Peregrinările Portului Giurgiulești: de la Aliyev la BERD

285
0

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a ajuns recent proprietar 100% asupra Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG), o parte din întregul obiectiv numit convențional „Portul Giurgiulești”. Alături de PILG, statul moldovenesc a amenajat un port numit „Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești”. Tranzacțiile la care ne vom referi mai jos vizează PILG.

Pornind de la cel mai recent episod, executorul judecătoresc Roman Talmaci a instalat, pe 25 februarie 2021, administrație silită la Danube Logistics SRL, proprietara PILG, la solicitarea Bemol SRL.

Totul se explică printr-o datorie a fostului șef al Danube Logistics SRL, Thomas Moser, față de Bemol SRL pentru „gestiune frauduloasă” în 2006–2012. În această perioadă, Moser a deținut funcția de administrator al societății Bemol, proprietate a omului de afaceri azer Rafiq Aliyev.

Astfel, Thomas Moser şi Ala Aydov, foşti manageri ai Bemol și Danube Logistics, au fost obligați să plătească circa 10 milioane de dolari.

Danube Logistics SRL a afirmat că singurul său acționar era compania olandeză Danube Logistics Holding BV și că beneficiarul principal al profitului companiei olandeze în Danube Logistics SRL este BERD.

Cu alte cuvinte, cele două firme – Danube Logistics SRL și Danube Logistics Holding BV Moser – nu ar fi avut acțiuni aparținând lui Moser.

Povestea de afaceri dintre Moser și Aliyev

Pe 29 decembrie 2004, Guvernul R. Moldova a semnat cu trei companii moldovenești ale lui Aliyev – Bemol Retail SRL, Danube Logistics SRL și Bemol Refinery SRL – un acord de investiții despre PILG. Cele trei companii erau subsidiare ale firmei olandeze Easeur Holding BV, iar beneficiarul final al tuturor firmelor era Rafiq Aliyev.

În octombrie 2005, Rafiq Aliyev și fratele său, Farhad, la acel moment, ministru al Economiei, au fost arestați în Azerbaidjan pentru acuzații de corupție, fraudă, delapidare și tentativă de lovitură de stat. La scurt timp, guvernul azer a naționalizat companiile lui Aliyev din Azerbaidjan.

Pentru a-și proteja firmele moldovenești, în 2006, Grupul Azpetrol al lui Aliyev le-a plasat într-un aranjament de administrare fiduciară de tip trust. Cele trei companii din Moldova – Danube Logistics, Bemol Trading și Bemol Refinery – erau proprietate a Easeur, care, la rândul său, aparținea companiei Eastern Capital N.V.

Acțiunile în Eastern Capital erau deținute de fondul de administrare fiduciară, offshore-ul The Eastern Trust, înființat în 2006, în Bahamas, ai cărui beneficiari finali erau Rafiq Aliyev și familia sa.

În urma acestei restructurări, Thomas Moser a devenit director al subsidiarelor moldovenești ale companiei olandeze Easeur Holding BV.

Vânătoarea de credite ieftine

În martie 2007, Easeur a luat un împrumut de 25 de milioane de dolari de la Credit Suisse International și s-a obligat să îl returneze în două tranșe – în 2010 și 2011. Administratorii fiduciari din Eastern Trust au decis la finele lui 2009 să vândă compania Easeur către RMU Capital Ltd, o societate înființată de Moser.

Scopul acestei tranzacții a fost să faciliteze finanțarea Easeur și a subsidiarelor acesteia pentru rambursarea în aprilie 2010 a jumătate din împrumutul Credit Suisse și îndeplinirea obligațiilor investiționale în Moldova.

Potrivit actualului patron al Bemol, schema consta în trecerea de fațadă a companiei pe numele lui Moser. În paralel, cei doi au încheiat un alt acord confidențial, conform căruia Aliyev rămânea proprietarul real.

Astfel, acțiunile societății-mamă a Easeur – Eastern Capital – au fost transferate de Eastern Trust către o nouă firmă înființată în acest scop de Moser, denumită New Ventures Capital NV.

După asta, New Ventures a transferat acțiunile din Eastern Capital către RMU Capital Ltd, un vehicul financiar menit să ușureze accesarea de împrumuturi.

Credit Suisse trece portul pe numele lui Moser

În 2010, Easeur s-a pomenit în incapacitate de rambursare a datoriei față de Credit Suisse.

Rămasă fără lichidități, pentru a evita falimentarea întregului grup de companii, Easeur, Credit Suisse și New Ventures au ajuns, pe 21 aprilie 2011, la o înțelegere. Credit Suisse urma să desemneze o societate care să preia obligațiile financiare ale Easeur față de societatea de creditare elvețiană.

În schimb, Easeur urma să transfere acțiunile sale în Danube Logistics SRL – 80 la sută – și toate creanțele sale către compania desemnată de Credit Suisse.

Compania desemnată de Credit Suisse a fost Danube Logistics Holding BV din Olanda, înființată pe 21 septembrie 2011 de către ThoMo Invest Ltd, deschisă la rândul ei în Cipru pe 6 septembrie, cu 15 zile mai devreme.

Toate acțiunile în Danube Logistics Holding BV erau deținute de Thomas Moser prin ThoMo Invest LTD și Danube Holding BV.

Pe 3–4 noiembrie 2011, Easeur, Bemol, Danube Logistics Holding BV și Danube Logistics SRL au semnat un contract de vânzare-cumpărare.

În urma tranzacției, Easeur a vândut acțiunile sale din Danube Logistics SRL (80%) companiei Danube Logistics Holding BV din Olanda în schimbul preluării de către aceasta din urmă a obligațiilor financiare ale Easeur față de Credit Suisse.

După asta, Aliyev l-a acționat în judecată pe Moser pentru realizarea acestei tranzacții, încercând să obțină anularea actului de vânzare-cumpărare. Omul de afaceri azer îl acuză pe Moser că a abuzat de încrederea pe care i-a acordat-o și că și-a însușit, în mod ilegal, Danube Logistics SRL.

El a trecut-o pe numele lui contra unei sume de 344 de dolari, după ce am investit aproximativ 52 de milioane în dezvoltarea portului. După asta, compania moldovenească a luat credit și a plătit datoria. Compania olandeză a lui Moser nu a plătit niciun cent”, spune el.

De partea cealaltă, Danube Logistics SRL califică afirmația lui Aliyev drept „falsă și manipulatoare”.

Danube Logistics Holding BV a cumpărat partea socială de 80% a Easeur, creanțele Easeur și cele ale Bemol. În schimb, Danube Logistics Holding BV a preluat datoria Easeur și Bemol de 28,6 milioane de dolari față de Credit Suisse”, susțin cei din Danube Logistics SRL.

Tranzacția din 2013: BERD stinge datoria către CSI

În 2013, Danube Logistics SRL a reușit să obțină de la BERD un împrumut pe termen lung în valoare de 12 milioane de dolari. Astfel, BERD a intrat în scenă și a preluat datoriile firmelor lui Moser către Credit Suisse. Totodată, BERD a devenit actorul care beneficia de 65% din profitul Danube Logistics Holding BV, firma lui Moser care deținea direct PILG.

BERD deținea 20% din acțiunile în Danube Logistics SRL după ce portul petrolier a intrat în proprietatea lui Aliyev. În urma tranzacției din 2013, BERD a vândut cele 20% în Danube Logistics SRL acestei companii.

Astfel, BERD a rămas între 2013 și 2021 doar cu 65% din veniturile Danube Logistics Holding BV, proprietara Danube Logistics SRL.

Pe 14 octombrie 2013, Rafiq Aliyev împreună cu fratele său, Farhad Aliyev, au fost eliberați din detenție. Ei au fost recunoscuți de instituțiile internaționale drept deținuți politici.

Astfel, Aliyev prin firma sa New Ventures a exercitat, pe 9 aprilie 2014, opțiunea de cumpărare a Eastern Capital, conform tranzacției din 2009. El a devenit din punct de vedere juridic proprietarul acestei companii.

Doar că New Ventures a pretins, de asemenea, la partea socială în Danube Logistics SRL, însă RMU nu a fost de acord. Drept urmare, omul de afaceri azer a demarat o serie de procese, inclusiv în Olanda, pentru a anula tranzacția din 2011.

La 19 septembrie 2018, Curtea de Apel din Amsterdam a respins pretențiile lui Aliyev, calificându-le drept „neîntemeiate”.

În paralel, începând cu 2014, Bemol a demarat în Moldova un proces împotriva fostului său manager, Thomas Moser, acuzându-l de „gestiune frauduloasă”.

În această cauză, Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, a admis pe 10 aprilie 2018, acțiunea înaintată de Bemol. Magistrații au decis încasarea în beneficiul Bemol a circa 10 milioane de dolari pentru „prejudiciile cauzate prin fraude și administrare ineficientă”.

Cu cinci zile înainte de această decizie, pe 5 aprilie 2018, Moser a deschis în Austria compania Febania GmbH.

Noua firmă, la care el este singurul proprietar, a preluat pachetul majoritar de 100% din acțiunile offshore-ului cipriot ThoMo Invest pe 6 noiembrie 2018.

Așadar, Febania GmbH a devenit noul proprietar majoritar al Danube Logistics SRL din Republica Moldova și, implicit, al PILG încă din noiembrie 2018, după această tranzacție.

Pe 7 mai, Danube Logistics SRL a anunțat că BERD a achiziționat 100% din capitalul social al Grupului de companii Danube Logistics, fără să precizeze de la ce companie.

Preluarea textelor de pe pagina www.gazetadechisinau.md pentru formatul online se face în limita a 1.000 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat.

Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Gazeta de Chișinău” și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here