Au înnebunit salcâmii, pe bune?

232
0
*Elena Bontea (a.n. 1933) Portretul scriitorului Arhip Cibotaru Ulei/ pânză, 105x70 cm, 1971 Colecția Arte plastice, nr. de inv.1528, MLNMK

Cine a spus că au înnebunit?

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Poetul Arhip Cibotaru.

Au înnebunit salcâmii!/ De atâta primăvară/ Umblă năuciți prin vânturi/ Cu tot sufletu-n afară… Şi a rămas în inimile noastre, și în plină iarnă îi cântăm versurile.

Iar portretul? Portretul a fost executat de pictoriţa Elena Bontea încă prin anul 1971*. Știm că pictorița mânuiește cu mult talent pata de culoare. Ce paletă cromatică a aplicat Ea pe acel fundal între cer și mare… Marea l-a ademenit mereu pe poet. Îi lucește, strălucește fața de atâta inspirație.

Vi se pare o mască? E aura care-l învăluie, care nu lasă vederii sensibilitatea de care uneori trebuie să te ascunzi, ca să-ți acoperi vulnerabilitatea. În faţa sistemului. Cum altfel să reziști în perioada în care ești redactor-șef la cea mai prestigioasă revistă literară – Nistru!? Pe durata anilor 1971-1988. Chiar dacă geme sensibilitatea poetului: Mă pierd întreg, de bună voie/ Înfășurat ca de zăbrele/ În tot ce ești pe astă lume/ De la țărână pân-la stele.

Apoi silabele parcă ar obosi și Cuvintele noastre au cearcăne. De ce? De nesomn, de chinul gândului, de căutare și de găsire a explicațiilor pentru curajul de a-l publica pe Nicolai Costenco, pe Nicolae Țurcanu, pe ei, cei reveniți din GULAG.

Doar poetul poate să simtă durerea golului din suflet: Locul gol de lângă mine/ Golu-acesta-i și în piept/ Golu-n casă îmi răsună/ Ce mai sper și mai aștept?

Ați parcurs o carieră poetică reușită cu Inscripții pe Turnul Babel, apoi, văzându-l pe Ultimul Noe, ați trișat cu asul din mânecă care era un Șase de dobă.

 Stiloul acesta-ntr-o mână nătângă/ Nu știe să râdă, nu știe să plângă… / Mă tem să mă joc cu el pe hârtie… Da, dar, adunând o întreagă istorie plină de evenimente cu titlul sugestiv Pe timpul lui Teleucă…, oare ce mână sau ce stilou a intervenit în manuscris fără jale, cu bărdița? Păcat. Așa a dictat omul Arhip Cibotaru? Omul din spatele măștii? Sau omul cel omenos, calitate remarcată de mulți? Ce s-a întâmplat? Intimidat de posibilitățile acelui stilou, n-a fost aruncată masca? Scăpat de sub mască rămâne doar moțul pomădat. O mască aplicată perfect! De sus, de pe oasele temporale, până pe marginea de jos a mandibulei. Pe toată partea dreaptă. Semnificația ei ne-o mai poate descifra doar maestra Elena Bontea. A făcut-o pentru un nomenclaturist? Interesant, cum o fi arătând masca pe cealaltă parte, pe stânga, care nu ni se arată?

Gestul căderii din realitate/ îl imitați, știindu-l că există/ Dar într-o zi și arta se prea poate/ Să fie o realitate tristă… Perfectă dreptate: S-au prea-nmulțit de tot echilibriștii.

 

Mihaela PERCIUN, scriitoare, muzeograf,

Muzeul Național de Literatură „Mihail Kogălniceanu”

 

 

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT