Rodica Iuncu ne oferă un volum de excepție, „Niciodată pierdută, feminitatea”

175
0
Scriitoarea și jurnalista Rodica Iuncu

Apariția volumului „Niciodată pierdută, feminitatea” de Rodica Iuncu constituie un eveniment editorial, cultural și chiar antropologic. Autoarea le-a redat, prin această carte, strălucirea unor artiste care au fost regine pe scenă, gloria lor fiind, însă, umbrită de tristețe, boală, suferință, unele din personaje ajungând victime ale indiferenței, uitării din partea publicului, societății, sau având un final tragic. Au transgresat, totuși, timpul, au rămas în memoria colectivă și vor rămâne niște repere ale muzicii, culturii naționale.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

 Forța feminității, pusă în lumină de Rodica Iuncu

Rodica Iuncu descrie destinele artistelor într-o formulă inedită, ingenioasă, analiza profesionistă, muzicologică a creației lor îmbinându-se cu pagini tulburătoare despre viața lor de zi cu zi, materialul documentar fiind prezentat cu rafinament stilistic, cu compasiune față de eroine. Uimește frumusețea notelor lirice, poetice din textele scrise cu competență, îmbogățite cu detalii extrem de sugestive, pe care autoarea le-a descoperit după îndelungi căutări, după cercetarea arhivelor, a diferitor surse, după discuții cu oameni care le-au cunoscut pe eroine. Volumul are șapte protagoniste: Tamara Ceban, Angela Păduraru, Maria Drăgan, Nina Ermurachi, Tamara Chițaniuc, Ana Barbu, Maria Bieșu, fiecare dintre acestea venind, într-o lumină nouă, proaspătă, în fața cititorului.

Maria Șleahtițchi: „Volumul e scris într-un limbaj ales”

Maria Șleahtițchi e dintre primii care au citit cartea abia apărută, ea a declarat pentru „Gazeta de Chișinău”: „La o primă vedere, Rodica Iuncu a scris o carte despre șapte artiste, cântărețe de mare clasă; o carte care reconstituite istoriile lor, cele reale și cele fabulate, poveștile care mai circulă „în pulberea de aur a visurilor lor risipite”, cum afirmă autoarea în scurta sa „Motivație”. Cartea este alcătuită din șapte eseuri, scrise cu inspirație, pe un ton cald, echilibrat, și într-un limbaj ales, cu frază așezată în firea limbii române, așa cum ne-a obișnuit Rodica Iuncu. Cele șapte soliste sunt definite cu expresii memorabile, Rodica Iuncu găsind nota specifică fiecărei artiste. Tamara Ceban „avea aură”; Maria Drăgan era „o Edith Piaf a Moldovei”; Angela Păduraru, „vocea de înger”; Nina Ermurachi, „artista cântecelor de inimă albastră”; Tamara Chițaniuc, „regina romanței basarabene”; Ana Barbu, „cea mai originală și frumoasă femeie de pe scena muzicii populare de la noi din, cel puțin, primul deceniu al acestui secol”; Maria Bieșu, cu „o carieră fulminantă de artistă de talie internațională”. Eseurile, adevărate sinteze biografice, sunt însoțite de portrete fotografice ale protagonistelor și de lucrările a două mari artiste plastice, Maria Saka-Răcilă și Elena Rotaru. Deși autoarea nu scrie eseuri și despre ele, volumul de față le are totuși ca personaje. Altfel, cartea Rodicăi Iuncu „Niciodată pierdută, feminitatea” (Editura Gunivas, 2022) are zece personaje: șapte cântărețe, două tapisere și o scriitoare. Scriitoarea este însăși autoarea, care, gândind cu rafinament concepția cărții, scriind cu empatie și ilustrându-și într-ales eseurile, se prezintă implicit.”

Svetlana Bivol: „Eroinele cărții sunt diferite, dar unite prin aceeași Pasiune pentru Muzică”

Potrivit Svetlanei Bivol, noua carte de Rodica Iuncu este „o prezentare delicată și profundă a destinelor muzicale, și nu numai, ale Marilor Artiste ale Neamului. Fiecare din cele șapte eseuri dedicate interpretelor Tamara Ceban, Angela Păduraru, Maria Drăgan, Nina Ermurachi, Tamara Chițaniuc, Ana Barbu, Maria Bieșu, vin să întregească imaginea îndrăgitelor interprete cu detalii și nuanțe noi, exprimate într-o manieră foarte elegantă, cum poate doar Rodica Iuncu să o facă. Sunt diferite, dar unite prin aceeași Pasiune pentru Muzică, aceste Mari și valoroase cântărețe. Felicitări, Rodica Iuncu!”.

Constantin Cheianu: „Rodica Iuncu le face dreptate unor mari interprete”

Lansarea volumului va avea loc pe 11 noiembrie 2022, la Biblioteca Publică „Onisifor Ghibu” din Chișinău. Moderator al evenimentului va fi Constantin Cheianu pe care l-am rugat să-și împărtășească impresiile după lectura cărții. Astfel, Constantin Cheianu a menționat pentru „Gazeta de Chișinău”: „Prin volumul său „Niciodată pierdută, feminitatea” Rodica Iuncu ne amintește de vremurile când părinții noștri erau tineri și aveau pe buze nume precum Angela Păduraru, Nina Ermurachi, Maria Drăgan. Artiste care au devenit și idolii noștri, ai copiilor, le recunoșteam fără greș vocile la aparatele de radio de perete, lângă care fredonam împreună cu mamele noastre „Luna când a răsări, Pe badea nu l-a găsi, M-a găsi pe mine-n poartă, Cu fața înlăcrimată”. Apoi le sorbeam din priviri, adunați, câte jumătate de mahala, în casele celor ce-și procuraseră primele televizoare alb-negru, fie un Record-12 cu pereții de lemn, fie un mai modern Record-66 din plastic. Ce tristețe este să aflăm astăzi din cartea Rodicăi Iuncu că, prin grija partidului ori a unor colegi invidioși, mai toate artistele acestea au avut sfârșituri sumbre, măcinate de boli incurabile ori de alcool sau eșuate la ospiciu! Volumul este, totuși, unul plin de lumină, autoarea le face în sfârșit dreptate unor interprete de excepție, scriind despre ele așa cum și-ar fi dorit ele însele să se scrie și ajungând între coperțile unei cărți de care nu au mai avut parte în timpul vieții”.

Cu certitudine, vor dori să citească această carte mulți oameni care le-au admirat și iubit pe protagoniste și care știu să aprecieze valoarea autentică.

Coperta volumului „ Niciodată pierdută, feminitatea” de Rodica Iuncu, proaspăt oferit cititorilor
Coperta volumului „ Niciodată pierdută, feminitatea” de Rodica Iuncu, proaspăt oferit cititorilor

Rodica Iuncu s-a născut la 23 februarie 1952 în satul Larga, raionul Cahul, R. Moldova. A studiat la Școala Specială de Muzică „ Eugen Coca” a Conservatorului din Chișinău, astăzi Liceul de Muzică „Ciprian Porumbescu”. În perioada 1970-1975, și-a făcut studiile la  Facultatea de Jurnalism, Universitatea de Stat din Moldova. Rodica Iuncu desfășoară o carieră profesională în continuă ascensiune: redactor la Radio Moldova, șefă a Secției de Arte la săptămânalul „Literatura și Arta”, secretar general de redacție la revista „Sud-Est Cultural” (1991-1995), colaborări permanente cu această revistă, redactor-șef adjunct la săptămânalul „Flux”, colaborări cu diferite reviste literare și de cultură. În ultimii ani, Rodica Iuncu semnează articole în „Gazeta de Chișinău”. A publicat cărţile „Spectacolul scenei și al vieții”, în 2007, şi „Păstorul solitar sau Naiul lui Vasile Iovu”, Chișinău, 2015. Rodica Iuncu este membră a Uniunii Scriitorilor și a Uniunii Muzicienilor din Republica Moldova.

 

 

 

Coperta volumului „ Niciodată pierdută, feminitatea” de Rodica Iuncu, proaspăt oferit cititorilor.

Scriitoarea și jurnalista Rodica Iuncu.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT