Tarifele pentru transportul public, în coadă de pește

834
0
Sursa foto: Chisinau.md

O nouă discordie în capitală a fost declanșată de proiectul primarului Ion Ceban, legat de ajustarea tarifului în transportul public de pasageri. Potrivit edilului, necesitatea ajustării tarifelor este dictată de scumpirea carburanților, dar și de faptul că în Chișinău se atestă cel mai mic tarif pentru călătoria în transportul public, în raport cu alte raioane, precum și cu țările din regiune.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Municipalitatea a prevăzut în proiectul de ajustare a prețurilor, care se axează pe realitățile actuale, recomandat de experți, a unui amplu pachet social care conține subvenții pentru călători. Acestea se referă la faptul că toți pensionarii – 200 de mii de persoane, vor călători gratuit. În comparație cu un număr redus de cetățeni care în prezent călătoresc gratuit, iar alt număr de persoane procură abonamentele la preț redus. Circa 40 de mii de copii și elevi până în clasa 5-a vor călători gratuit. În prezent, circulă doar copiii până la 7 ani. De asemenea, alte 18 categorii de persoane, inclusiv cele vulnerabile, vor călători gratuit”, a menționat primarul, în cadrul unui briefing din 11 mai.

Prețul propus de 6 lei va fi același, atât pentru capitală, cât și pentru suburbii. Posesorii de abonamente vor putea călători din suburbie în Chișinău și retur, indiferent dacă utilizează troleibuzul sau autobuzul, prețul și abonamentul va rămâne unic și neschimbat.

Proiectul respectiv a fost criticat de către unii deputați și consilieri municipali ai Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS).

Nu este corect să mărești prețul când nu oferi condițiile necesare de confort”

Transportul public din Chișinău este defectuos și ineficient. Atunci când unica măsură pe care o întreprinzi este să crești tarifele, fără nici o tentativă de a reforma și a eficientiza, de a scoate corupția din proces, înseamnă să transmiți costul ineficienței și al corupției direct pe umerii cetățeanului”, a scris pe pagina sa de Facebook deputatul PAS, Dumitru Alaiba.

Contactat de reporterul „Gazetei de Chișinău”, Dumitru Ivanov, consilier municipal al PAS, a declarat că, pentru a fi implementat proiectul de majorare a tarifului, este necesar să fie dezvoltate unele aspecte în domeniul transportului.

Pentru a majora tariful la călătoriile cu transportul public în municipiul Chișinău trebuie să se implementeze până la final decizia CMC 6/3 din 2020, prin care s-a aprobat planul de reînnoire a parcului rulant al transportului public. Decizia prevedea mai multe aspecte cheie pentru creșterea calității transportului public în municipiu și anume: dezvoltarea rețelei de benzi dedicate; revizuirea schemei de rute; realizarea auditului funcțional și financiar la cele două întreprinderi municipale de transport public; implementarea tichetării electronice. Abia după realizarea acestor acțiuni se poate vorbi despre majorarea tarifelor, deoarece nu este corect să mărești prețul când nu oferi condițiile necesare de confort chișinăuienilor”, a spus consilierul.

Gazeta de Chișinău” a solicitat opinia unor chișinăuieni referitor la o posibilă majorare a prețului de până la 6 lei la călătoriile cu transportul public.

Va fi un moment dureros pentru chișinăuieni”

Majorarea tarifelor la transportul public va fi un moment dureros pentru chișinăuieni, mai ales pentru bătrâni, studenți și persoanele care au un salariu mic. În ultima perioadă totul s-a scumpit și există riscul ca cele două întreprinderi mari de transport public din municipiul Chișinău să intre în faliment. Cu toate acestea, consider că autoritățile municipale trebuie să facă în așa mod ca populația să nu aibă de suferit”, a menționat Eliza Mihalache.

De asemenea, Dumitru Grosu, 50 de ani, a spus pentru „Gazeta de Chișinău”: „Noi de mulți ani mergem aproape gratis cu transportul public. Tarifele trebuia majorate cu mult timp în urmă, însă nici un primar nu a putut să-și asume această decizie. Pe fundalul tuturor scumpirilor, această majorare ne va afecta, de aceea, este necesară o subvenționare pentru oamenii care într-adevăr sunt vulnerabili financiar”.

Dacă vă pasă de Chișinău, puteți găsi 350 de milioane”

Subiectul ajustării tarifelor în transportul public de pasageri din capitală a fost dezbătut joi, 12 mai, la ședința Consiliului Municipal Chișinău. În cadrul acesteia, Ion Ceban a menționat că Primăria ar putea să nu majoreze tarifele pentru călătoriile cu autobuzul și troleibuzul, cu condiția că guvernarea va aloca anual municipalității 350 de milioane de lei.

Eu cred că din 40 de miliarde de lei, dacă vă pasă de Chișinău, puteți găsi 350 de milioane de lei pe care să-i indexați anual la rata inflației, suplimentar la cele 700 de milioane pe care îi pune municipalitatea. Atunci vă promit că nu ridicăm tariful”, a spus primarul, adresându-se către conducerea Republicii Moldova.

Amintim că tariful la călătoriile cu transportul public în Chișinău nu a fost schimbat din anul 2009.

Autoare: Doina BURUIANĂ

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE