Ce poate fluidiza circulația în vămile moldo-române?

252
0

Transportatorii moldoveni, importatorii de produse petroliere și exportatorii dau de câteva săptămâni alarma. Vămile de la punctele de trecere a frontierei spre România sunt supraaglomerate, iar camioanele cu marfă sau care merg după marfă peste Prut sau mai departe, sunt nevoite să aștepte până la cinci zile pentru a trece controlul vamal.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Cauza constă în războiul din Ucraina. Așa cum flota militară rusească controlează apele teritoriale ale Ucrainei din Marea Neagră, apărătorii ucraineni au minat porturile pentru a nu admite desantarea forțelor rusești.

Exporturile ucrainene au invadat vămile statelor învecinate

Drept urmare, Ucraina, unul din cei mai importanți exportatori de cereale din lume, a pierdut calea maritimă de export, redirecționându-și comerțul exterior pe căi terestre. Așa cum este vorba despre o țară de 46 de milioane de oameni, și fluxurile comerciale sunt pe potrivă. Acum aceste fluxuri sunt redirecționate spre lumea exterioară peste granițele cu Republica Moldova, România, Ungaria, Slovacia și Polonia, provocând cozi kilometrice și dând peste cap și traficul de mărfuri al acestor țări.

Importatorii de carburanți dau alarma

Republica Moldova s-a dovedit extrem de vulnerabilă în acest sens din cauza că este, în special, țară de tranzit pentru TIR-urile cu mărfuri ucrainene, care urmăresc să ajungă în portul Constanța sau în țările Europei de Sud și ale celei Occidentale. Drept urmare, sunt aglomerate atât vămile la intrarea din Ucraina, dar și cele la ieșirea spre România.

Situația spre România, pe unde trece acum mai tot exportul moldovenesc, este extrem de dificilă. La punctul de trecere a frontierei Leușeni-Albița, au fost semnalate în diferite zile cozi de până la 7 și chiar 11 kilometri, iar din cauza că nu există condiții pentru staționarea în vamă pe termen lung, a decedat un șofer moldovean de TIR.

Pe lângă acest caz tragic, există tot mai multe semnale din partea businessului despre dificultățile care pot duce și la faliment.

Acum câteva săptămâni, Asociația Companiilor Petroliere anunța autoritățile că este tot mai dificil de a importa produse petroliere, iar acest fapt ar putea să se soldeze cu o penurie de carburanți în stațiile Peco din Republica Moldova.

Drept răspuns la această atenționare, autoritățile de la Chișinău au recomandat importatorilor să aducă produse petroliere preponderent prin portul Giurgiulești, de unde acestea să fie livrate mai departe cu trenul.

 Businessul mic e în pericol

Situația nu s-a ameliorat însă după aceste recomandări.  Autoblog.md scria zilele trecute că în benzinăriile mici, care nu aparțin marilor importatori de produse petroliere, începe să fie înregistrată o penurie de carburanți. Cauza constă în deficitul de camioane care transportă carburanți. Acum, când trebuie să stea câte 3-5 zile la coadă în vamă, o autocisternă ce transportă carburanți poate face de două sau chiar de trei ori mai puține ture până la rafinăriile din România. Totodată, transportatorii de carburanți din Republica Moldova sunt tentați tot mai mult să transporte produse petroliere în Ucraina, importatorii de acolo oferindu-le contracte mai avantajoase. Importatorii mici de produse petroliere sunt cei mai afectați de acest deficit de autocisterne, or cei trei importatori mari de pe piață (Petrom, Lukoil și Rompetrol) au propriile flote de camioane. Drept urmare, această criză poate să se soldeze și cu dispariția companiilor mici și monopolizarea pieței de către marii jucători.

Însă problema nu este doar la importatorii de carburanți. Zilele trecute, un producător de cireșe din Ștefan-Vodă spunea pentru Agromedia.md că are o recoltă foarte bună, însă nu știe cum s-o exporte. În cele trei-cinci zile, staționate în vamă, marfa cu siguranță se va altera. Și această problemă stă în fața tuturor exportatorilor de fructe și legume ușor perisabile. Iar sezonul acestora abia începe.

Problema cozilor la vamă e cauzată mai mult de partea română

Șeful Serviciului Vamal al Republicii Moldova, Igor Talmazan, a menționat în cadrul unei conferințe de presă dedicate subiectului că traficul vamal lent la vămi pentru camioane este acum o problemă pentru tot estul Europei. În plus, serviciul vamal din România se află în proces de separare de Agenția Națională pentru Administrare Fiscală (ANAF). Acum abia se coagulează structura serviciului reorganizat și există o insuficiență critică de personal, care nu poate fi angajat peste noapte.

O problemă și mai mare ar ține de inspectorii sanitar-veterinari. Dacă la vama Republicii Moldova aceștia lucrează 24 de ore din 24, în partea română programul este de opt ore din 24.

 Soluția – controlul vamal comun

Singura soluție rapidă, care ar rezolva jumătate din problemele existente, ar fi controlul vamal comun după modelul care funcționează deja între Ucraina și Polonia. Potrivit lui Talmazan, însăși Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova a făcut un demers către Consiliul Uniunii Europene pentru a accelera procedura legată de instituirea controlului comun la vama moldo-română. El spune că s-au făcut demersuri în acest sens către UE atât din partea Guvernului, cât și a Președinției, dar și a Parlamentului de la Chișinău.

Șeful SV spune însă că pentru ca aceste demersuri să reușească este nevoie de mai multă voința politică.

„Polonia cu Ucraina, indiferent de barierele birocratice, au găsit o formulă și au implementat acest control comun într-o săptămână. Dacă a fost voință politică și dorință din ambele părți, acest lucru a fost realizat. La noi, din partea autorităților Republicii Moldova există voință, din partea autorității vamale române există, în Parlamentul de la București există. Deja rămân aprobările de la UE și, dacă chestiunea este soluționată pozitiv, jumătate din probleme dispar de la sine. Suntem gata de azi să efectuăm controlul comun. Trebuie doar câteva ore să schimbăm calculatoarele dintr-un birou în altul și poate să mai tragem niște cabluri”, spune Talmazan.

 Când vor fi deblocate porturile ucrainene

Totuși, problema cozilor nu ar dispărea complet. Șeful Vămii de la Chișinău spune că, chiar cu controlul comun implementat, în vămile polono-ucrainene există cozi kilometrice de TIR-uri.

Problema s-ar rezolva prin deblocarea porturilor. Există o presiune puternică a comunității internaționale asupra Rusiei și Ucrainei pentru a debloca circulația navelor comerciale spre și dinspre porturile ucrainene. Potrivit informațiilor, în aceste porturi s-ar afla acum 20 de milioane de tone de cereale, care nu pot fi exportate. Problema e cu atât mai gravă cu cât în lume se înregistrează un deficit grav de cereale, iar mai multe state africane sărace sunt din această cauză în pragul foametei. Cele două părți beligerante dau vina una pe alta pentru blocaj.

Așa cum nu dispune de o flotă militară, care să facă față celei rusești, Ucraina a minat intrările în porturile de la Marea Neagră pentru a nu admite un desant rusesc dinspre mare. Pentru ca navele comerciale să poată intra și ieși din porturi, acestea trebuie curățate de mine.

Luni, Turcia și Rusia au ajuns la un acord preliminar privind asigurarea exportului de cereale ucrainene pe un coridor maritim din portul Odesa.

Planul presupune curățarea zonei maritime din preajma Odesei de mine și garantarea ieșirii în siguranță a navelor din Marea Neagră sub auspiciile ONU.

Ministrul de Externe ucrainean, Dmitri Kuleba, a cerut, însă, statelor occidentale să nu creadă în asigurările președintelui rus Vladimir Putin că Rusia nu va folosi coridorul pentru a ataca orașul.

În același timp, președintele ucrainean Volodymyr Zelensky a spus că singurele garanții acceptabile pentru ca Ucraina să demineze porturile ar fi armele care pot ține departe navele militare rusești. „Lucrăm la asta și vom obține sisteme antinavă. Acestea vor fi cele mai bune garanții”, a spus el.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT