„Anvelopele se uzează în medie la 100-120 de mii de kilometri”. Anvelopele uzate de la autobuzele municipale sunt transformate în pardoseli din cauciuc

989
0

GAZETA de Chișinău a vizitat Parcul Urban de Autobuze din Capitală. Reprezentanții întreprinderii ne-au vorbit despre soarta anvelopelor uzate, despre cum sunt reciclate acestea și la cât timp sunt schimbate. Am aflat că anvelopele sunt schimbate în funcție de gradul de uzură, specialiștii verifică regulat cauciucurile, astfel încât să nu depășească termenul de exploatare.

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Directorul adjunct tehnic al Întreprinderii Municipale (Î.M.) „Parcul Urban de Autobuze”, Vitalie Copaci, ne-a spus că un autobuz poate avea până la opt anvelope, iar schimbul anvelopelor se efectuează în funcție de parcursul unității de transport și în funcție de gradul de uzură a anvelopelor.

Anvelopele se uzează în medie la 100-120 de mii de kilometri. Schimbăm anual aproximativ 500 de anvelope. La unele autobuze schimbăm anvelopele o dată pe an, la altele, la 15 luni sau la 18 luni, totul depinde de parcursul autobuzului”, ne-a comunicat directorul adjunct tehnic al Î.M. „Parcul Urban de Autobuze”, Vitalie Copaci.

Anvelopele uzate sunt depozitate pe teritoriul parcului, ulterior sunt transportate la o fabrică de reciclare din Chișinău. Cauciucurile uzate ale autobuzelor devin plăci modulare din cauciuc, pardoseli pentru terenuri de joacă sau pentru terenuri de sport.

În anii trecuți, din cauza că nu aveam un agent economic care să le reutilizeze, am avut un stoc mai mare de anvelope uzate. În 2020, am a încheiat un contract cu fabrica de reciclare. Noi le depozităm temporar, iar, când se adună mai multe, le transportăm pentru a fi reciclate. Avem încheiat un contract cu o companie specializată, care are autorizație pentru a primi și recicla anvelope uzate. Din câte cunosc, din anvelopele reciclate se fac plăci modulare din cauciuc pentru terenuri sportive, terenuri de joacă etc.”, ne-a spus Vitalie Copaci.

Potrivit reprezentanților întreprinderii, fabrica de reciclare are multe anvelope în procesare și nu are unde le stoca pe loc. Astfel, imediat cum se eliberează spațiul de stocare, anvelopele uzate ale autobuzelor ajung la reciclare.

Acum o lună, am dus trei camioane cu peste 100 de anvelope uzate. Sunt anvelope care au în componența lor fibre, ele sunt cu plată, pentru că sunt mai greu de reutilizat, dar cele care nu au fibre, conform contractului, sunt reciclate gratis”, susține Vitalie Copaci.

Schimbul anvelopelor se face pe teritoriul întreprinderii, în sectorul de devulcanizare, acolo am surprins mai multe autobuze care se aflau la deservire tehnică și utilaj specific pentru repararea și montarea anvelopelor.

Noi analizăm anvelopele, monitorizăm gradul lor de uzură. Roțile se aranjează pe utilaj, anvelopele sunt scoase de pe discuri, ulterior sunt instalate altele noi. Aici se montează și se demontează anvelopele. Se repară la necesitate, avem aparat care le încleie. Dacă au fost încleiate, le montăm la puntea din spate, pentru că la puntea din față nu avem dreptul”, ne-a comunicat maistrul sectorului, Valentina Balaur.

Cât privește anvelopele noi, acestea sunt procurate de la diferiți agenți economici, în funcție de cine câștigă licitația. Potrivit reprezentanților întreprinderii, anvelopele sunt produse în Rusia, China, Ucraina sau Belorus.

Întreprinderea Municipală „Parcul Urban de Autobuze” dispune de 205 unități de transport.

Acțiunea are loc în cadrul Proiectului „Modernizarea Serviciilor Publice Locale în Republica Moldova” (MSPL), implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) în parteneriat cu Ministerul Mediului al Republicii Moldova și sprijinit financiar de Ministerul German pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (BMZ), Uniunea Europeană, Guvernul României, Guvernul Suediei și Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC).

Conținutul acestui articol este responsabilitatea exclusivă a autorului și nu reflectă neapărat opiniile finanțatorului.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE