Culisele unei afaceri cu iz penal (II). Cine sunt perdanții şi marii câştigători

1183
0

Reţeaua de benzinării „Vento”, ajunsă în scurt timp un brand, a fost formată printr-o schemă pe cât de simplă, pe atât de ingenioasă. Mai întâi a fost identificată o firmă ajunsă în prag de faliment, care a fost atrasă în afaceri cu produse petroliere. Această firmă lua în locaţiune de la diferiţi proprietari staţii de alimentare cu produse petroliere, care se aflau în gestiunea SA „Tirex Petrol”, administrată de Igor Borş. Aceste staţii erau reparate din fondurile „Tirex Petrol”, iar când lucrările erau terminate, proprietarii reziliau fără probleme contractele de locaţiune cu „Tirex Petrol” şi perfectau alte contracte cu SRL „Datario”.

Susține și tu presa! Abonează-te la o sursă de informare independentă. Acum e simplu, intră pe

ABONAMENT

SRL „Datario”, o întreprindere ajunsă în prag de faliment, a fost folosită astfel ca în final să ajungă gestionară a 87 de benzinării „Vento” şi proprietate exclusivă a fraţilor Borş. Pentru a argumenta cele scrise mai sus, vom prezenta câteva secvenţe din declaraţia făcută organului de urmărire penală de către Ion Şahrai, cel care a fondat întreprinderea „Datario”:

Compania „Datario” SRL am deschis-o în 2012 și prima activitate a fost vânzarea aparatelor de casă în or. Ialoveni. După care, în paralel, activam prin cumul în calitate de manager vânzări la firma „Melitax Grup” SRL, al cărei gen de activitate era importul și vânzarea aparatelor de casă și soft-uri pentru acestea.

SRL „Datario” şi schemele fraţilor Borş

La începutul lui 2014, m-am concediat de la compania „Melitax Grup” SRL și am hotărât să mă ocup doar cu „Datario” SRL, adică cu vânzarea aparatelor de casă și a componentelor pentru acestea.

În acea perioadă Medvițchi Ghenadie, care era șef la baza petrolieră „Tirex Petrol” în s. Vatra și care este fratele lui Medvițchi Constantin, care este un bun prieten de al meu și cu care am învățat împreună într-o grupă la UTM, m-a întrebat dacă doresc să particip la un proiect, legat de exploatarea Stațiilor PECO, la care eu am răspuns că s-ar putea. Nu cunosc de ce Medvițchi Ghenadie mi-a propus mie participarea în acest proiect, eu am luat-o drept ajutor pentru că atunci nu aveam cu ce mă ocupa.

Astfel, Medvițchi Ghenadie mi-a spus că o să propună candidatura mea unei persoane care este și inițiatorul acestui proiect și, dacă persoana aceasta o să dorească, se va întâlni cu mine pentru a discuta mai detaliat despre acest proiect.

Peste vreo 10 zile m-am întâlnit cu Andrian Borș, care nu mi-a comunicat care îi este funcția, dar întâlnirea a avut loc în sediul Tirex de pe strada Columna în sala de conferințe. Am considerat că Andrian Borș ar fi cineva din conducerea Tirex, însă nu am concretizat.

În cadrul discuției, Andrian Borș mi-a povestit detalii despre proiect, și anume că acesta constă în luarea în locațiune a stațiilor PECO și gestionarea acestora. Aceste discuții au durat mai mult timp.

Inițial, Andrian Borș mi-a comunicat că urmează și deschidem o întreprindere prin intermediul căreia să fie luate în locațiune stații PECO, atunci eu i-am comunicat că deja dețin în proprietate o firmă care este plătitoare de TVA și că am putea să o folosim pe aceasta.

I-am comunicat că întreprinderea pe care o am nu are ca gen de activitate comercializarea produselor petroliere și atunci am convenit să suplinim genurile de activitate.

Toate completările în actele de constituire a întreprinderii au fost efectuate de mine personal, am mers singur la toate organele competente.

Proprietar la întreprindere am rămas eu, de unul singur. Într-un final, acesta din urmă s-a decis să începem proiectul cu mine în calitate de administrator.

Vreau să menționez faptul că la momentul începerii acestui proiect „Datario” SRL nu avea nicio proprietate.

Inițial, eu nu am cunoscut și nici nu mi s-a comunicat cine sunt proprietarii stațiilor PECO care urmează a fi luat în locațiune.”

Şahrai susţine în declaraţiile sale că Datario lua în arendă staţii PECO de la diferiţi proprietari care le daseră în arendă la „Tirex Petrol”. După ce erau efectuate reparaţii capitale din contul „Tirex Petrol”, proprietarii reziliau contractul cu întreprinderea şi încheiau un alt contract de locaţiune. Potrivit lui Şahrai, toate contractele de locaţiune erau coordonate de către Andrian Borş, iar Igor Borş, care lucra administrator la „Tirex Petrol”, nu împiedica rezilierea contractelor.

Pe parcursul anului 2015, au fost încheiate mai multe contracte de locațiune cu diferite companii. Unele stații, cu care au fost încheiate contracte de locațiune erau sub brandul „Tirex Petrol” SA, dar proprietari ai acestor stații erau alte companii care au reziliat contractele de locațiune cu „Tirex Petrol” SA și au încheiat contracte noi de locațiune cu „Datario” SRL. Condițiile contractuale la fel au fost coordonate cu Andrian Borș. Cât privește angajații de la Stațiile PECO, care anterior au activat sub brandul „Tirex Petrol”, acestora li s-a propus să rămână să activeze mai departe la stații, doar că trebuia să încheie contracte de muncă cu „Datario” SRL. Astfel, o parte se concediau de la Tirex și se angajau la „Datario” SRL, iar alții nu doreau să activeze, iar unii chiar se angajau prin cumul la „Datario” SRL și „Tirex Petrol” SA”, a mărturisit Şahrai.

Datario” ajunge în proprietatea fraţilor Borş

Brandul „Vento” a apărut în decembrie 2014, pe stația luată în locațiune de pe strada Bucovinei, comuna Stăuceni. În iulie 2017, Andrian Borș ajunge asociatul lui Ion Şahrai cu o cotă de 60 la sută. În 2018, Igor Borş îşi dă demisia din funcţia de administrator la SA „Tirex Petrol”, iar la 1 martie 2018 intră în proprietatea celorlalte 40 la sută din activele SRL „Datario”. Ion Şahrai rămâne doar cu funcţia de administrator al întreprinderii. Treptat, acesta este înlăturat definitiv de la administrarea afacerii, Andrian Borş ajungând administrator cu acte în regulă al SRL „Datario”.

În prezent, întreprinderea gestionează 87 de staţii de alimentare cu produse petroliere care activează sub brandul „Vento”.

Antreprenorul neamţ renunţă la acuzaţii şi vinde afacerea „Tirex Petrol”

În martie 2019, procurorii anticorupţie îl reţin pe Igor Borş şi câteva persoane din anturajul său, printre care şi Ion Şahrai. Ulterior, în arest rămâne doar Igor Borş, ceilalţi fiind eliberaţi pe rând. Procurorii se pregătiseră să-l reţină şi pe Andrian Borş, însă acesta reuși să dispară.

Având calitatea de director al altui agent economic, cu acelaşi gen de activitate, şi utilizând resursele financiare şi administrative ale întreprinderii pe care o gestiona, a acţionat concertat prin intermediul unor persoane interpuse, a convertit şi a transferat bunurile de la un agent economic la altul. De fapt, a participat la asociere, prin acordarea de asistenţă şi ajutor, în vederea comiterii acţiunilor de spălare de bani”, justifica atunci Procuratura Anticorupţie reţinerea lui Igor Borş.

De fapt, procurorii se axaseră iniţial pe prejudicierea de către fraţii Borş a companiei „Mabanaft Moldova GmbH”.

Antreprenorul german a observat în cele din urmă pierderile nejustificate din afacerea „Tirex Petrol”, a dispus un audit şi s-a adresat procurorilor moldoveni. Reprezentantul „Mabanaft Moldova GmbH” urma să aducă procurorilor raportul de audit şi plângerea detaliată formulată de jurişti.

Antreprenorul german însă nu mai prezintă documentele, renunţă la învinuiri, iar în octombrie 2019, în timp ce Igor Borş se afla în arest preventiv, vinde cu 10 milioane de euro afacerea „Tirex Petrol”.

Iar lui Igor Borş i se incriminează în cele din urmă infracţiunile de spălare de bani şi evaziune fiscală, de care este absolvit în decembrie 2020.

Fiul de 20 de ani al lui Alexandru Pânzari, coproprietar la „Tirex Petrol”

Afacerea „Tirex Petrol” a fost cumpărată de firma „Estcon Construct” SRL din Ialoveni. Compania „Estcon Construct îi are în calitate de fondatori pe Tatiana Ignat, soția lui Alec Ignat, administrator la „Tirex Petrol”, cu o cotă de 24,24%, şi întreprinderea „Truck Petrol”, cu pachetul majoritar de 75,75%. SRL „Truck Petrol îi are ca fondatori pe Alec Ignat, cu 56% din acțiuni, şi pe Artiom Pânzari, cu 44 la sută din acţiuni.

Artiom Pânzari este student, iar atunci când a devenit fondator la „Truck Petrol” avea cel mult 20 de ani. Artiom Pânzari figurează în calitate de administrator la întreprinderea „German Oil” SRL, fondată în 2018 de către SA „Tirex Petrol”.

Artiom Pânzari este fiul lui Alexandru Pânzari, fostul şef al Inspectoratului General de Poliţie şi ex-ministru al Apărării, reţinut recent pentru presupusă implicare în dosarul intentat pe numele finului de cununie al lui Plahotniuc, Dorin Damir.

Se vehiculează că în tranzacţia „Tirex Petrol” ar fi implicat Alexandru Jizdan, ex-ministru de Interne în perioada guvernării lui Plahotniuc, prieten la cataramă cu Alexandru Pânzari. Se vehiculează că cei doi ar fi avut material compromițător în privinţa antreprenorului german şi l-ar fi şantajat să le vândă afacerea care ar fi costat în jur de 20 de milioane de euro la jumătate de preţ.

Compania „Tirex Petrol” avertizează jurnaliştii

La scurt timp după ce a fost publicată prima parte a anchetei respective, compania „Tirex Petrol” a ieşit cu o declaraţie în care afirmă că este ţinta unei campanii de denigrare. Declaraţia conţine şi un mesaj către jurnalişti: „Tirex Petrol face apel către jurnaliștii profesioniști și instituțiile media, să nu se lase atrași în jocuri murdare, care nu au nimic în comun cu informarea obiectivă a cetățenilor și care urmăresc scopul de a compromite bunul nume al unei companii ce activează în strictă conformitate cu legislația în vigoare. Totodată, anunțăm că vom monitoriza strict situația prin prisma atacurilor de imagine îndreptate împotriva noastră și vom întreprinde toate acțiunile legale pentru protejarea imaginii companiei”.

În cazul în care ai ajuns să citești acest text, înseamnă că subiectul reflectat te-a interesat. Săptămânalul „Gazeta de Chișinău” publică în paginile sale și pe pagina web a publicației articole ce reflectă un spectru larg de probleme, scrise profesionist și echidistant de jurnaliști cu experiență. „Gazeta de Chișinău” este unul din puținele ziare rămase pe piața mediatică care face jurnalism liber și corect. Nu-l lăsa să dispară! Contribuie și tu la menținerea unei publicații libere. Acum poți face un abonament oricând și de oriunde te-ai afla. Dacă abonezi un om drag la formatul PRINT, atunci redacția îți oferă gratuit, prin poșta electronică, formatul PDF al gazetei, în fiecare zi de vineri, la prima oră. Susține „Gazeta de Chișinău” printr-un abonament în format PRINT sau PDF.

ABONAMENT

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here