LOC FOOD: Evenimentele gastronomice locale contribuie la promovarea destinațiilor turistice

281
0

Proiectul „Dezvoltare locală și cooperare transfrontalieră în domeniul produselor agricole și alimentelor tradiționale (LOC FOOD)” este finanțat din cadrul Programului Operațional Comun Bazinul Mării Negre 2014–2020.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Crearea „platoului cu preparate locale” prin identificarea specialităților gastronomice locale care poate deveni cartea de vizită a unei destinații și motivul de bază pentru turiștii care o vizitează este unul din scopurile finale ale proiectului LOC FOOD.   Proiectul este implementat de Asociația de Dezvoltare a Turismului în Moldova (ADTM) împreună cu partenerii din Grecia, România, Ucraina și Bulgaria.

Promovarea activă a produselor cu caracter local are loc prin o serie de evenimente de anvergură organizate în fiecare stat partener „LOC FOOD”. Astfel, fiecare partener are posibilitate să își promoveze bucatele tradiționale sau „platoul cu produse exclusiv locale”.

„Promovarea dezvoltării economice prin intermediul sistemelor alimentare locale” a fost genericul conferinței internaționale din 28 aprilie 2022 care s-a desfășurat în Varna (Bulgaria). Evenimentul a fost găzduit de către Universitatea de Management din Varna, partener al proiectului. În debutul evenimentului, prof. Ivo Hristov, deputat în Parlamentul European, a explicat care sunt politicile europene în acest domeniu și a reiterat scopul indicațiilor geografice, denumirilor de origine și specialităților tradiționale garantate.

Potrivit Marinei Miron, expert al proiectului, în cadrul conferinței au fost discutate problemele ce nu permit promovarea  produselor tradiționale din statele partenere ale proiectului, modalitățile de protecție și metodele de promovare a lor. Participanții au scos în evidență „istoriile de succes” privind protecția produselor tradiționale și locale, prin indicarea acestora în calitate de indicații geografice protejate sau specialități naționale garantate.

Viorel Miron, directorul executiv ADTM, susține că la  această conferință a reușit să identifice locul Republicii Moldova în cadrul european de promovare a produselor locale, care reprezintă o modalitate originală de promovare a anumitor destinații. Au fost identificate unele probleme din acest domeniu, care sunt caracteristice nu doar pentru Republica Moldova, dar și pentru statele europene, cum ar fi partenerii insuficienți în cadrul acestui proiect, durata înregistrării produselor, neîncrederea localnicilor la scoaterea în evidență a preparatelor locale, etc. Referitor la perioada înregistrării produselor locale, Viorel Miron a menționat că în diferite state acest interval de timp este reglementat individual. Analizând media pentru statele partenere „LOC FOOD”, în Republica Moldova este nevoie de mult mai mult timp pentru a înregistra un produs local, dar problema rămâne și pentru statele europene, pentru că toți doresc să îmbogățească meniul cu preparate originale.

La finalul conferinței de la Varna, participanții au ajuns la concluzia că domeniul bucătăriei locale este unul foarte vast, însă puțin exploatat de industria turistică. Una din metodele de promovare este înregistrarea produselor, practică prezentă la nivel European. Reprezentanții autorităților naționale prezenți la eveniment, care au ca obiect de activitate înregistrarea produselor, au pus accentul pe importanța și necesitatea simplificării procedurii de înregistrare a preparatelor locale, pentru ca ele să capete individualitate, să nu dispară și să fie valorificate turistic ca patrimoniu gastronomic național.

Potrivit echipei ADTM, nu întâmplător parteneri ai proiectului „LOC FOOD” sunt trei universități de prestigiu: Universitatea de Management din Varna (Bulgaria), Universitatea „Dunărea de Jos”din Galați (România) și Universitatea Internațională Elenă (Grecia), acestea participând la cercetări științifice importante din proiect cum ar fi, de exemplu, analiza sistemelor alimentare locale din țările partenere. În prezent, este elaborat un Ghid de marketing destinat producătorilor locali, pentru promovarea eficientă a produselor tradiționale și locale. A fost analizată curricula națională pentru meseria de bucătar, constatarea fiind că lipsește un compartiment dedicat bucatelor locale. În perspectivă, universitățile partenere vor veni cu argumente despre importanța instruirii bucătarilor pentru a promova acest element de patrimoniu local. Este de menționat faptul că echipa ADTM menține legături strânse cu unele facultăți de turism din Republica Moldova și de fiecare data vine cu recomandări de îmbunătățire a curriculei.

Rezultatele unui sondaj realizat în cadrul „LOC FOOD” arată că au fost identificate aproximativ 300 de bucate caracteristice anumitor localități, care sunt preparate doar de un grup mic de persoane (mici restaurante, pensiuni, etc). Această realitate denotă o data în plus necesitatea ca fiecare destinație turistică să aibă acel „platou local de bucate”.

O altă activitate realizată în cadrul „LOC FOOD” este Festivalul Gastronomic din Galați, desfășurat la 20 mai 2022. Aici au participat nu doar reprezentanții proiectului „LOC FOOD”, dar și ai mediului antreprenorial din mai multe zone, studenți ai universității „Dunărea de Jos” din Galați și cetățeni atrași de „magia bucatelor” tradiționale și locale. În cadrul acestui festival, studenții basarabeni care fac studii în România au fost plăcut surprinși că Republica Moldova este promovată și prin produsele sale gastronomice locale, autentice, deosebite de ceea ce se prepară în altă parte. Alături de cei patru antreprenori participanți la eveniment, a fost creată o adevărată galerie de voluntari  care  promovau suplimentar Republica Moldova ca destinație turistică.

Menționăm că vizitatorii care au participat la degustare au avut posibilitatea să cunoască modul în care preparatele noastre se deosebesc de cele din țara lor de origine. Republica Moldova a fost reprezentată de diverși antreprenori, care activează în domeniul turismului (agropensiuni, instituții de alimentare publică locală, mici vinării), și au venit cu preparatele lor locale, oferind posibilitate vizitatorilor să înțeleagă prin gust cât de interesantă și „gustoasă” poate fi Republica Moldova.

Prezent la festival, Sergiu Hanganu, proprietarul agropensiunii „Hanul lui Hanganu” susține că protecția produselor locale este un obiectiv de viitor, care va aduce doar beneficii pentru turismul național:

„Participarea la festival a fost foarte importantă pentru că am înțeles că există întreprinzători care doresc să-și promoveze localitatea, prin bucate tradiționale și locale. Reacția vizitatorilor m-a convins că este bine ceea ce fac, am vorbit mult despre bucatele care sunt deja înregistrate. După ce am înregistrat la AGEPI IGP „prune deosebite de la Lalova” a crescut la Han numărul de vizitatori care solicită această specialitate. Pentru o pensiune este important să aibă în meniu două trei specialități locale care să devină carte de vizită. Din păcate, în Republica Moldova nu prea este exploatat turistic acest domeniu. Noi ne dorim  mult să ieșim în evidență cu produsele noastre gastronomice și în acest scop am inițiat proceduri de înregistrare a bucatelor noastre locale.”

Nicolae Minciună, proprietarul vinăriei „Domeniile Pana”, a prezentat în cadrul evenimentului colecția de vinuri locale și unele bucate caracteristice zonei pe care o reprezintă:

„În colecția vinăriei noastre poți găsi vinuri care poartă amprenta locului, la moment ne ocupăm cu delimitarea zonelor, pentru ca produsele să fie cu denumire de origine protejată. Vizita a fost una plină de rezultate privind promovarea vinurilor locale, unde am făcut cunoștință cu produsele țărilor participante, precum Bulgaria, Grecia, absolut noi pentru mine. Acest lucru a stimulat dorința de a promova produsele locale, tehnologia de preparare a cărora a fost transmisă  din generație în generație. În zona de Sud avem o dietă mai diversă, sunt populare produsele din pește și din carne, condimentate cu boia și pastă de ardei (specifice zonei) și sunt preparate după o tehnică locală, anume pe ele vrem să le promovăm ca produse cu denumire de origine protejată. Astfel, vizitatorul va cunoaște că sunt de la noi și dintr-o anumită zonă. Din momentul organizării primirii oaspeților ne-am axat pe bucatele locale. La ora actuală există la noi circa 25 feluri de mâncare locală care pot fi incluse în meniul pensiuni.”

Festivalul din Dobrici (Bulgaria), desfășurat la 2 iunie 2022, este al doilea festival organizat în cadrul proiectului „LOC FOOD”, care a fost încadrat cu succes într-un eveniment local, un târg gastronomic al producătorilor mici locali, având ca locație curtea complexului muzeului etnografic „Old Dobrich”.

Viorel Miron afirmă că, în cadrul evenimentului dat, a avut impresia că participă la un festival deja devenit tradiție, deoarece se organizează târguri ale producătorilor autohtoni în fiecare joi, pe parcursul mai multor ani. Echipa proiectului, dar și antreprenorii care au oferit degustări, au putut comunica cu vizitatorii tradiționali ai târgului și au urmărit reacția lor la produsele locale moldovenești.

Dorina Onici, proprietara pensiunii „La Tudora”, a menționat că participarea la festival a devenit un impuls serios pentru a mări numărul bucatelor autentice protejate, servite la pensiunea pe care o administrează:

„În cadrul acestui festival am gustat din mustul și gustul traditiei bulgare. Este de apreciat curajul producătorilor autohtoni din Bulgaria, care, la fel ca și producătorii din Republica Moldova, doresc să vină cu mesajul că și plaiurile natale pot deveni o destinație turistică diversă prin landșaft și gastronomie. Am rămas încântată de metodele de prezentare a tradiției  gastronomice de la geneză până la ora actuală, pe care le voi aplica și eu în viitor.”

După participarea la festivalul din Dobrici, Marcela Bratu, producător de brânză și kavarma din Slobozia Mare, a înțeles că poate exporta produsele sale cu caracter local și în Bulgaria:

„Festivalul gastronomic din Dobrici, pentru mine personal, a fost un adevărat schimb de experiență. Am avut ocazia să promovez Kavarma de Slobozia Mare, care s-a bucurat de un mare succes la vizitatorii bulgari, mulți dintre ei amintindu-și de gusturile inconfundabile ale copilăriei. Este cunoscut bine faptul că gastronomia locală este cartea de vizită a unei destinații turistice și este de datoria noastră să promovăm bucatele locale pentru a crește numărul turiștilor.”

Pentru a păstra tradiția proiectului, echipa din Republica Moldova va co-organiza  Festivalul „Hai la piersice!”. Aici vizitatorii vor putea gusta o gamă largă de piersice moldovenești, vor avea ocazia să guste din persicată sau gem de piersice, vor beneficia de un masterclass al coacerii plăcintelor cu piersice. Aici vor fi prezenți și partenerii proiectului „LOC FOODʺ, care vor promova bucatele tradiționale și locale din Grecia, România, Ucraina și Bulgaria. Tot în cadrul festivalului va fi realizată o testare a unor preparate culinare caracteristice doar zonei „Nistrului de Jos”. Fiecare va putea gusta: „rasolul de șuvai”, „plăcinta miresei” sau „borșul cu burecheți”, va putea face diferența dintre „ghițmanul” de Tudora și „bochinețile” din satele vecine.

Organizatorii evenimentului: A.O. „Nistru de Jos – meleag natal”, A.O. „Asociația de Dezvoltare a Turismului în Moldova”, suport și logistica – compania „ILISTUR”.

Festivalul „Hai la piersice!” va avea loc pe 23 iulie 2022 pe teritoriul pensiunii „La Tudora” în satul Tudora, raionul Ștefan Vodă.

Programul Operațional Comun Bazinul Mării Negre 2014-2020 este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Instrumentul European de Vecinătate și de țările participante: Armenia, Bulgaria, Georgia, Grecia, Republica Moldova, România, Turcia și Ucraina.

Această publicație a fost realizată cu asistența financiară a Uniunii Europene.

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Asociației de Dezvoltare a Turismului în Moldova și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale Uniunii Europene.

P.

 

 

 

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here