Ultima ședință plenară a Parlamentului din acest an și, implicit din sesiunea de toamnă, s-a remarcat prin faptul că ordinea de zi a ședinței plenare a fost modificată în proporție de aproape 92%, raportat la numărul subiectelor incluse inițial în ordinea de zi pentru această ședință. În opinia Asociației Promo-LEX, aceasta influențează nefavorabil transparența și previzibilitatea procesului legislativ.
Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.
SUSȚINELa fel, în cadrul acestei ședințe, pe ordinea de zi s-a regăsit un proiect de lege al opoziției, autorii fiind deputații BCS, a cărui examinare în a doua lectură a fost amânată din cauza lipsei unui aviz pozitiv din partea Guvernului. Asta în condițiile în care proiectul de lege a fost înregistrat și votat în prima lectură în sesiunea de primăvară a anului 2022. În context, Asociația Promo-LEX precizează că, în procesul de examinare a actelor aferente, s-a constatat că lipsește raportul Comisiei parlamentare de profil pentru lectura a doua, fiind descurajată, în acest mod, inițiativa legislativă a opoziției parlamentare.
La ședința din 26 decembrie, Parlamentul a continuat practica de a vota în consens unele proiecte. Cel puțin trei proiecte din domeniul culturii, economiei și protecției sociale au fost votate de către deputații majorității parlamentare și cei ai opoziției. În total, la ședință, au fost votate 18 de proiecte de acte normative, dintre care 14 proiecte de legi și patru proiecte de hotărâri.
Transparența decizională a fost afectată în cazul a șase proiecte votate, ceea ce reprezintă 33% din numărul total de proiecte supuse votului. Transparența decizională a fost afectată prin:
- Nepublicarea în cazul a patru proiecte de lege a actelor aferente proiectelor. Nu au fost solicitate/ acordate /publicate : avizul Direcției General Juridice (1); avizul Guvernului (1); expertiza anticorupție (1); analiza impactului de reglementare (3); analiza ex-ante (1); avizul CALM.
- Nerespectarea termenului (cel puțin 10 zile lucrătoare) prevăzut pentru prezentarea recomandărilor părților interesate în cazul a trei proiecte de lege de pe ordinea de zi.
La fel, în cazul a șase proiecte de lege a fost restricționat dreptul deputaților și al comisiilor permanente de a depune amendamente în termen de 30 de zile după primirea proiectului, conform art. 59 alin (1) din Regulamentul Parlamentului.
Menționăm că, în sesiunea de toamnă, Parlamentul s-a întrunit în 10 ședințe. Potrivit Regulamentului Parlamentului, sesiunea de toamnă începe în luna septembrie și nu poate depăși sfârșitul lunii decembrie. În total, în anul 2024, Parlamentul a organizat 30 de ședințe plenare.
În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.
SUSȚINE