grupul de lucru al Ministerului Sănătății, conform unui raport al fostului secretar de Stat la Ministerul Sănătății, Boris Gîlca.

Cele două instituții, precizează Gîlca, au solicitat ambulanțe cu motor Diesel și tracțiune (tracțiune integrală), 4×4. Acest fapt a dus la creșterea bugetului pentru licitație.

Într-un final, după modificările introduse de Antoci și Golovin, s-a stabilit că CNAMUP are nevoie de 43 de ambulanțe B 1 4×4; 90 de ambulanțe B2 4×2; 5 ambulanțe C1 4×4 și 30 de ambulanțe C2 4×2.  Mai mult, caietul de sarcini prevedea o cantitate exagerată de consumabile și echipament medical minor.

La rândul său, directorul CNAMUP, Boris Golovin, ne-a declarat că achiziția celor 168 de ambulanțe ar fi doar competența CAPCS și că instituția pe care o administrează nu ar avea nimic în comun cu această licitație. „Tot ce ține de procurări, [adresați-vă] la ei. Noi primim deja marfa”.

Directorul CNAMUP a refuzat să vorbească despre observațiile fostului secretar de stat Gîlca pentru că l-am fi contactat „la telefonul său personal”. El ne-a invitat să îi trimitem o scrisoare oficială și el ne va răspunde, „dacă va găsi de cuviință”.

Din nouă companii, și-au depus oferta doar două turcești

Licitația pentru procurarea ambulanțelor a fost organizată de CAPCS. Anunțul a fost publicat în Jurnalul Oficial al UE pentru licitații. Ca rezultat, și-au manifestat interesul opt companii din R. Moldova, Germania, Polonia, Turcia, Ucraina.

În pofida numărului important de firme interesate, și-au trimis ofertele până la data-limită – 24 septembrie 2018 – doar Das Ozel Saglik Ambulans și EMS Mobil Sistemler, ambele din Turcia. CAPCS a respins oferta celei din urmă din cauză că a fost trimisă peste termenul-limită stabilit, 24 septembrie 2018, ora 14:00.

Conform bazei internaționale de date Orbis, compania EMS Mobil Sistemler se bucură de rezultate financiare și un număr de angajați net superior Das Ambulans. Reprezentații EMS Mobil Sistemler ne-au declarat că, la acel moment, responsabilii pentru licitație în R. Moldova au suspectat o „tentativă de fraudare”.

„Zvonul a fost atunci că licitația din R. Moldova a fost trucată. Cel puțin, așa s-a vorbit la noi în firmă, nu știu mai multe detalii. Și pe noi ne-a surprins decizia din R. Moldova”, ne-a spus telefonic un reprezentant al companiei.

Cu toate acestea, contractul a fost câștigat de compania Das Ambulans împreună cu Gizerler, agent de vânzări Ford în Adana, un oraș la hotarul Turciei cu Siria.

Mașinile trebuie livrate în decursul anului curent, sunt aduse câte două unități, ceea ce denotă capacitatea redusă a Das Ambulans de a face față unei asemenea licitații.

Microbuze de marfă, transformate în ambulanțe

Aceste 168 de ambulanțe sunt al doilea lot de autosanitare achiziționate de la Das Ambulans. Primul lot au fost cele 36 de Mercedesuri luate în campania electorală pentru alegerile parlamentare din februarie 2019.

Prezentate cu mare pompă în fața Guvernului în noiembrie 2018, Mercedesurile asamblate de Das Ambulans au multe probleme tehnice, în special la sistemul de electricitate, probleme semnalate în mai multe rânduri producătorului.

Reprezentantul Das Ambulans în Moldova, Victor Maxim, a recunoscut problemele tehnice, doar că „toate au fost înlăturate”. „Au venit chiar reprezentanți din Turcia, nu o singură dată, ci de vreo trei–patru ori.”

Chiar și în asemenea condiții, la 16 aprilie 2019, Das Ambulans a semnat contractul cu CAPCS și CNAMUP pentru livrarea celor 168 de mașini Ford. Acționarul majoritar al DAS Ambulans este Ibrahim Dolek. Firma a fost înființată în 2011 și prestează servicii de transport, încărcare, depozitare și, abia la urmă, servicii de ambulanță.

Conexiunile cu partidul președintelui Erdogan

Proprietarul firmei Das Ambulans, Dolek, a candidat în 2015 și 2018 la un fotoliu de deputat în parlamentul turc în provincia Adana din partea AKP-ului, dar nu a fost ales. Pe pagina sa de Facebook, în noiembrie 2018, Dolek se mândrea că societatea sa a început să vândă ambulanțe „pe piața europeană”, în R. Moldova, distribuind o știre Publika TV.

Toată afacerea s-ar fi făcut cu intermedierea consulului onorific al R. Moldova la Bursa, Serkan Yazici. Ca și patronul firmei câștigătoare a licitației pentru livrarea de ambulanțe în Moldova, Yazici este un fervent activist politic al AKP. Pe paginile sale de pe rețelele de socializare, el apare alături de președintele Recep Erdogan. Deci, Dolek și Yazici sunt colegi de partid în AKP.

Pe 5 octombrie 2018, fostul ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene din cabinetul Filip, Tudor Ulianovschi, l-a premiat pe Yazici pentru activitatea sa de dezvoltare a relațiilor turco-moldovenești.

Yazici ne-a declarat că nu știe nimic despre contractul privind livrarea de ambulanțe. „Este prima dată când aud de el [de contract]”, ne-a spus el.

Asamblare „artizanală” la Adana

La două luni de la semnarea contractului cu autoritățile moldovenești, la 27–29 iunie 2019, un grup de experți din R. Moldova a mers la Das Ambulans, în Adana, „unde se auzeau explozii din Siria”, după spusele fostului secretar Gîlca, și au verificat două modele de ambulanță de marca Ford – de tip B și C.

Experții moldoveni au constatat că 74% din echipament era turcesc, iar restul 24% – chinezesc. În plus, experții au mai fost nevoiți să verifice „o mulțime de consumabile și echipamente de îngrijiri curente – catetere, seringi, mănuși, plăpumi, cearșafuri, colectoare de urină, tifon etc.”

Materialele nu trebuia să fie obiectul licitației deoarece sunt procurate centralizat de către CAPCS. Includerea acestor materiale în caietul de sarcini a dus la creșterea artificială a prețului autosanitarelor.

Conform unor acte ale CNAMUP, pentru consumabile, echipamente, inclusiv medicamente, în bugetul acestei instituții pentru 2018 au fost prevăzuți 11.220.000 de lei, iar pentru 2019 – 8.500.000 de lei, la care s-a adăugat un sold rămas din 2018 în valoare de 4.900.000 de lei.

Chinezării la suprapreț

Medicamentele și consumabilele pentru ambulanțele asamblate de Das Ambulans au fost livrate de altă companie turcească – ARI Medical din Istanbul. Aparatele medicale urmau să fie montate în microbuze de mecanicii altei firme Gizerler. Potrivit bazei de date Orbis, ARI Medical este o firmă fondată în 2017, cu doar 20 de angajați, cu activitate import-export.

„O firmă care cumpără și vinde consumabile de foarte proastă calitate. În Moldova, avem consumabile de o mult mai bună calitate”, a spus Boris Gîlca.

Pe de o parte, reprezentantul Das Ambulans în Moldova a recunoscut că „nu prea există o asemenea practică în care să existe atâtea consumabile, dar noi [Das Ambulans] le-am respectat”. Pe de altă parte, Maxim a estimat că această cantitate de consumabile – de circa 2 milioane de lei, cât cheltuiește CNAMUP pentru dotarea ambulanțelor pentru câteva luni – „nu ar fi extraordinar de mare”.

„Din câte știu, CNAMUP a solicitat această cantitate de consumabile pentru ca imediat ce ambulanțele ajung în Moldova, să fie puse în folosință, să nu mai aștepte una–două–trei săptămâni pentru a organiza licitații, pentru a primi consumabile etc.”

Subliniem că Golovin ne-a spus că CNAMUP nu a fost implicată în elaborarea caietului de sarcini.

După vizita în Turcia, fostul secretar de stat a indicat în raport că livrarea și asamblarea de cartel, pe părți – Das Ambulans, Gizerler și ARI Medical – a echipamentului sunt considerate „lucrări neautorizate și necertificate”.

El a solicitat inițierea consultărilor cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru rezilierea contractului cu compania DAS Ambulans / Gizerler din Turcia și organizarea unei noi licitații internaționale transparente pentru procurarea ambulanțelor.

În același timp, el a dispus demararea unei anchete în cazul acestui tender „cu date plauzibile de licitație trucată”.

În pofida problemelor semnalate, ambasadorul turc la Chișinău, Gurol Sokmensuer, a adus în discuție cu oficiali moldoveni de mai multe ori subiectul ambulanțelor.

În plus, Ministerul Sănătății din Moldova a primit o scrisoare oficială de la Ministerul Comerțului din Turcia în care se insista ca autoritățile moldovenești să nu mai ceară anularea contractului cu probleme privind livrarea de ambulanțe.

Autoritățile turce explicau faptul că Das Ambulans ar avea pierderi mari în cazul deciziei de anulare a contractului. Eventualele probleme tehnice ar putea să fie reparate și că nu ar fi nevoie de rezilierea contractului.

Cu toate acestea, la 7 noiembrie 2019, ministra Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Ala Nemerenco, a remis o notă CNA în care a indicat valoarea pierderilor provocate de includerea în caietul de sarcini a specificațiilor mașinilor și a consumabilelor care contravin standardelor de dotare a ambulanțelor – 1.995.784 de lei.

La patru luni, în februarie 2020, CNA a comunicat CIJM că organul de urmărire penală a „constatat lipsa temeiurilor pentru pornirea urmăririi penale și a înaintat Procuraturii Anticorupție un raport prin care a propus neînceperea urmăririi penale”.

Actualul director al CNAMUP, Boris Golovin, a fost reținut la 15 octombrie 2019 pentru că ar fi prejudiciat statul cu 2 milioane de lei în urma altui contract de achiziții a 69 de ambulanțe de producție rusească, Sobol. Drept urmare, la 10 octombrie, același an, el a fost suspendat din funcția de director al CNAMP.

În timpul perioadei de arest, șefului CNAMUP i s-a făcut rău și a solicitat oamenilor legii să fie chemată o ambulanță a unei companii private, și nu una de stat de la instituția pe care o conduce de cinci ani de zile.

Pe 7 decembrie 2019, Golovin a fost reinstalat în fruntea CNAMUP, după ce a atacat în instanță ordinul Ministerului Sănătății privind suspendarea sa.

Investigația a fost realizată în cadrul Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE