Au viitor căile ferate în Republica Moldova?

256
0
Fotografii de Natalia Munteanu

Cefemiștii au început să-și primească salariile pentru luna iunie. Oamenii mai așteaptă remunerarea muncii lor pentru lunile februarie-mai 2021. Pentru a fi modernizată, Calea Ferată din Moldova (CFM) are nevoie de 900 de milioane de euro. Banii pot fi atrași de la instituții internaționale, prin credite sau leasing.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Căile ferate s-au degradat și nu au fost înlocuite, ceea ce a dus la călătorii mai lungi în condiții mai proaste. La începutul anului 2021, angajații și pasagerii nu își puteau imagina viața fără trenuri și continuau să lucreze chiar dacă nu-și primiseră salariile de șase luni. Am mers din nou la gara din Chișinău să aflu dacă situația muncitorilor s-a îmbunătățit. Oamenii au spus că au primit salariul pentru lunile iunie, iulie, august și septembrie, iar la final de noiembrie așteaptă să le vină salariul pentru octombrie.

E puțin, dar mulțumim și de-atâta!”, ne spune o femeie de serviciu. „Lucrez la CFM din anul 1982. Mai am puțin până la pensie. Unde să mă duc?! Cine mă angajează în altă parte?!”, zice un muncitor. Cefemiștii primesc un salariu de circa 3.500 de lei pe lună. Feroviarii pe care i-am întâlnit la gară susțin că lucrătorii CFM care au avut probleme de sănătate sau alte urgențe personale și-au primit toate restanțele salariale.

Situația salarială nu-i la fel de bună pentru unii angajați din zona de Sud  a Republicii Moldova. Cel puțin pentru doi bărbați pe care i-am întâlnit sâmbătă, 23 octombrie, în satul Giurgiulești, Cahul. Revoltați, aceștia ne-au spus că nu și-au fi primit salariile de șase luni.

Șeful CFM afirmă pentru GAZETA de Chișinău că toți feroviarii au fost remunerați. „Absolut toți angajații și-au primit salariile. Pentru lunile februarie-mai au primit doar angajații care erau într-o situație financiară mai dificilă și au solicitat să fie ajutați (erau după intervenții chirurgicale etc.)”, susține Oleg Tofilat, șeful CFM.

Oleg Tofilat a confirmat că salariul mediu lunar al unui feroviar este de 3.500 de lei. Întrebat cum se explică salariile atât de mici pentru angajații CFM, Oleg Tofilat ne-a răspuns: „Se explică prin lucrul ineficient al întregului sistem de până acum. Sectorul feroviar a fost administrat în cea mai proastă manieră. S-a ajuns acolo unde s-a ajuns. Parțial s-a furat, parțial a fost o alocare irațională a resurselor. Chiar pe aceste salarii mici sunt datorii mari. Și nu de aceea că cineva a delapidat banii, pur și simplu întreprinderea câștiga mult mai puțin decât cheltuia”.

Am întrebat cum au fost găsiți banii pentru a plăti salariile. „Am raționalizat procesele operaționale. În prezent, încasăm cât cheltuim. Am echilibrat cheltuielile cu veniturile. Dacă nu investim masiv în ramura feroviară – asta nu durează mult timp. În doi ani trebuie să aducem vreo două mii de vagoane noi. Celor vechi le expiră termenul și nu vom putea ieși din țară cu marfă. Locomotive de manevră ne trebuie vreo 25 de bucăți. Locomotivele cu care operăm acum au circa 45 de ani. Totodată, 30% din infrastructură sunt în stare avariată, iar 90% sunt cu termenul de reparație capitală depășit. Dacă nu intervenim, pur și simplu nu vor putea merge trenurile”, răspunde Tofilat.

În același timp, Oleg Tofilat anunță că la CFM există un program de modernizare pentru a cărui implementare e nevoie de circa 900 de milioane de euro. „Programul de modernizare spune clar că noi avem de investit 600-700 de milioane de euro în infrastructura feroviară și 200 de milioane de euro în materialul rulant. Timp de cinci ani, trebuie să creștem de trei ori volumul de marfă transportată. Banii pot fi atrași de la instituțiile financiare internaționale. Pentru materialul rulant banii pot fi atrași prin credite pe termen lung sau leasing. Cum poți cumpăra o mașină cu contract de leasing fix așa poți procura un vagon sau o locomotivă prin leasing”, zice șeful CFM.

Pe teritoriul actual al Republicii Moldova, prima linie de cale ferată a fost construită în anul 1856 de la Razdelnaia până la Cuciurgan, peste doi ani fiind prelungită până la Tiraspol, iar în 1871 – până la Chișinău, și în 1879, până la Ungheni.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here