13 puncte din instrucțiunile CNSP, și tot atâtea semne de întrebare

1538
0

La 15 iunie, când au fost ridicate restricțiile pentru domeniul HoReCa, unele cafenele, baruri și restaurante și-au reluat activitatea. Alte localuri mai așteaptă să vadă cum va funcționa respectarea instrucțiunilor, există însă deocamdată frica de amenzi. Iar unele localuri nici nu se vor deschide.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Într-o discuție live pe facebook dintre deputatul Dumitru Alaiba și proprietarul unui pub din Chișinău, Vlad Șuleanschi, au fost analizate cele 13 instrucțiuni privind prevenirea infecției COVID-19 în activitatea instituțiilor de alimentație publică.

Antreprenorii din Republica Moldova sunt îngrijorați în privința instrucțiunilor Comisiei naționale extraordinare pentru sănătate publică din Hotărîrea nr. 12 din 25.05.2020. „În alte țări, la fel, există multe reguli, dar sunt explicate foarte clar. Regulile impuse de autoritățile din Republica Moldova lasă loc de interpretare crescând riscul de aplicare a mai multor amenzi față de antreprenori”, spune Vlad Șuleanschi.

Discutăm despre HORECA

Live cu Vlad Șuleanschi / Smokehouse.

Gepostet von Dumitru Alaiba am Dienstag, 23. Juni 2020

Sensul celor 13 instrucțiuni este destul de vag, ele pot fi interpretate în mai multe feluri. Iată care sunt semnele de întrebare care îi neliniștesc pe antreprenorii din domeniul HoReCa:

  1. Cu ce soluții mai exact se recomandă să fie făcută dezinfectarea? Cum să facă acest lucru angajații din domeniu și cum să-l demonstreze în caz că sunt verificați de reprezentanții instituțiilor responsabile?
  2. Angajaților le este măsurată zilnic temperatura, apoi fiecare se semnează pe o listă care este prezentată inspectorilor. Acest punct este cât de cât clar.
  3. Pot fi folosite măști confecționate din pânză sau nu? Nu este clar în ce cazuri este nevoie de viziere și șorțuri, această neclaritate crește riscul de a fi amendați. Nu este specificat dacă se permite utilizarea măștilor de pânză.
  4. De câte procente trebuie să fie alcoolul? Dacă amesteci spirt și apă, ca să-l faci de 20%, e suficient sau nu? Este nevoie de un document care confirmă tăria spirtului?
  5. Aceasta este o regulă respectată de cafenele inclusiv înainte de pandemie. Nu este clară logica.
  6. Notarea comenzii se face la masă. Nu este clară necesitatea ecranului de protecție în locul unde clientul nu interacționează cu angajatul. Astfel, dacă se respectă distanța de 1.5 metri, această regulă devine irelevantă.
  7. Asigurarea spălatului mâinilor era necesară și până la pandemie.
  8. Dacă persoana este problematică, spune că se simte bine, ce se recomandă să faci în asemenea cazuri? De chemat poliția sau salvarea? Ce-i de făcut?
  9. Care sunt materialele informative confirmate de autorități ce pot fi folosite în localuri? Unde mai exact trebuie să fie afișată această informație: la intrare, la fiecare masă, la toaletă etc.?
  10. Acest punct are câteva întrebări:
  •  Patru persoane trebuie să stea la o masă la o distanță de 1,5 metri una de alta?
  • Dacă familiile sunt mai mari de patru persoane, ce-i de făcut?
  • Cum poate fi efectuată verificarea dacă acele persoane într-adevăr fac parte din aceeași familie?
  • Dacă este o pereche, un cuplu necăsătorit, cum procedăm în aceste cazuri? Li se permite să stea la aceeași masă?
  • De ce trebuie stabilită distanța dintre mese dacă este deja delimitată distanța dintre persoane?
  1. Acest lucru se făcea și înainte de pandemie. Aici apare întrebarea de mai sus: Ce tip de soluție trebuie folosită pentru dezinfectare?
  2. Ce este, mai exact, considerat spațiu de lucru? Tejgheaua, calculatorul, mausul, mânerele?
  3. Ce instituție exact are expertiza și responsabilitatea de a verifica și aplica amenzi? Acest punct dezleagă mâinile oricărui inspector, care poate verifica și aplica amenzi.

Sectorul HoReCa se consideră că este unul din cele mai afectate din cauza pandemiei. Aproximativ 50-70 de mii de angajați au rămas fără locurile de muncă, iar veniturile angajatorilor au scăzut cu circa 70-80% față de aceeași perioadă a anului trecut. Antreprenorii spun că pur și simplu nu au avut cu ce să plătească salariile.

Mai multe detalii găsiți în înregistrarea live de pe facebook: https://www.facebook.com/watch/live/?v=622651458348187&ref=watch_permalink

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE