„Subterinul poartă amprenta vremurilor pe care le trăim”

174
0
Vasile Rață a obținut Marele Premiu la Bienala Internațională de Pictură de la Chișinău 2021, cu lucrarea „Relax. Subterin”

Interviu cu Vasile Rață, pictor, artist vizual, România, Republica Moldova

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

Cea de-a VII-a ediție a Bienalei Internaționale de Pictură din Chișinău 2021, organizată la Muzeul Național de Artă al R. Moldova, se desfășoară în cadrul Zilelor Europene ale Patrimoniului. Bienala oferă publicului o expoziție ce include 192 de picturi, semnate de 146 de artiști, din 35 de țări. Laureaților ediției a VII-a le-au fost decernate șase premii în valoare de peste 170 de mii de lei. Juriul Bienalei a fost condus de Pavel Șușară, critic și istoric de artă din România.

Pictorul Vasile Rață a câștigat Marele Premiu al Bienalei, cu lucrarea „Relax. Subterin”. Menționăm că Vasile Raţă, stabilit la București, îndeamnă privitorul să descopere ceea ce este interesant în obiect. În pictura sa e prezentă tentativa de a înţelege un context social-politic sau de a avertiza asupra unor pericole. Artistul vizual a realizat și numeroase instalații în care deslușim note de protest.

Stimate Vasile Rață, unde v-ați născut? Cine v-a predat artele plastice în copilărie?

M-am născut în raionul Călărași, Republica Moldova. Primul meu pedagog de arte din copilărie a fost Victor Cobzac, profesor la Liceul de Arte Plastice „Igor Vieru” din Chișinău. E un profesor și un om deosebit. Singurul lucru pe care i-l pot reproșa este faptul ca ne-a învățat să fim prea modești.

Vorbiți-mi, vă rog, despre cele mai importante expoziții la care ați participat.

Dacă te hotărăști să participi la o expoziție, înseamnă ca e importantă pentru tine. Așadar, toate expozițiile la care am participat sunt importante.

Vă aduceți aminte momentul când v-a venit ideea Subterinului? Precizez pentru cititori că Subterinul creat de Dvs. pe pânză, este o navă asemănătoare cu submarinul, care navighează însă pe sub scoarţa pământului. Ați văzut schițe ale subterinului elaborat de ingineri sovietici pe vremea lui Hrușciov sau lucrarea Dvs. e un produs al imaginației?

Ideea Subterinului mi-a venit cu câțiva ani în urmă, dar sub formă de instalație. Era un proiect cu tentă politică, dar acesta nu s-a realizat. Făcând o cercetare mai aprofundată, am aflat că subterine au existat pe timpul lui N. Hrușciov, în perioada U.R.S.S. Subterinul a fost inventat și realizat atât de specialiști germani, cât și de cei sovietici, dar abandonat prin anul 1964, în favoarea proiectului de colonizare a lunii.

Precum v-am spus mai devreme, eu am vrut inițial să realizez Subterinul sub formă de instalație, dar am renunțat. Până la urmă, l-am realizat sub formă de tablou. Subterinul meu e rodul imaginației mele.

Care e raportul dintre linie și culoare în acest tablou?

De obicei, fiecare lucrare e un proiect separat, care are un scenariu propriu și o regie proprie. Și atunci toate aceste aspecte – culoare, raportul linie/culoare – le folosesc în măsura în care ele îmi permit să îmi exprim cât mai bine ideea.

Lucrarea „Relax. Subterin” are o conotație politică, una ecologică, sau religioasă? E ca o Arcă a lui Noe subterană sau ca o mașină de distrugere?

Subterinul poartă amprenta vremurilor pe care le trăim. Iar vremurile actuale sunt marcate de confruntări politice, de probleme ecologice și dileme religioase, omenirea fiind amenințată de pericolul distrugerii.

Cât de amplă a fost expoziția „Ecouri” de la București, vernisată la Galeria Arbor?

Într-un spațiu mic, ecoul se amplifica. Constat că ecouri ale expoziției de la Arbor au ajuns și la Chișinău.

Cât de mult o să vă ajute Marele Premiu al Bienalei Internaționale de Pictură de la Chișinău în activitatea de mai departe?

Un premiu mare vine întotdeauna ca o apreciere a ceea ce faci și este o susținere morală să-ți continui drumul artistic. Bienala Internațională de Pictură de la Chișinău, găzduită de Muzeul de Artă al Republicii Moldova, este un eveniment important pentru lumea artistică. Ar fi bine ca acest eveniment să fie sprijinit de autorități, urmând să crească valoric, de la an la an.

Ce mai pregătiți pentru public?

Am câteva proiecte în lucru: „Pâlnia”, „Porta Voce”, „Spălător”, aceste serii de lucrări își așteaptă un spațiu adecvat pentru prezentare.

– Felicitări pentru Marele Premiu și mult succes în continuare!

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here