Piroliza, o metodă eficientă de reciclare a anvelopelor uzate

3116
1

Companiile achită pentru reciclarea anvelopelor uzate, dar persoanele fizice nu plătesc

Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.

SUSȚINE

Munți de anvelope uzate de diferite dimensiuni, câțiva muncitori și utilaj tehnic zgomotos, semn că se muncește… Acesta a fost tabloul pe care l-am văzut la singura fabrică de reciclare a anvelopelor uzate prin piroliză. Fabrica se află la periferia orașului Chișinău, în zona industrială din localitatea Vatra. Pentru că problema deșeurilor specifice, cum ar fi anvelopele uzate, este tot mai acută, GAZETA de Chișinău a aflat cum are loc procesul de reciclare ecologică a cauciucurilor, prin ce se deosebește reciclarea prin piroliză de alte tipuri și cum se gestionează fluxul de pneuri uzate.

La intrarea pe teritoriul fabricii ne-a întâmpinat administratorul, Anatolie Corj. Acesta ne-a vorbit despre utilajul pe care îl au, cum are loc procesul de descompunere a cauciucului și ce se obține în urma reciclării. Pentru a înțelege mai bine procedeul prin care are loc reciclarea anvelopelor, reprezentantul fabricii ne-a vorbit la început despre piroliză.

Pirogenarea, o soluție de reciclare a anvelopelor uzate

Potrivit mai multor surse, piroliza este un procedeu de transformare sau de descompunere chimică a substanțelor organice în condițiile unei temperaturi înalte, fără oxigen sau cu aport scăzut de oxigen.

,,În traducere directă, din greacă, piroliza înseamnă arderea fără oxigen, însă, dacă ne gândim la sens, aici mai mult e vorba de noțiunea de cracare”, ne-a explicat Anatolie Corj esența metodei de reciclare.

Până a ajunge să fie reciclate prin piroliză, anvelopele sunt depozitate și sortate după dimensiuni, ulterior sunt bucățite. Este procedura pe care o fac muncitorii de la fabrică, ne-a spus administratorul:

,,Anvelopele sunt fărâmițate, încărcate în reactor, care se închide ermetic, cu o pompă se extrage aerul. Ulterior, reactorul se începe a roti și se încălzește, iar bucățile de anvelope se încep a descompune și se obține un gaz sintetic. Molecula lungă a cauciucului se ,,rupe” în bucăți, se sedimentează carbonul, praful acesta pe care-l vedeți peste tot, care, din fericire, este un praf inofensiv.”

Uleiul de piroliză, produsul obținut în urma reciclării

Reactorul este locul unde are loc procesul de pirogenare. Pentru ca să încapă mai multă materie primă, anvelopele uzate sunt fărâmițate, ulterior sunt puse în reactor. În urma descompunerii anvelopelor uzate se obține un gaz sintetic.

,,Avem reactorul care prezintă un butoi lung de șapte metri și jumătate, diametrul este de 2,20 metri, care este încărcat cu bucăți de cauciuc pentru ca să încapă o cantitate cât mai mare. Cauciucuri întregi încap doar trei tone, iar așa, pe bucăți, pot încăpea chiar și nouă tone. Ca rezultat al descompunerii termice a cauciucului se formează un gaz sintetic. Acesta este trecut în răcitoare și condensatoare, care-l condensează și-l prefac într-un lichid, așa-numitul ulei de piroliză. Are mai multe fracții: grele, cum ar fi parafinele și asfaltenele, fracții mai ușoare, pe care noi le numim motorină, fracția de benzină. Aceste fracții pot fi curățite și se poate obține adaos de combustibil. Lichidul se folosește la diluarea combustibilelor grele, cum este păcura, căci acesta are o viscozitate înaltă. Îl folosesc uzinele de asfalt, care topesc asfaltul, se utilizează la încălzirea încăperilor industriale”, ne-a spus Anatolie Corj.

Companiile achită pentru reciclarea anvelopelor 1500 de lei per tonă

Anatolie Corj ne-a comunicat că fabrica colaborează cu mai multe companii de transport și cu fabricile care se ocupă de sortarea deșeurilor. Anvelopele sunt aduse pe teritoriul fabricii de către reprezentanții companiilor, iar procesul de reciclare este contra cost. Aceștia  achită fabricii 1500 de lei pentru o tonă de anvelope. Pentru persoanele fizice, care aduc până la opt anvelope, nu există nicio taxă:

,,Noi reciclăm anvelopele contra cost, din păcate, cheltuielile de reciclare sunt foarte mari, fără plata pe care o fac, nu am rezista. Companiile de transport aduc anvelopele, recent a adus anvelope și o companie care se ocupă de sortarea gunoiului. Persoanele fizice pot să aducă 4-8 anvelope, noi le primim gratis. Dacă cineva se declară persoană fizică și vine cu un camion de anvelope… nu-l credem”.

Fabrica de reciclare a anvelopelor uzate a fost deschisă în 2015. Administratorul acesteia ne-a spus că fabrica se încadrează foarte bine în normele sanitare de mediu și că există o creștere a fluxului de anvelope uzate aduse spre distrugere prin piroliză, dinamica este pozitivă, chiar dacă mulți încă nu cunosc despre aceasta. Timp de un an de zile, fabrica reciclează circa 300-400 de tone de anvelope uzate.

Acțiunea are loc în cadrul Proiectului „Modernizarea Serviciilor Publice Locale în Republica Moldova” (MSPL), implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) în parteneriat cu Ministerul Mediului al Republicii Moldova și sprijinit financiar de Ministerul German pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (BMZ), Uniunea Europeană, Guvernul României, Guvernul Suediei și Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC).”

Conținutul acestui articol este responsabilitatea exclusivă a autorului și nu reflectă neapărat opiniile finanțatorului.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.

SUSȚINE