La sfârșitul ultimei ședințe a CMC, din 29 decembrie 2022, 33 de consilieri municipali au votat pentru majorarea indemnizațiilor de la 3.300 de lei pentru o ședință la 4.000 de lei. Astfel, consilierii locali au votat modificări la Decizia CMC 8/32 din 19 iunie 2020, pe care Curtea de Conturi a Republicii Moldova a calificat-o drept una ilegală. În luna decembrie 2022 pentru 13 zile de ședință aleșii locali au ridicat fiecare câte 42.900 de lei.
Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.
SUSȚINEMenționăm că Oficiul teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat nu a identificat abateri de la cadrul legal la aprobarea deciziei respective. Drept urmare, acesta nu a exercitat controlul asupra legalității deciziilor CMC.
Într-o postare pe pagina sa de socializare fostul consilier municipal, politologul Ilian Cașu, scrie că: „Pe finalul ultimei ședințe a Consiliului Municipal Chișinău (CMC) din 29.12.2022, 33 de consilieri municipali au votat majorarea propriilor indemnizații: de la 3.300.00 lei la 4.000.00 lei pentru doar O ZI de ședință. Au făcut-o șmecherește în speranța că hoția le va trece neobservată. Într-o înțelegere bine regizată, un consilier face trimitere la Hotărârea de Guvern (HG) 670 privitor la cuantumul salariului minim. Nu numește și suma de 4.000.00 de lei. Însă șmecherii din CMC i-au doar suma din HG, nu și numărul de ore de muncă pentru a se califica legal sumei în cauză. Adică, consilierii se pot prezenta 15 minute la ședințele CMC, dar pot ridica suma integrală pentru o zi de ședință – 4.000.00 de lei. Asta au făcut-o din 19.06.2020 până în prezent, fapt pentru care Curtea de Conturi a Republicii Moldova a apreciat această practică drept ILEGALĂ”, anunță Ilian Cașu.
Consilierii locali avertizați de angajații primăriei că votează o ilegalitate
În aceeași postare, Cașu mai scrie că „ în procesul de vot consilierii au fost avertizați de reprezentanții Primăriei că votează o ilegalitate, dar oricum au votat. Iar printre cei 33 de consilieri, alături de cei din PSRM, Platforma DA, și cei independenți, sunt și doi consilieri din PAS. Vedem dacă li se retrage susținerea politică sau nu. Pentru votarea de ilegalități.”
Fostul consilier se întreabă: „De ce nu se implică procurorii să ne apere de șmecheri?”
Informația din postarea lui Ilian Cașu este confirmată printr-un material video de la ședința CMC din 29 decembrie 2022.
În minutul 2.41.30 șefa-adjunctă a Direcției management financiar, Ana Slivca, se adresează consilierilor municipali prezenți în sală:„ Cu privire la operarea unor modificări în Decizia CMC 8/32 din 19 iunie 2020. Având în vedere Hotărârea Curții de Conturi nr. 53…”
Funcționarei nu i s-a mai permis să vorbească. Aceasta a fost întreruptă de către președinta ședinței CMC, Aliona Mandatîi: „ Dacă nu-s propuneri, noi toți știm ce conține și proiectul se pune la vot”, anunță Mandatîi.
Astfel au votat pentru modificarea Deciziei CMC 8/31 din 19 iunie 2020 următoarele fracțiuni din CMC: 14 din Fracțiunea PSRM, 7 din Fracțiunea ACUM Platorma DA, 2 de la Fracțiunea PAS, 1 – Partidul Politic „Șor” , Corneliu Pântea de la Partidul Politic „Partidul Unității Naționale” și următorii consilieri municipali: Victor Mândru, dnul Filimon, Aliona Mandatîi, Eugenia Ceban, Ludmila Polodiuc, Grigore Bejenaru, Oleg Șerepitco, Alexandr Agheni.
Un consilier din sală anunță că, „ începând cu 1 ianuarie 2023 cuantumul indemnizației pentru fiecare zi de ședință va constitui valoarea salariului minim pe țară, stabilit conform GH nr. 670”.
În cadrul aceleiași ședințe, șefa-adjunctă a Direcției management financiar, Ana Slivca, și secretarul CMC, Adrian Talmaci, au intervenit făcând referire la Legea privind statutul alesului local și remunerarea acestuia, accentuând că „cuantumul salariului minim se referă atunci la 40 de ore de muncă pe săptămână, adică este completă.” Funcționarii au încercat să le spună aleșilor locali că majorarea respectivă este ilegală, dar nimeni nu i-a ascultat.
Conform art. 20, alin. (2) din Legea nr.436 din 28 decembrie 2006, privind administrația publică locală, în cazul în care secretarul consiliului consideră că decizia consiliului este ilegală, el este în drept să nu o contrasemneze și să solicite consiliului reexaminarea acestei decizii. La fel, potrivit acealuiași articol, alin. (4), în cazul în care consideră că decizia cosiliului local este ilegală, primarul sesizează Oficiul teritorial al Cancelariei de Stat și/ sau instanța de judecată.
Curtea de Conturi atestă Decizia CMC drept ilegală
Într-un raport al Curții de Conturi a Republicii Moldova, numit „ Raportul auditului conformității asupra procesului bugetar și gestionării patrimoniului public în anii 2018-2020 la unitatea administrativ-teritorială mun. Chișinău”, anexa la Hotărârea Curții de Conturi nr. 53 din 19 septembrie 2022, este scris la punctul 4.2.12:
„Auditul atestă aprobarea unor Decizii ale CMC care nu corespund cadrului legal existent, nu pot fi aplicate și nici nu au fost notificate de Oficiul teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat. Astfel, în anul 2020, CMC a decis stabilirea pentru aleșii locali a indemnizației de participare la ședințele ordinare/extraordinare în cuantum de două salarii minime pentru fiecare zi de ședință, fapt ce contravine prevederilor art.2 alin.(5) din Legea nr.1432-XIV din 28.12.2000 precum că indemnizațiile se stabilesc în mărime neraportată la salariul minim. Nici Oficiul teritorial Chișinău al Cancelariei de Stat nu a identificat abateri de la cadrul legal la aprobarea deciziei respective, urmare a cărui fapt acesta nu a exercitat conform controlul asupra legalității deciziilor CMC. Totodată, nu este clar conform cărui salariu minim urmează a fi calculată îndemnizația, deoarece cadrul normativ includea „salariul minim pe țară”, al cărui cuantum constituia 1000 lei , și „salariul minim garantat în sectorul real”, al cărui cuantum în anul 2020 a constituit 2775 lei . De menționat că cuantumul indemnizației în cauză, aprobat în anul 2020, nu este plafonat (maximum achitat pentru o lună) și nici nu depinde de timpul efectiv al ședinței, după cum era prevăzut în Decizia CMC nr.1/26 din 14.04.2016 . Direcția management financiar (DMF) a Primăriei mun. Chișinău a efectuat calculul indemnizației în cuantum de 3300 lei/per ședință, sau în mărimea a două valori de referință, stabilită prin art.10 alin.(1) din Legea bugetului de stat pentru anul 2020 . Dacă în perioada anilor 2016 – 2020 (6 luni) indemnizația pentru participare la ședință era calculată în raport cu orele de ședință și nu depășea plafonul stabilit de 6000 lei/lună, începând cu luna iulie 2020 aceasta este achitată în cuantum de 3300 lei/per ședință, indiferent de orele efective, și a variat de la 3300 lei/lună (în luna septembrie) până la 19800 lei/lună (în luna iulie). Ținând cont de salariul minim utilizat în sectorul bugetar – 1000 lei, DMF a majorat neîntemeiat (contrar prevederilor pct.1 din HG nr.550 din 09.07.2014 ), cu 1300 lei, cuantumul indemnizației de participare la ședințe, ceea ce a generat în anul 2020 (iunie-decembrie) cheltuieli neregulamentare în sumă totală de circa 1,40 mil. lei.”
În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.
SUSȚINE