Republica Moldova își încheie socotelile cu Rusia

1450
0

Statutul de stat candidat la aderarea la UE înseamnă pentru Moldova recunoașterea perspectivei sale europene

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Consiliul European a decis să acorde Republicii Moldova statutul de țară candidată, conform mai multor documente care au intrat în posesia instituțiilor mass-media. Statutul de candidat înseamnă pentru Moldova recunoașterea perspectivei europene clare după un parcurs ubicuu de până acum exploatat de Rusia.

Consiliul European a decis să acorde statutul de țară candidată Ucrainei și Republicii Moldova”, se spune într-un asemenea document al Consiliului European, care precizează că nu vor fi niciun fel de condiții pentrul cele două state – Ucraina și Republica Moldova.

Consiliul reafirmă că „viitorul acestor țări – Republica Moldova, Ucraina și Georgia – și al cetățenilor lor se află în Uniunea Europeană”.

Comisia este invitată să raporteze Consiliului cu privire la îndeplinirea condițiilor specificate în avizele Comisiei privind cererile de aderare respective, ca parte a pachetului său obișnuit de extindere. Consiliul va decide cu privire la măsurile suplimentare odată ce toate aceste condiții vor fi îndeplinite pe deplin”, se mai specifică în document.

În ce privește Georgia, Consiliul European este pregătit „să acorde acestui stat statutul de țară candidată odată ce prioritățile specificate în avizul Comisiei privind cererea de aderare a Georgiei vor fi îndeplinite”.

Consiliul European mai precizează că progresul fiecărei țări către Uniunea Europeană „va depinde de propriul merit în îndeplinirea criteriilor de la Copenhaga, ținând cont de capacitatea UE de a absorbi noi membri”.

Ce oferă statutul de candidat de aderare la UE

Solicitat de „Gazeta de Chișinău”, comentatorul Ion Tăbârță susține că cel mai important lucru este că Republica Moldova are acum o „perspectivă clară de aderare la UE”.

Până acum, procesul nostru de aderare la UE nu avea o previzibilitate clară. Acest fapt era alimentant intens de propaganda rusească. Dacă vom adopta reformele, șansele noastre de aderare cresc semnificativ”, a explicat el.

Statutul de candidat la aderare la UE prevede, în opinia lui Stanislav Secrieru, senior analist la Institutul Uniunii Europene pentru Studii de Securitate, o mai strânsă supraveghere asupra implementării reformelor.

Evaluarea și raportarea pe Moldova se va face în mod diferit de acum încolo. Pentru state candidate monitorizarea și raportarea progreselor sau lipsei de progrese este mult mai detaliată și mai bine structurată”, a scris analistul pe pagina sa de Facebook.

Publicarea anuală a rapoartelor de progres, relevă el, pune și mai mare presiune pe guvern să livreze reforme și rezultate.

Cu alte cuvinte, abordarea față de țări candidate este mult mai dură. Anterior, una dintre cerințele societății civile față de UE era anume utilizarea mecanismelor de monitorizare aplicate statelor candidate”, a subliniat analistul Secrieru.

Aceeași idee a fost susținută de Ion Tăbârță, care afirmă că implementarea reformelor va fi supusă unei monitorizări „mult mai stricte”.

Dacă până acum era un mecanism care monitoriza implementarea Acordului de Asociere, acum vom avea unul care va evalua dacă Republica Moldova corespunde anunitor criterii de a începe negocierile de aderare”, a precizat el.

Mai multe fonduri

În opinia lui Stanislav Secrieru, statele candidate au acces la fonduri de pre-aderare (IPA), fonduri nereturnabile (granturi care pot acoperi până la 50% din proiect), care permit țărilor să se pregătească de aderare la UE.

Asistența vine pentru cinci domenii: clădirea instituțiilor, cooperare transfrontalieră, dezvoltarea regională, resurse umane și dezvoltarea rurală”, a detaliat Secrieru.

După spusele sale, aceste două exemple demonstrează că împreună cu statutul de candidat vin beneficii concrete pentru cetățeni.

Ion Tăbârță admite că Republica Moldova va avea acces la mai multe fonduri, dar acestea vor crește semnificativ din momentul demarării procesului de negocieri pentru aderare.

Vor fi cu certitudine mai multe fonduri, dar ele nu se vor deosebi esențial de cele de care a beneficiat Republica Moldova până în prezent”, a spus Tăbârță.

Mai mult, accentuează Secrieru, nu trebuie să neglijăm faptul că Moldova face un pas mare spre cea mai avansată și prosperă structură de integrare economică din lume.

Cât ar putea să stea pe tușă Moldova

În același timp, analistul Secrieru a subliniat că deceniile în care Turcia a stat pe tușă în calitate de stat candidat fără să adere la UE sunt doar un exemplu și că sunt și alte exemple: „În 2004, Croația a fost recunoscută drept stat candidat, în 2013, Croația se alătură la UE”.

Europarlamentul român Siegfried Mureşan a declarat într-un briefing pentru jurnalişti români că acordarea statutului de ţară candidată este începutul procesului, nu este finalul.

Dar acordarea acestui statut este un lucru foarte important fiindcă de acum cetăţenii Republicii Moldova ştiu că au perspectivă europeană şi ştiu că într-o zi ţara lor va deveni stat membru al UE”, a spus el.

Un lucru vă pot spune foarte clar: dacă şi în următorii ani Republica Moldova continuă cu viteza cu care a început în ultimele luni procesul de reformare după preluarea guvernării de către guvernul proeuropean, acest proces va fi mult mai rapid”, a adăugat el.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE