Promo-LEX// Parlamentul în cifre: în sesiunea de primăvară transparența decizională parțial neglijată, iar ordinea de zi a ședințelor – modificată semnificativ

77
0

Transparența decizională a avut de suferit și în sesiunea de primăvară 2024. În graba de a vota proiecte de acte normative, deputații au uitat, pe alocuri, de acest aspect important în activitatea lor. Din cele 20 de ședințe plenare în care s-au întrunit deputații, nu a existat nicio ședință în care transparența decizională să nu fie afectată prin nepublicarea actelor aferente proiectelor sau prin faptul că nu a fost respectat termenul pentru prezentarea recomandărilor părților interesate asupra proiectelor. Asociația Promo-LEX a precizat în nenumărate rânduri că documentele aferente proiectelor de acte normative trebuie publicate cu suficient timp înainte de ședințele Parlamentului, pentru a asigura transparența și accesibilitatea acestora.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Transparența decizională – un aspect problematic în sesiunea de primăvară

În sesiunea de primăvară, per total, gradul de transparență a fost afectată  în proporție de 58%, cu valori între 31% și chiar 100%. Dintre cele 20 de ședințe, în cazul a 13 întruniri gradul de respectare a transparenței decizionale a fost afectat mai mult de 50%. Comparativ cu sesiunea parlamentară de toamnă, gradul de afectare a transparenței decizionale a avut o medie de 49%, cu valori variind între 18% și 100%.

Pe parcursul sesiunii parlamentare de primăvară au existat ședințe în care gradul de afectare a transparenței decizionale a înregistrat valori mari, precum:

  • ședința din 28 martie – transparența decizională a fost afectată în proporție de 81%;
  • ședința din 21 martie – transparența decizională a fost afectată în proporție de 65%;
  • ședința din 16 mai – transparența decizională a fost afectată în proporție de 60%;
  • ședința din 6 iunie – transparența decizională a fost afectată în proporție de 100%;
  • ședința din 11 iulie – transparența decizională a fost afectată în proporție de 74%.

Principalele probleme identificate, în cadrul monitorizării ședințelor plenare, au vizat nepublicarea actelor aferente în cazul a 128 de proiecte. Vorbim aici despre rapoartele comisiilor, avizele autorităților, avizul Direcției Juridice sau al Guvernului, etc. La fel, o altă problemă semnalată se referă la faptul că deseori nu a fost respectat termenul legal pentru prezentarea recomandărilor părților interesate, în cazul a 84 de proiecte supuse votului, în sesiunea care recent s-a încheiat.

Ordinea de zi a ședințelor plenare cu modificări pe bandă rulantă

În sesiunea de primăvară 2024, tendința de modificare a ordinii de zi a fost destul de pronunțată. La opt din cele 20 de ședințe, rulajul modificărilor a depășit 100%, cea mai critică valoare fiind înregistrată la ședința din 15 februarie, cu un rulaj de 766%. Promo-LEX precizează că această fluctuație majoră indică instabilitate și neclaritate în planificarea ordinii de zi, afectând eficiența procesului legislativ. Aceasta chiar dacă Parlamentul a aprobat un program legislativ pentru anul 2024, care ar fi trebuit să asigure o mai mare stabilitate și previzibilitate în agenda parlamentară.

Modificări esențiale la ordinea de zi au fost la următoarele ședințe:

  • 15 februarie – modificări în proporție de 766%;
  • 14 martie – modificări în proporție de 271%
  • 25 aprilie – modificări în proporție de 275%;
  • 30 mai – modificări în proporție de 200%;
  • 4 iulie – modificări în proporție de 240%;
  • 11 iulie – modificări în proporție de 180%;
  • 18 iulie – modificări în proporție de 300%;
  • 25 iulie – modificări în proporție de 161%.

Asociația Promo-LEX a evidențiat, în repetate rânduri, faptul că un rulaj atât de mare al proiectelor pe ordinea de zi afectează atât transparența decizională, cât și nivelul de înțelegere a proiectelor examinate și votate. În final, Promo-LEX reiterează că Parlamentul trebuie să depună eforturi pentru ca transparența decizională să fie respectată pentru a asigura un proces legislativ mai eficient.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE