Transportator: „Condițiile de călătorie în transportul public vor mai fi nesatisfăcătoare”

635
0

Odată cu scumpirea tarifului de călătorie pentru transportul raional și interraional s-a anunțat și lansarea Programului Transport Modern care presupune asigurarea unor condiții optime de călătorie. Totuși, la aproape jumătate de an de la anunțul făcut de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), Andrei Spînu, situația în Gările Auto nu s-a schimbat considerabil, fapt despre care ne-au comunicat călătorii.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

 Am discutat cu mai mulți pasageri aflați la Gara Auto Centru. „Este înghesuială și înădușeală, un singur geam deschis este cel de la șofer, iar dimineața și seara oamenii nu au loc nici în picioare”, ne-a relatat o doamnă care aștepta în gară.

„Nu avem loc nici în picioare, microbuzele sunt vechi și murdare”

Cristina Brânză ne-a vorbit despre normele de securitate, care sunt prevăzute și în Regulamentul de Circulație Rutieră, care au fost neglijate de unul dintre șoferii microbuzului pe ruta Chișinău-Varnița, acesta avea o centură de siguranță improvizată legată de barele din salon (foto).

Declarația autorităților centrale

 În comentariul oferit pentru „Gazeta de Chișinău” comunicatoarea MIDR vine cu explicații referitor la supraaglomerarea unor rute: „Menționăm că, în contextul pandemiei, o parte din operatorii de transport și-au sistat activitatea sau și-au ajustat graficele de circulație la fluxul de călători.

Ca urmare a acțiunilor de monitorizare desfășurate de către Agenția Națională Transport Auto, operatorii de transport care au admis suspendări la deservirea serviciilor regulate, au fost notificați despre necesitatea deservirii rutelor conform graficelor de circulație, iar, dacă nu se conformează, se aplică prevederile normative de sancționare, inclusiv retragerea autorizațiilor”.

Oleg Alexa: „Fără subvenționare nu vom putea reînnoi autobuzele”

Totodată, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa, declară că „Programul Transport Modern, anunțat de minister, în realitate încă nu există și întârzie să apară”.

„Făcând declarații despre necesitatea debarasării de vechituri, ministerul a inclus în tarif sume insuficiente pentru a fi acumulate fonduri pentru investiții. Tariful care a fost aprobat de minister a avut la bază anumite calcule conform formulei din metodologie. Noi am spus atunci că ministerul a făcut calculele intenționat greșit și a diminuat cu mult tariful.

Cât privește investirea mijloacelor financiare pentru reînnoirea parcului de autobuze, din calculele făcute publice de minister reieșea că vârsta medie a unităților de transport va crește. Noi am accentuat aceasta atât în apelurile făcute publice, cât și în cadrul conferinței de presă. Deci, făcând declarații despre necesitatea debarasării de vechituri, ministerul a inclus în tarif sume insuficiente pentru a fi acumulate fonduri pentru investiții.

Anul acesta transportatorii au făcut anumite investiții și au procurat câteva unități de transport, însă aceasta este insuficient ca vârsta medie pe ramură să scadă. Programul Transport Modern, anunțat de minister, în realitate încă nu există și întârzie să apară. Fără subvenționare nu va fi posibil să reînnoim autobuzele.

Din păcate, condițiile de călătorie în transportul public vor mai fi nesatisfăcătoare. În plus, în unele localități a încetat să mai funcționeze legătura prin curse regulate cu centrul raional sau cu municipiul Chișinău. Apelurile noastre la Guvern, Parlament, minister cu privire la restituirea accizei la motorină și introducerea cotei TVA 0%, alocarea fondurilor pentru subvenționarea procurării transportului, soluționarea problemei reutilării unităților de transport etc. sunt ignorate deocamdată, de aceea investițiile vor fi în continuare în volum insuficient”, susține Alexa.

CSE: în perioada stării de urgență, operatorii pot modifica tarifele pentru serviciile regulate

La începutul lunii februarie, transportatorii au intrat în grevă după un șir de proteste, motivul – tariful la călătorie. Aceștia au cerut ca prețul biletului de călătorie să fie revăzut, în special în contextul creșterii prețurilor la carburanți. Ulterior, după discuțiile cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, s-a reușit să se ajungă la un consens.

De la 1 martie, prețul biletelor de călătorie a crescut. Scumpirile la pompă au continuat, drept urmare în cadrul ședinței din 10 martie, Comisia pentru Situații Excepționale (CSE) a aprobat decizia prin care, în perioada stării de urgență, operatorii de transport au primit permisiunea de a modifica tarifele pentru serviciile regulate în traficul raional și cel interraional.

Totodată, Andrei Spânu a anunțat lansarea Programului „Transport Modern” care prevede „investiții/subvenții de la bugetul de stat, pentru a susține procurarea de microbuze și autobuze noi, moderne”, precum și „combaterea transportului ilicit de pasageri”.

„Obiectivul nostru major este ca oamenii să ajungă în siguranță oriunde s-ar porni”

 „Viziunea noastră pentru redresarea transportului rutier conține mai multe măsuri, care pun bazele unui parteneriat între autoritățile centrale, locale și operatori, în beneficiul direct al cetățenilor. Obiectivul nostru major este ca oamenii să se simtă confortabil, să ajungă în siguranță și la timp oriunde s-ar porni.

Avem în vedere acordarea de fonduri/sprijin pentru investiții/subvenții de la bugetul de stat, pentru a susține procurarea de microbuze și autobuze noi, moderne.

Vom combate frauda și vom elimina transportul ilicit, inclusiv în domeniul de taxi, care nu oferă siguranța și confortul de care oamenii trebuie să beneficieze.

Digitalizarea și fiscalizarea domeniului prin implementarea unui sistem de management integrat în transport: e-Bilet, e-GPS, e-routing”, a menționat Andrei Spânu.

Există zilnic 568 de rute la nivel raional și 1141 de rute la nivel interraional

Totodată, se va oferi o metodologie de calcul care ia în considerare criteriul de confort și reflectă opinia administrațiilor locale.

„Ne vom implica pentru ca rutele de transport să fie eficiente, bine adaptate la fluxurile generale de trafic și la nevoile beneficiarilor, indiferent din ce localitate provin. Pe moment, zilnic, avem la nivel raional 568 de rute, iar la nivel interraional – 1141 rute. Multe rute nu respectă nici un grafic. 33% din cursele interraionale nu se efectuează, iar la nivel raional cifra este de 16%. Pe parcursul timpului, din interese înguste de grup, s-a umblat la graficul de rute și avem un haos care nu permite dezvoltare normală a domeniului”, a spus Spânu.

El mai promitea încă la mijlocul lunii februarie modificarea Codului Transporturilor Rutiere, asigurându-se „o legislație modernă, adaptată nevoilor actuale și eficientă, consultată temeinic”, „elaborarea strategiei de mobilitate”, plan nerealizat deocamdată.

„Prețul plafon continuă să scadă”

La data de 22 iulie, în urma mai multor solicitări de a verifica prețul biletelor pentru transportul interraional și raional în contextul reducerii prețurilor la produsele petroliere, Ministrul Infrastructurii a venit cu anunțul că „prețul plafon pentru călătoria în transportul interraional și raional continuă să scadă în ultimele săptămâni în măsura în care scade și prețul la motorină”.

„În continuare, am solicitat Agenției Naționale Transport Auto să prezinte un raport referitor la prețul biletelor vândute de către operatorii de transport în autogări. Am solicitat, de asemenea, să se facă verificări dacă aceste prețuri plafon sunt respectate, iar oamenii plătesc un preț corect. Nu vom permite abuzuri”, a precizat acesta.

Vlada POPSUICO

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE