Transportatorii auto au ieșit la muncă după trei zile de grevă. Tarifele la călătoriile în transportul public ar putea crește cu 80 de bani pentru un kilometru la rutele raionale și cu 70 de bani per kilometru la cele interurbane. Am aflat răspunsul de la Oleg Alexa, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), care s-a întâlnit joi, 10 februarie, cu reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR).
Susține și tu o instituție de presă liberă! Donația ta va contribui la susținerea activității noastre prin care informăm societatea echidistant și corect. Ajută-ne să promovăm adevărul, dreptatea și libertatea.
SUSȚINE„Autoritățile ne propun 80 de bani/1 kilometru la rutele raionale și 70 de bani la cele interurbane. Noi dorim ca rutele interurbane, cel puțin cele care sunt până la 50 de kilometri, să fie tot la 80 de bani pentru un kilometru. Urmează să mai avem o discuție tehnică pe proiectul de ordin al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale”, a declarat Oleg Alexa, președintele APOTA, pentru GAZETA de Chișinău, după întâlnirea cu reprezentanții MIDR.
Alexa speră că ceea ce s-a discutat se va regăsi în documentele oficiale. „Asta înseamnă că nemulțumirea dispare, iar protestele nu le mai reluăm. Discuția a fost calmă și constructivă, iar toate părțile au arătat disponibilitatea de a găsi un numitor comun”, a spus Oleg Alexa, președintele APOTA.
La rândul său, Alina Merlici, consiliera vicepremierului Andrei Spînu, a declarat că Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale va publica marți, 15 februarie, ordinul privind revendicările transportatorilor auto.
Discutând cu șoferi și călători
A șuierat vântul timp de trei zile prin autogările din Chișinău. În Republica Moldova, transportatorii de pasageri de pe rutele naționale au fost luni, marți și miercuri în grevă. O revendicare a grevei e ajustarea tarifelor de călătorie după scumpirile la motorină. Pasagerii au fost nevoiți să facă autostopul.
Pustiu era marți, 8 februarie, la autogările din capitală. Doar câteva microbuze pe ici-colo. Am încercat să discut cu puținii șoferi care au ieșit totuși la muncă, dar, când aflau că sunt reporteră, îmi întorceau spatele spunând că nu sunt transportatori. Cei câțiva șoferi care au vorbit mi-au spus că, de fapt, majorarea prețului pentru biletele de călătorie ar fi o povară pusă pe umerii pasagerilor care și așa trăiesc tot mai greu.
În Autogara Sud am discutat cu șoferul Valeriu de pe ruta Chișinău-Cârpești. „Sunt la pensie. Lucrez în compania de transport cu mașina personală. Călători nu-s. Am lucrat o săptămână: trebuie să plătesc în total 3100 de lei, dar am doar 2500 de lei. Am ieșit la lucru că trebuie să adun banii. În fiecare zi, plătesc 200 de lei pentru arendă, 707 lei e motorina la un tur-retur, 10% din prețul biletelor le reține autogara. Dacă s-au vândut bilete în valoare de 1000 de lei – 100 de lei mi-i ia. Nu-mi rămâne nimic. Mașina trebuie întreținută. Piesele sunt scumpe”, explică Valeriu.
Șoferul susține că, pentru a fi rentabilă cursa, e nevoie de 10-15 pasageri într-o direcție și de tot atâția călători înapoi. „Azi am 15 pasageri, uite nu-i nimeni (n. r. – nicio rută). Azi îs baron aici, îs tartarul pe autogară. Sper că mai vine cineva până mă pornesc de pe peron. Am, n-am, am plecat. Asta e situația. Biletul nu trebuie să-l scumpească, deoarece oamenii n-au bani. Oamenii trăiesc tot mai greu. Dacă scumpesc biletul – nici ăștia pe care-i avem nu vor mai merge”, se arată sigur șoferul Valeriu.
Impact și soluții
Dar ce soluții are șoferul? „Pot lăsa motorina mai jos, să reducă din rute, să fie distanța de timp mai lungă între microbuzele de rută. Au deschis foarte multe rute. Și acum ce se întâmplă: oamenii au plecat, oamenii îs săraci, dar hoți îs mulți. Cineva care are 100 de mașini ar vrea să aibă și mai mult, dar de unde să iei pasageri – că nu-s?”, conchide șoferul de pe ruta Chișinău-Cârpești, sat din raionul Cantemir.
În Autogara Centrală, casiera cu care am putut să vorbesc mi-a spus că au ieșit pe traseu doar maxi-taxiurile care circulă spre regiunea transnistreană și câteva rute naționale: Selemet din r-l Cimișlia, Malcoci din r-l Ialoveni și Țibirica din r-l Călărași. Am mai văzut pe peron autocare și maxi-taxiuri care pleacă în România și Ucraina. Un șofer de pe ruta Tiraspol mi-a spus că „prețul unui bilet ar trebui să fie de trei ori mai mare decât costă acum, iar cam într-o lună vom intra și noi în grevă”.
Unii administratori de firme auto și-au trimis șoferii pe traseu. „Dacă vreți, lucrați, eu nu vă opresc”, li s-ar fi spus conducătorilor auto de pe ruta Chișinău-Malcoci. „Dar cum să nu lucrăm? Mai mult de 100 de lei pe zi nu câștigăm, dar măcar de pâine să avem. Tot ce câștigăm turnăm în bac. Tot la motorină se duce. Piesele trebuie schimbate”, susține șoferul Vasile pe care l-am întâlnit pe peronul autogării centrale.
Referitor la majorarea tarifelor, conducătorul auto ne-a spus: „De unde să mai ridice biletul dacă lumea și așa-i săracă și n-are de unde plăti? Omul vine la lucru, iar jumătate din salariu îl cheltuie pentru transport. Apoi ce-i asta? Se duce la muncă să câștige ceva. Prin sate lucrează pământul, dar nu dobândești nimic din el”.
Călătorii fac autostopul
Pasagerii au fost nevoiți să găsească transport de ocazie pentru a ajunge acasă. O femeie din satul Ciuciuleni, r-l Hâncești, a venit la Chișinău în vizită la fiica sa, însă n-avea cu ce ajunge acasă. „Nu știam că e grevă. Merg la Autogara Sud, poate găsesc vreo mașină care mă duce măcar până la Hâncești”, zice femeia. Altă femeie aștepta trenul Chișinău-Tighina, deoarece pentru maxi-taxi n-are bani. Și ca să nu stea în drum a venit în sala de așteptare a autogării centrale.
Aceeași situație și la Autogara de Nord. Mergeau doar câteva maxi-taxiuri spre Bălți, Fălești și Briceni. Mai mulți pasageri sperau să vină microbuzul care să-i ducă la Rezina. „Aștept să vină Rezina. Am sunat să vină băiatul să mă ia înapoi acasă. Nu știam că ei fac grevă. Dacă știam, nu mă porneam de acasă”, spune o bătrână.
„Am venit dimineața cu rutiera de la Rezina. Mi-a trebuit la spital. Aștept ruta să mă duc acasă. Am înțeles că va fi după ora 16”, adaugă altă femeie. Un băiat spune că de la casa de bilete i s-ar fi spus că „poate are noroc și vine microbuzul de la Rezina”.
Ministerul propune transportatorilor o înțelegere
APOTA a solicitat, în contextul scumpirilor, inclusiv la carburanți, cel puțin un preț dublu pentru un bilet de călătorie, cerere catalogată ca nejustificată de către Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Explicând la Radio Europa Liberă motivele împotrivirii autorităților de a majora tarifele rapid și mulțumitor pentru operatorii din transport, un secretar de stat din cadrul ministerului infrastructurii și dezvoltării regionale, Mircea Păscăluță, spunea luni, 7 februarie, că guvernul optează pentru un tarif diferențiat, mai mare pe rutele mai puțin solicitate și mai mic pe cele ce fac conexiunea cu Chișinăul. Guvernul vrea să le propună transportatorilor de pasageri un pachet de posibile soluții. Acesta prevede tarife diferențiate în funcție de rata de îmbarcare, digitalizarea serviciilor în transportul public, proiectele de susținere a transportatorilor pentru renovarea parcului auto, scutirile de ordin fiscal aplicate în paralel cu verificări stricte.
În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Site-ul „gazetadechisinau.md” publică articole care reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de editorialiști și jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chisinau” este o sursă de informare credibilă pe piața mediatică din Republica Moldova. Nu o lăsa să dispară! Contribuie la menținerea unei publicații libere. Acum poți face și tu o donație.
SUSȚINE
[…] Transportatorii auto au făcut grevă săptămâna trecută, cerând tarife mai mari pentru călătoriile cu transportul public. După întrevederea cu reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, operatorii de transport au anunțat că tarifele la călătoriile în transportul public ar putea crește cu 80 de bani pentru un kilometru la rutele raionale și cu 70 de bani per kilometru la cele interurbane. Am relatat pe larg subiectul în reportajul „Pe un peron pustiu de autogară… Cu ce s-a încheiat greva transportatorilor?”. […]